تبیان، دستیار زندگی
هانیه، حدیثه و باربد. اینها اسامی تنها سه نفر از قربانیان پدیده شوم كودك‏آزاری در سال جاری است كه اخبار مربوط به آنها، افكار عمومی را آزرده كرده. اخباری كه هرچند مثل خبر تصادف، قتل و تجاوز، در صفحه حوادث روزنامه‏ها و خبرگزاری‏ها می‏نشیند اما،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدری که دخترانش را به آتش کشید


هانیه، حدیثه و باربد. اینها اسامی تنها سه نفر از قربانیان پدیده شوم كودك‏آزاری در سال جاری است كه اخبار مربوط به آنها، افكار عمومی را آزرده كرده. اخباری كه هرچند مثل خبر تصادف، قتل و تجاوز، در صفحه حوادث روزنامه‏ها و خبرگزاری‏ها می‏نشیند اما، به دلیل درگیركردن آسیب‏پذیرترین قشر جامعه یعنی كودكان، تاثیر به مراتب بدتری بر روح و قلب مردم دارد.


كودك‏آزاری داستان تلخی است كه این روزها، بیش از پیش نوشته و خوانده می‌شود. ماجرا، آزار جسمی و روانی كودكانی است كه از سوی بزرگ‌ترهای اجتماع شلوغ و پردردسر امروزی، به این دنیا آورده می‌شوند تا گرمابخش زندگی باشند، اما پایان خوشی در كار نیست. اسم و تصویر این كودكان، لابه‏لای خبرهای حوادث چیده می‌شود تا بگوید شكنجه‏های روانی و جسمانی، تمام سهم این كودكان از حضور پدرو مادری است كه بی‏مهری آنان نسبت به فرزندشان، مایه تعجب همه است؛ تعجبی كه اولین نتیجه‏اش، سوال درباره چرایی پدیده كودك‏آزاری است. براستی در دنیای امروز كه تولد فرزندان ناخواسته، در سایه حضور تنظیم خانواده كاهش یافته است، چه می‌شود كه والدینی دست به شكنجه فرزندشان می‏زنند؟ فرزندی كه به‌طور حتم مشتاق به دنیا آوردن و بزرگ‌كردنش بوده‏اند؟و این ماجرای دلخراش هم چنان ادامه دارد...
آتش

آتش‌نشانان در ساعت 19:59 شب از طریق تماس مردمی در جریان وقوع یك فقره آتش‌سوزی در خیابان نعیمی واقع در منطقه قلعه‌مرغی قرار گرفتند.

آتش‌نشانان با حضور در صحنه حادثه ضمن مهار این آتش‌سوزی كه در یك واحد مسكونی رخ داده بود اجساد سوخته 3 تن را در حالی كه در كنار یكدیگر قرار داشتند در یكی از اتاق‌های خواب این واحد مسكونی یافتند.

با حضور عوامل اورژانس در محل حادثه مشخص شد كه اجساد این افراد صددرصد سوخته است به گونه‌ای كه حتی تشخیص جنسیت اجساد، امكانپذیر نبود. در حالی كه بررسی برای تشخیص هویت اجساد سوخته ادامه داشت و با توجه به اعلام عمدی بودن حریق توسط آتش‌نشانان، موضوع به ماموران كلانتری 161 ابوذر منتقل شد كه با توجه به نوع حادثه، عوامل تشخیص هویت پلیس آگاهی به همراه قاضی كشیك قتل به محل حادثه فراخوانده شدند.

تحقیقات اولیه ماموران نشان داد كه پدر این خانواده به نام «احمد» كه به موادمخدر از نوع شیشه معتاد بوده است دو دختر خود به نام «مبینا» 8 ساله و «تینا» 9 ساله را به آتش كشیده است

تحقیقات اولیه ماموران نشان داد كه پدر این خانواده به نام «احمد» كه به موادمخدر از نوع شیشه معتاد بوده است دو دختر خود به نام «مبینا» 8 ساله و «تینا» 9 ساله را به آتش كشیده است.

تحقیقات ماموران نشان داد كه این فرد حدود هشت ماه پیش نیز همسر خود را كه صندوقدار یكی از فروشگاه‌های معتبر پایتخت است را با چاقو مجروح كرده و پس از آن نیز اقدام به خودزنی كرده بود كه این فرد پس از بهبودی مدعی شده بود كه توبه كرده و بر این اساس توانسته بود همسر خود را به ادامه زندگی متقاعد كند.

ماموران در تحقیقات از همسایگان نیز دریافتند كه در روز حادثه «احمد» همسر خود را به محل كار رسانده و پس از بازگشت همسایگان صدای مشاجره وی با دو دختر خود را شنیده‌اند كه پس از دقایقی صدای انفجار و شعله‌های آتش و دود ساختمان مسكونی را فرا می‌گیرد.

کودک آزاری

پلیس در بررسی‌ها دریافت كه همسایه‌ها پس از وقوع آتش‌سوزی در آپارتمان را شكسته و متوجه ‌شدند كه حریق تنها در یكی از اتاق‌های خواب ایجاد شده است كه با استفاده از كپسول اقدام به مهار كردند.

همسایه‌ها برای اطفای حریق با موانعی در پشت در اتاق خواب مواجه شدند و در حالی كه تلاش‌ها برای ورود به اتاق خواب ادامه داشت آنان تنها ناله‌های ضعیف دختران را از پشت در می‌شنیدند.

همسایه‌ها در حالی اجساد سوخته‌شده این افراد را پیدا كردند كه پدر این خانواده با آرنج خود یكی از دختران و با استفاده از پاهایش دختر دیگر را نگه داشته بود تا آنان به بیرون فرار نكنند.

بر طبق نظر سازمان پزشکی قانونی، از نظر علمی کودک آزاری به آزار دیدن کودک به وسیله بستگان و والدین و افرادی که در ارتباط نزدیک با کودک هستند اطلاق می‌شود.

در واقع تحقیقات حاکی از آن است که در شرایط خانوادگی قربانیان كودك‏آزاری، نقاط مشتركی وجود دارد كه مقایسه آنها با یكدیگر، در شناخت عوامل افزایش این پدیده یاریمان می‌كند. اعتیاد، فقر و طلاق سه عامل مشترك در بین والدین كودك‏آزار است. دكتر براتی، روانشناس، درباره اعتیاد می‏گوید: «اعتیاد به مواد صنعتی، آن هم شیشه، از بدترین انواع اعتیاد است. مصرف‏كننده شیشه هم دچار سوءظن زیاد و هم دچار خشونت بسیار می‌شود.» والدین معتاد در چنین حالتی به بی‏دفاع‏ترین و دم‏دست‌ترین فرد خانواده حمله می‌كنند كه آن هم كسی جز كودكان خانواده نیست.

دکتر احمد شجاعی ، رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: برای تعیین آمار دقیق کودک آزاری باید شکایتی نسبت به آزردن این کودک مطرح شود و از آنجایی که کودک پناهی ندارد و نمی‌تواند از والدین خود شکایت کند و خانواده‌ها نیز قطعا از خود شکایت نمی‌کنند این مسائل مطرح نمی‌شود.

وی افزود  در صورتی که کودک به دلیل حجم وسیع تنبیهات بدنی به مراکز درمانی منتقل شود مسئولان بیمارستان می‌توانند این مساله را به مقام قضایی و انتظامی منتقل کنند.

در این لایحه پیش بینی شده است در قوه قضاییه نهادی با عنوان نهاد "حمایت از کودکان و نوجوانان "ایجاد شود تا زیر نظر مستقیم دادستان فعالیت کند تا هنگامی که کوچکترین مشکلی برای کودکان و نوجوانان ایجاد شود این نهاد به صورت مستقیم دخالت کرده و به مشکلات آنان رسیدگی کند. امید است با تصویب این لایحه ایران به استانداردهای جهانی در حمایت از كودكان نزدیك ‌شود

مساله گزارش‏دهی كودك‏آزاری در كشور ما، امر حساس و در عین حال مهمی است. اینكه قانون باید چگونه وارد حریم خصوصی خانواده شده و فرزندی را كه به‌زعم خانواده، جزو مایملك آنهاست، مورد حمایت قانونی قرار دهد، امری است كه باید توسط حقوقدانان و قانونگذاران مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان توسط هیئت دولت تصویب شد و طی آن اقدامات حمایتی بسیار خوبی برای حمایت از کودکان و نوجوانان دیده شده است.

مجتهدزاده اضافه کرد: در این لایحه پیش بینی شده است در قوه قضاییه نهادی با عنوان نهاد "حمایت از کودکان و نوجوانان "ایجاد شود تا زیر نظر مستقیم دادستان فعالیت کند تا هنگامی که کوچکترین مشکلی برای کودکان و نوجوانان ایجاد شود این نهاد به صورت مستقیم دخالت کرده و به مشکلات آنان رسیدگی کند. امید است با تصویب این لایحه ایران به استانداردهای جهانی در حمایت از كودكان نزدیك ‌شود.

فرآوری: فاطمه برادران

بخش اجتماعی تبیان


منابع: ایسنا/ دولت/ فرهیختگان