تبیان، دستیار زندگی
پس از موفقیت تیم ملی والیبال ایران در جام جهانی و انتشار خبر پیروزی ملی‌پوشان در مقابل قهرمان اروپا سوالات زیادی برای علاقمندان به این رشته ورزشی و مخاطبان اخبار والیبال به وجود آمده است. به همین دلیل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به مهم‌ترین این پرسش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه والیبال ایران در جام جهانی


پس از موفقیت تیم ملی والیبال ایران در جام جهانی و انتشار خبر پیروزی ملی‌پوشان در مقابل قهرمان اروپا سوالات زیادی برای علاقمندان به این رشته ورزشی و مخاطبان اخبار والیبال به وجود آمده است.


به همین دلیل به مهم‌ترین این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

والیبال

* چند تیم در جام جهانی والیبال شركت می‌كنند و نحوه راهیابی به این رقابت‌ها چگونه است؟

رقابت‌های جام جهانی والیبال هر چهار سال یك بار با شركت 12 تیم و حدود یك سال پیش از برگزاری رقابت‌های المپیك برگزار می‌شود. میزبانی هر چهار دوره این مسابقات به یك كشور واگذار می‌شود كه ژاپن و اسپانسرهای بزرگی همچون «فوجی» و «میكاسا» بیشترین میزبانی این رقابت‌ها را تاكنون در اختیار داشته‌اند. قهرمان و نایب قهرمان قاره‌ها به علاوه تیم‌های دعوت شده از سوی فدراسیون جهانی والیبال و یا اسپانسرها كه معمولا از بین قدرت‌های لیگ جهانی انتخاب می‌شوند، 12 تیم شركت كننده در این دوره از رقابت‌ها را تشكیل‌ می‌دهند.

* تیم ملی ایران چه جایگاهی در رنكینگ جهانی دارد و چگونه به جام جهانی راه یافت؟

بر اساس آخرین رنكینگ اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) تیم ملی ایران در جایگاه چهاردهم جهانی و دوم آسیا بعد از چین قرار دارد. ملی‌پوشان ایران پس از قهرمانی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا كه اواخر شهریور سال 1390 به میزبانی تهران برگزار شد، جواز ورود به رقابت‌های جام جهانی را به دست آوردند.

* آیا كسب مقام در رقابت‌های جام جهانی به معنای كسب سهمیه المپیك نیز است؟

سه تیم اول جام جهانی می‌توانند جواز حضور در رقابت‌های المپیك را كسب كنند. علاوه بر این سایر تیم‌ها نیز می‌توانند با شركت در رقابت‌های انتخابی المپیك كه اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود، جواز حضور در این رقابت‌ها را به دست آورند.

* تفاوت جام جهانی با لیگ جهانی والیبال چیست؟

لیگ جهانی معتبرترین رقابت‌های والیبال است كه هر سال توسط فدراسیون جهانی برگزار می‌شود و قدرتمندترین تیم‌های جهان در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌كنند. تیم ملی ایران تاكنون موفق به حضور در این مسابقات نشده، اما فدراسیون والیبال با هدفگذاری برای سال آینده در نظر دارد تا با برتری ملی‌پوشان مقابل تیم‌های آخر لیگ جهانی به جمع قدرت‌های والیبال جهان وارد شود.

* با توجه به برتری ایران مقابل تیم‌های ژاپن و صربستان چه انتظاری از تیم ملی در این رقابت‌ها می‌توان داشت؟

تیم ملی والیبال ایران دومین حضور خود را در جام جهانی تجربه می‌كند كه البته 20 سال پیش در سال 1991 به وسیله "وایلد كارت" فدراسیون جهانی به این رقابت‌ها دعوت شده بود و این دوره اولین حضور ایران به عنوان قهرمان آسیا در جام جهانی است. پیش از این رقابت‌ها سرمربی تیم ایران پیش‌بینی كرد كه مقابل حریفان آسیایی یعنی ژاپن و چین و همچنین تیم‌هایی درجه دو جهان مثل مصر بتواند موفق شود. حال با پیروزی برابر صربستان قهرمان اروپا می‌توانیم امیدوار باشیم تیم ملی حداقل در بین هشت تیم برتر جهان جای گیرد.

ایران و کوبا-والیبال

* چه تیم‌های در جام جهانی والیبال حضور دارند؟

در این دوره تیم‌های صربستان، آرژانتین، لهستان، كوبا، ایران، ژاپن، چین، آمریكا، ایتالیا، روسیه ، مصر و برزیل به رقابت‌ با یكدیگر می پردازند.

برنامه سایر بازی‌های ایران در جام جهانی:

ایران ـ لهستان، سوم آذر، ساعت 09:30 به وقت تهران

ایران ـ آرژانتین ، چهارم آذر،‌ ساعت 05:30 به وقت تهران

ایران ـ آمریكا، ششم آذر، ساعت 05:30 به وقت تهران

ایران ـ مصر، هفتم آذر، ساعت 05:30 به وقت تهران

ایران ـ چین، هشتم آذر، ساعت 09:30 به وقت تهران

ایران ـ برزیل ، یازدهم آذر، ساعت 05:30 به وقت تهران

ایران ـ روسیه ، دوازدهم آذر، ساعت 05:30 به وقت تهران

ایران ـ ایتالیا، سیزدهم آذر، ساعت 09:30 به وقت تهران

اسامی بازیكنان و كادر فنی تیم ملی والیبال ایران:

هدایت تیم ملی والیبال ایران را خولیو ولاسكو پر افتخارترین مربی والیبال جهان بر عهده دارد كه سیچلو سرمربی سابق تیم ملی جوانان آرژانتین و رضا ابراهیمی مربی و بازیكن سابق والیبال ایران و احمد مساجدی تمرین دهنده و مترجم، وی را در كادر فنی همراهی می‌كنند.

در كاروان ملی‌پوشان ایران بازیكنانی همچون امیر حسینی ، علیرضا نادی، آرش كشاورزی، حمزه زرینی، آرش كمالوند، مهدی بازارگرد، مهدی مهدوی، امیر غفور، علی حسین، فرهاد ظریف، پوریا فیاضی و حسام بخششی حضور دارند.

بخش ورزشی تبیان

منبع :ایسنا