تبیان، دستیار زندگی
تحولات اخیر سوریه مورد توجه بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی قرار گرفته است. اکثر آنها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که سوریه در آستانه ورود به یک جنگ داخلی ویران کننده است. واقعیت این است که آن‌چه در سوریه می‌گذرد اسرائیلی‌ها را به شدت نگران کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگرانی اسرائیل از تحولات سوریه


تحولات اخیر سوریه مورد توجه بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی قرار گرفته است. اکثر آنها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که سوریه در آستانه ورود به یک جنگ داخلی ویران کننده است. واقعیت این است که آن‌چه در سوریه می‌گذرد اسرائیلی‌ها را به شدت نگران کرده است.

سوریه

بحث‌ کشیده شدن سوریه به جنگ داخلی موضوعی است که به تازگی در اخبار مرتبط با تحولات سوریه در راس قرار گرفته است. نخستین بار در هفته‌های اخیر روسیه نسبت به وقوع جنگ داخلی در سوریه هشدار داد و پس از آن نیز ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه این نگرانی را مطرح کرد و حالا به نظر می‌رسد نه تنها روسیه و سوریه بلکه بسیاری از کشورهای دیگر حتی رژیم صهیونیستی از وقوع جنگ داخلی در سوریه نگرانند.

روزنامه النهار، چاپ بیروت در یادداشتی به قلم خانم رندی حیدر، ستون‌نویس ثابت این روزنامه به نگرانی‌های اسرائیل پرداخته و می‌نویسد: تحولات اخیر سوریه مورد توجه بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی قرار گرفته است. اکثر آنها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که سوریه در آستانه ورود به یک جنگ داخلی ویران کننده است. واقعیت این است که آن‌چه در سوریه می‌گذرد اسرائیلی‌ها را به شدت نگران کرده است. به ویژه هنگامی که گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که ارتش آزاد، شاخه نظامی جریان‌های اپوزسیون به مقرهای حکومتی حمله کرده‌اند.

رندی حیدر در ادامه می‌نویسد: تا کنون اسرائیل موضع روشنی در قبال آن‌چه در سوریه می‌گذرد، اتخاذ نکرده است و مقاله‌ها و تحلیل‌هایی که روزنامه‌های اسرائیلی منتشر می‌کنند همگی حاکی از آن است که اسرائیلی‌ها در اتخاذ مواضع خود سر در گم هستند و حتی در برخی موارد متناقض رفتار کرده‌اند که آن‌چه بیش از همه از تمامی این سر در گمی‌ها و تناقضات برداشت می‌شود، این است که اسرائیل از سقوط نظام سوریه با استفاده از قوه زور، بروز شورش شدید و قیام‌های مسلحانه به شدت می‌ترسد چرا که از این نگران است که این ناآرامی‌ها بر امنیت مرزهایش تاثیر بگذارد. آن هم در زمانی که از بی‌ثباتی در مرزهای جنوبی‌اش با مصر که اخیرا مورد هجوم مصری‌های خشمگین قرار گرفته، به شدت نگرانی است و از آرامش متزلزل حاکم بر مرزهای شمالی‌اش با لبنان که هر آن بیم آن می‌رود که ناگهان متلاشی شود نیز به شدت می‌ترسد.

تا کنون اسرائیل موضع روشنی در قبال آن‌چه در سوریه می‌گذرد، اتخاذ نکرده است و مقاله‌ها و تحلیل‌هایی که روزنامه‌های اسرائیلی منتشر می‌کنند همگی حاکی از آن است که اسرائیلی‌ها در اتخاذ مواضع خود سر در گم هستند

در ادامه این یادداشت آمده است: اسرائیلی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اگر سوریه وارد مرحله درگیری‌های مسلحانه داخلی شود سازمان‌های رادیکال دشمن با اسرائیل در درون سوریه تقویت خواهند شد و آرامش مرزهای سوریه – اسرائیل را متزلزل خواهند کرد.

سوریه

اسرائیلی‌ها از تحرکات اخیر اتحادیه عرب مبنی بر تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه نیز به شدت ناخرسندند و آن را یک اتفاق ناامیدکننده می‌دانند و این نگرانی در تحلیل‌های کارشناسان اسرائیلی به خوبی مشهود است.

رندی حیدر در ادامه به اظهارات یک تحلیلگر اسرائیلی اشاره می‌کند و می‌نویسد: مارک هیلر، تحلیلگر مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل در این باره می‌گوید: «تصمیم اتحادیه عرب در این زمینه کاملا هم سیاسی نیست بلکه در آن نیات طایفه‌ای و مذهبی نیز مشهود است. این تصمیم دو حقیقت را نشان می‌دهد، اول این که فشارهای شدیدی که متوجه سوریه می‌شود و عموما از طرف قطر و عربستان است، که اتفاقا هر دوی آنها نمونه یک کشور دموکراتیک در جهان عرب نیستند، همگی به دنبال تضعیف شیعه و برای کاهش نفوذ ایران است. همان طور که می‌بینیم لبنان و عراق به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب رای منفی دادند که اکثریت جمعیت هر دوی این کشورها را شیعیان تشکیل می‌دهند. از سویی تصمیم اتحادیه عرب برای پاسخ گفتن به مطالبات مردمی نیست بلکه بیشتر مرتبط به چارچوب درگیری جاری میان کشورهای عربی سنی با ایران شیعی است.»

در پایان این یادداشت آمده است: این مواضع دقیقا مغایر با مواضع اسرائیل در برابر برنامه هسته‌ای ایران است. تلاویو تلاش دارد این دو موضوع را از هم جدا کند و نسبت به هر کدام جداگانه موضع‌ بگیرد. همه اینها نشان می‌دهد که تغییرات گسترده‌ای که کشورهای منطقه با آن دست به گریبانند و اسرائیل آن را نوع جدیدی از مخاطرات و تهدیدها علیه خود قلمداد می‌کند، هنوز پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای برای تلاویو در بر نداشته است.

بخش سیاست تبیان

منبع :دیپلماسی ایرانی