تبیان، دستیار زندگی
روضه دختری در دانه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روضه دختری در دانه

حضرت رقیه

ذکر مصیبت

دختر سه ساله امام حسین(ع) بهانه پدر گرفته است...

خاندان حسین(علیه السلام) با خاطراتی از این سفر برگشتند و تلخ‌ترین خاطرات آن‌ها هم از شام بود. در شام سه خاطره برای آن‌ها بسیار دردناک بود؛ اولی ورود به شام بود. دومی ورود به مجلس یزید بود.

و اما سومی، دل شب است و همه آرام گرفته‌اند؛ صدای کودکی سکوت شب را می‌شکند؛ مدام می‌گوید « وقالت: أین أبی الحسین؟ فإنّی رأیته فی المنام مضطرباً شدیداً»[1]؛ بی‌بی‌ها بیدار می‌شوند، دور این طفل را می‌گیرند، دختر حسین است، بهانه پدر گرفته، چه کار کنند؟ می‌گوید «إنّی رأیته فی المنام مضطرباً شدیداً». من همین الآن در خواب پدرم را دیدم؛ صدای ضجّه و شیون بلند می‌شود.

با این صدا در شب آرام، آخر شب، اینطور که نقل کرده‌اند خبر رسید به یزید؛ صدا را شنید، سر و صدا را شنید، گفت چه خبر است؛ گفتند بله، حسین(علیه السلام) یک دختر کوچکی دارد، این بهانه پدر گرفته است.

این خبیث دستور داد ـ نگاه کنید تا به حال هیچگاه سر حسین(علیه السلام) را در اختیار این خانواده قرار نداده‌اند، این خباثت ببینید چه می‌کندـ گفت سر پدرش را برای این بچه ببرید.

در یک طبقی گذاشتند، روپوشی روی آن کشیدند، وارد خرابه کردند؛ لااله الا الله، چه صحنه‌ای است؛ تلخ‌ترین صحنه‌ها است برای این اهل بیت..

گفتگوی سه ساله امام حسین(ع) با سر مقدّس پدر...

شما حاجت دارید یا ندارید؟ من همین الآن یک حاجت در نظر گرفتم؛ می‌گویند این دختر کوچک بابُ‌الحَوائج است؛ اینقدر گره‌های بزرگ را این دختر کوچک حسین باز کرده است؛ آوردند گذاشتند جلوی این بچه، این دست کوچکش را برد، روپوش را از روی این برداشت؛ «فقالت: ما هذا الرأس؟! قالوا: رأس أبیك، فرفعت الرأس ووضعته إلى صدرها وهی تقول: یا أبتاه من ذا الذی خضّبك بدمائك؟ یا أبتاه من ذا الذی قطع وریدك؟ یا أبتاه، من ذا الذی أیتمنی على صغر سنّی؟»[2].

اولین سؤال: «ما هذا الرّأس؟». این سر کیست؟ «قالوا لَها رَأسُ أَبیک»؛ به او گفتند سر پدرت است... این دست‌های کوچک را برد، سر پدر را برداشت؛  سر را بلند کرد اما مراقب است از دستش نیفتد؛ گفت: «یا أَبَتاه! مَن خَضَّبَکَ بِدِمائِک؟». بابا، چه کسی تو را رنگین کرده است به خون سرت؟ «یا أَبَتاه! مَن قَطَعَ وَریدَک؟». ای پدر، چه کسی رگ گردنت را بریده است؟ «یا أَبَتاه مَنِ الّذی أَیتَمَنی عَلی صِغَرِ سِنّی؟».


برگفته از روضه حجت الاسلام و المسلمین دکتر تهرانی

پی نوشتها :

[1].مع‏الركب الحسینى/ محمد امین امینى‏/ (ج‏6) رأس الحسین علیه السلام عند یتیمته .....  ص : 218

[2].مع‏الركب الحسینى/ محمد امین امینى‏/ (ج‏6) رأس الحسین علیه السلام عند یتیمته .....  ص : 220

منبع : سایت واعظون

تهیه و تنظیم : گروه حوزه علمیه تبیان