تبیان، دستیار زندگی
محمدعلی طالبی از روزهای حضورش در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان به عنوان یكی از بهترین‌دوران زندگی‌اش یاد كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطرات خالق «شهر موشها»


محمدعلی طالبی از روزهای حضورش در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان به عنوان یكی از بهترین‌دوران زندگی‌اش یاد كرد.


شهر موشها»

این كارگردان همزمان با سالروز تولد 53 سالگی‌اش گفت: كودكی من در محله مختاری گذشت. اما پدر و مادرم اهل «املش» شمال بودند و من در روستایی نزدیك به آنجا توسط قابله‌های محلی در میان تشت به دنیا آمدم. وی ادامه داد: كودكی‌ام در محله‌های جنوب شهر گذشت و با كسانی مانند حسن حسن‌دوست و محمدرضا علیقلی‌ با یك دوچرخه بازی می‌كردیم. تعطیلات تابستانی را به اتفاق خانواده به شمال می‌رفتیم و در جمع فامیل‌هایمان سپری می‌كردیم. این كارگردان ورودش به مراكز فیلم‌سازی كانون پرورشی را از یازده سالگی دانست و گفت: موسس این كلاس‌ها ابراهیم فروزش بود و او باعث شد وارد فیلم‌سازی شویم. حدود 14 سال داشتم كه فیلم هشت میلی متری‌ام در فرانسه اول شد و باعث افزاش علاقه‌ام به فیلم‌سازی شد. وی از حسن حسن‌دوست ، همایون اسعدیان‌، حمید جبلی ‌، بهروز افخمی‌، محمدرضا علیقلی‌، ایرج طهماسب‌ و فاطمه معتمدآریا به عنوان هم‌دوره‌هایش در كلاس‌های كانون یاد كرد. طالبی از دوران حضورش در مدرسه به عنوان بدترین روزهای زندگی‌اش یاد كرد و گفت: از هر نوع درس خواندنی بیزار بودم و كتك‌های زیادی هم در مدرسه خورده‌ام. این معضل آموزش در مدارس را در فیلم‌هایی مانند «تیك تاك» و «بید و باد» نشان داده‌ام.

طالبی: طی 10 سال حضور در كانون فیلم، مهمترین روزهای زندگی‌ام رقم خورد و آن زمان بهترین فیلم‌های سینمای جهان را روی پرده و با بهترین كیفیت می‌دیدیم و تمام ذهنیتم آن دوره ساخته شد.

وی افزود: اما برعكس آن در كانون، مربیان خیلی خوب داشتم و دوران بسیار خوبی را گذراندم و آنها باعث شدند فرهنگ و رفتار ما عوض شود و این نشان می‌دهد اگر رفتار مربیان خوب باشد نتیجه بسیار خوب خواهد بود. این كارگردان خاطر نشان كرد:‌ طی 10 سال حضور در كانون فیلم، مهمترین روزهای زندگی‌ام رقم خورد و آن زمان بهترین فیلم‌های سینمای جهان را روی پرده و با بهترین كیفیت می‌دیدیم و تمام ذهنیتم آن دوره ساخته شد و مدام فیلم می‌دیدم. طالبی همچنین از روزهای دانشجویی‌اش به نیكی یاد كرد.

محمدعلی طالبی

وی ادامه داد: طی روزهای گذشته و دریافت دو جایزه مهم طی دو سه روز هم برایم خوب بود. یكی در جشنواره فیلم های كودكان و نوجوانان كه با «باد و مه» جایزه بهترین فیلم‌ بخش بین الملل را گرفتم و یكی جشنواره فیلم‌های كودكان هند كه برای «علفزار» جایزه بهترین فیلم را به عنوان فیل طلا دریافت كردم. این كارگردان از «باد و مه» و «چكمه» به عنوان آثاری كه در كارنامه‌اش علاقه بیشتری به آنها دارد نام برد. وی با بیان اینكه با تمام عشق و علاقه طی این سال‌ها به سینما پرداخته است اظهار كرد: این عشق همچنان ادامه دارد و بیشتر از كارم لذت می‌برم تا اینكه دنبال مسائل فرعی مانند جایزه باشم. محمدعلی طالبی متولد اول آذر 1337 است.  فیلم‌های سینمایی «شهر موش ها»، «خط پایان»، «برهوت»، «چكمه»، «تیك تاك»، «كیسه برنج»، «بید و باد»، «دیوار»، « باد و مه» ،«علفزار» و مجموعه تلویزیونی «گل پامچال» از جمله ساخته‌های این كارگردان محسوب می‌شود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منیع: خبرگزاری ایسنا