تبیان، دستیار زندگی
اولین نمایشگاه مد و مانتو در فرهنگسرای نیاوران با حضور تولیدکنندگان در همایش بر عکس سایر نمایشگاه های پوشاک اسلامی که در سال های گذشته در کشور برگزار شد در حالی شروع به کار کرد که مانتوهایی ارائه شده هم با مولفه های حجاب در جامعه هماهنگ بودند و هم مشتری
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صادرات مد، شاید وقتی دیگر


اولین نمایشگاه مد و مانتو در فرهنگسرای نیاوران با حضور تولیدکنندگان در همایش بر عکس سایر نمایشگاه های پوشاک اسلامی که در سال های گذشته در کشور برگزار شد در حالی شروع به کار کرد که مانتوهایی ارائه شده هم با مولفه های حجاب در جامعه هماهنگ بودند و هم مشتری پسند.


نمایشگاه مانتو

به گزارش «تبیان»، در دوره امپراطوری مدلهای خارجی بر بازار پوشاک کشور که هیچ گونه هماهنگی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما ندارند، برگزاری چنین نمایشگاه هایی نقطه عطفی به شمار می رود.

ماجرای برگزاری نمایشگاه های مدلهای ایرانی اسلامی مدتی است که در سرفصل برنامه های مسئولان فرهنگی کشور قرار گرفته و نمایشگاه هایی نیز تا به امروز در این خصوص برگزار شده است اما مدلهای ارائه شده در این نمایشگاه هادر مقایسه با این نمایشگاه ، همواره مدلهایی غیر کاربردی بودند که حضور آنها تنها به زمان و مکان برگزاری جشنواره محدود می شد و پس از آن در هیچ یک از فروشگاه های سطح شهر اثری از این مدل ها دیده نمی شد.

مشکلی که نمایشگاه های پیشین مد و لباس با آن روبرو بودند، به اعتقاد عیسی کشاورز- سرپرست کارگروه ساماندهی مد و لباس- حضور نیافتن تولیدکنندگان پوشاک کشوری بود که باعث می شد ضمانتی برای گسترش مدل ها در سطح شهر نباشد و عمر ظهور و بروز مدل های ایرانی اسلامی به مدت زمان برگزاری نمایشگاه ها محدود شود. اما در نمایشگاه سال جاری تولید کنندگان پوشاک نیز حضور پیدا کردند و مدلهایی در این نمایشگاه ارائه شد که از غربال های تولید کنندگان که خود بیش از هر کسی از سلایق مشتریان با خبرند، گذشته است. ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک کشور در این باره می گوید: در نمایشگاه های پیشین که توسط کارگروه مد و لباس برگزار می شد، فقط طراحان حضور داشتند و در این میان به تولید کنندگانی که مهم ترین حلقه این چرخه بودند، توجهی نمی شد و این باعث همه گیر نشدن مدلها بود.

در نمایشگاه سال جاری تولید کنندگان پوشاک نیز حضور پیدا کردند و مدلهایی در این نمایشگاه ارائه شد که از غربال های تولید کنندگان که خود بیش از هر کسی از سلایق مشتریان با خبرند، گذشته است

اما در نمایشگاه امسال با تغییر رویکرد کارگروه، از تولید کنندگان پوشاک کل کشور نیز دعوت به عمل آمد و مدلهای این نمایشگاه، مدل هایی است  که به تولید انبوه رسیده و در مانتو فروشی های سطح شهر نیز عرضه شده بودند و دارای قابلیت تولد انبوه هستند. شیرازی با اشاره به اینکه مهم ترین مولفه آثار ارائه شده در این نمایشگاه ، هماهنگی با موازین حجاب عفاف بوده است می افزاید: زیبایی و کارکردی در کنار هماهنگی با معیارهای جامعه اسلامی از خصوصیات مانتوهای این نمایشگاه است و پس از برگزاری نمایشگاه آثار ارائه شده ابتدا در  100 سپس در 600 و در ادامه در تمامی مانتو فروشی های کشور عرضه خواهد شد.

نمایشگاه مانتو

حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره هماهنگی اثار ارائه شده در این نماشگاه با اصول حجاب می گوید: آثار ارائه شده در این نماشگاه به چند قسمت، اداری، مجلسی و زیر چادری تقسیم شده است و بر این اساس مانتو ها معیارهای متفاوتی دارند. طراحی مانتوهای اداری به گونه ای است که خانم های کارمند با در نظر گرفتن حجاب و وقار توانای انجام فعالیت ها اداری و اجتماعی در محیط های کاری را داشته باشند، مانتوهای مجلسی با در نظر گرفتن زیبایی و کاربرد در مجلس و میهمانی ها طراحی شده که در آن بیش از همه ، فاکتور زیبایی در نظر گرفته شده است. در مانتوهای زیر مانتو نیز با توجه به اینکه کاربرد انها به همراه پوشش چادر است از ازادی بیشتری برخوردار هستند. بر همین اساس اگر مانتوهای ارائه شده بر اساس کاربردی که بر پایه آن طراحی شده اند، به کار گرفته شود، با موازین حجاب هماهنگ است. از سوی دیگر شاید پوشاندن برخی لباس ها در مانکن هایی که از سایز لباس بزرگتر هستند، اینطور نشان بدهند فاقد فاکتورهای حجاب به هستند اما اگر همان مانتو ها در سایز مناسب خود به کار گرفته شوند، مطابق با اصول حجاب هستند.

آثار ارائه شده در این نماشگاه به چند قسمت، اداری، مجلسی و زیر چادری تقسیم شده است و بر این اساس مانتو ها معیارهای متفاوتی دارند

ایران تا سال 1404 پیشرو مد و لباس اسلامی است

عیسی کشاورز سرپرست کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد اسلامی درباره این نمایشگاه اظهار می دارد: این نمایشگاه فرصتی برای کنارهم قرار گرفتن طراحان و تولیدکنند گان و عرضه کنند گان پوشاک کشور است.

نمایشگاه مانتو

هدف ما این است که با ساماندهی به چرخه پوشاک کشور در افق 1404، ایران را  به کشوری پیشرو در عرصه مد و لباس تبدیل کنیم و در این راه نیازمند پشتیبانی رسانه ها و به خصوص رسانه ملی هستیم. این در حالی است که در برخی از برنامه های تلویزیون و سینما نه تنها از پوشاک ایرانی اسلامی استفاده نمی شود، بلکه خود مروج پوشاک غربی هستند.

نمایشگاه مد و مانتو امسال که با حضور پر شور رسانه ها  و مردم روبرو شده است و این می تواند به دلیل مدل های مناسب مانتوهای ارائه شده در ان باشد، در حالی 2 آذرماه به کار خود در فرهنگسرای نساوران پایان می دهد، که امید است در سال های بعد این نمایشگاه ها با تبلیغات گستره تری از سوی رسانه ملی روبرو شود و مردم از برگزاری چنین نماشگاه های اطلاع حاصل کنند تا زحمات برگزار کنندگان این نمایشگاه ها، طراحان، تولید کنندگان و توزیع کنندگان به هدر نرود و همه و همه برای گسترش پوشاک اسلامی و ایرانی تلاش خود را به کار گیرند.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان