تبیان، دستیار زندگی
گروه فیلم های مخاطب خاص با دو فیلم جنگی «گلوگاه شیطان» و «بدرود بغداد» آغاز به کار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز جنگی فیلم های خاص!


گروه فیلم های مخاطب خاص با دو فیلم جنگی «گلوگاه شیطان» و «بدرود بغداد» آغاز به کار کرد.


بدرود بغداد

طرح حمایت از اکران فیلم هاص خاص سرانجام وارد فاز اجرایی شد و قرعه ابتدایی این طرح به نام دو فیلم جنگی خورد. فیلم های بدرود بغداد و گلوگاه شیطان از صبح دیروز (2 آذر) در سینماهای در نظر گرفته شده برای اکران فیلم های خاص روی پرده رفته اند. این دو فیلم هر دو مضمونی جنگی دارند اما یكی درباره اشغال عراق توسط نیروهای امریكایی است كه پس از دو سال اكران می‌شود و دیگری درباره یكی از عملیات‌های دوران دفاع مقدس است كه اولین نمایشش در جشنواره فجر 29 بود.

نماینده ایران در اسکار

اكران «بدرود بغداد» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسكار سال 2010 در این گروه حائز اهمیت است. فیلم سینمایی «بدرود بغداد» داستان یك سرباز آمریكایی ـ لهستانی به‌ نام دانیل است كه به عضویت ارتش درمی‌آید، اما پس از آنكه هم‌رزم‌اش دختر نوجوانی را ناخواسته در خانه‌اش به گلوله می‌بندد، هردو پایگاه نگهبانی‌شان را ترك كرده و به بیابان می‌روند. مهدی نادری كارگردان این فیلم سال گذشته در گفت‌وگویی درباره مضمون فیلمش گفته بود: «نمی‌خواهم فیلم به‌عنوان یك ابزار جنگ نرم علیه غرب تصور شود. از تماشاگران می‌خواهم تا به فراتر از سیاست به یك داستان انسانی نگاه كنند كه طرف آمریكایی و عراقی می‌توانند دوست یكدیگر باشند، حتی در شرایط بغرنج.» پس از ساخت این فیلم و نمایش آن در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، «بدرود بغداد» با یك نمایش عمومی چند روزه در سینمایی در گرگان به عنوان نماینده ایران به این رویداد سینمایی ارسال شد. اما پس از یكسال كه نماینده كشورمان در اسكار 2010 برای ایرانیان اكران عمومی گسترده نداشت، كارگردان«بدرود بغداد» از شرایط اكران فیلمش گلایه كرد و گفت: «امیدوارم اتفاقی كه برای «بدرود بغداد» افتاد برای هیچ فیلم دیگری نیفتد. مطمئن هستم كه تماشاگر ایرانی با دیدن این فیلم از اینكه این فیلم نماینده او در اسكار بوده است، خجل نخواهد شد. متاسفانه این فیلم سینمایی از مرحله ایده تا نمایش مظلوم واقع شد.» اكنون پس از گذشت حدود 14 ماه از اكران محدود فیلم مهدی نادری، قرار است «بدرود بغداد» در قالب گروه مخاطب خاص روی پرده رود. در «بدرود بغداد» مزدك میرعابدینی، مصطفی زمانی، پانته‌آ ‌بهرام، مجید بهرامی، عدنان شاه‌طلایی، حسن رشیدقامت، رضا محمدی، كوروش صیدی، حسن رشیدی، محمد غایتی، محمد امین، آریانا شاكری، محسن خلیلی، جهان مهرسرشار، میلاد سلیمی، محمود دقتی، سعید منی‌زاده به ایفای نقش پرداخته‌اند.

پس از ساخت این فیلم و نمایش آن در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، «بدرود بغداد» با یك نمایش عمومی چند روزه در سینمایی در گرگان به عنوان نماینده ایران به این رویداد سینمایی ارسال شد.

عملیات شناسایی والفجر 8

«گلوگاه شیطان» به كارگردانی حمید بهمنی نیز فیلم دیگری است كه از دوم آذرماه در گروه مخاطب خاص اكران شده است. «گلوگاه شیطان» با موضوع عملیات شناسایی والفجر 8، درباره گروهی از غواصان است كه برای شناسایی و آماده‌سازی این عملیات به خاک دشمن می‌روند و كارگردان برای نمایش بهتر تصاویر از جلوه‌های ویژه بسیاری استفاده كرده است. در اوایل فیلمبرداری این فیلم سینمایی، مدیرعامل فارابی و هیات همراهش از پشت صحنه «گلوگاه شیطان» بازدید كردند و او در این دیدار گفت:«همه هنرمندان فعال در حوزه دفاع مقدس، باید به خود فخر کنند چون به نوعی برای این فعالیت دعوت شده‌اند تا به شهدای اسلام ادای دین کنند.» میرعلایی همچنین با اشاره به حمایت فارابی از آثار ارزشی تصریح كرد: «امیدوارم این فیلم بتواند در جشنواره فیلم فجر بدرخشد و اثری تاثیرگذار باشد.

هدف ما هم این است که از کارهای ارزشمند به صورت همه جانبه حمایت کنیم.» پس از ساخت «گلوگاه شیطان» این فیلم برای اولین بار در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و در اختتامیه آن رویداد، سیمرغ بلورین ویژه جشنواره به دلیل نمایش ارزش‌های دفاع مقدس به حمید بهمنی برای كارگردانی این فیلم اهدا شد. البته در طول برگزاری فجر 29 از سوی دفتر جشنواره اعلام شد كه به دلیل دیر رسیدن كپی فیلم‌ به دفتر داوران نتوانسته‌اند این فیلم سینمایی را ببیند و در نتیجه از داوری بخش مسابقه ملی خارج شده است. اما بهمنی كه این مطلب را تنها یك بهانه می‌دانست؛ پس از بیان دلایلش با گلایه به خبرنگار ایسنا گفت: «من واقعا از شهدا، همكاران و مردم شرمنده شدم، چرا كه تنها فیلم جنگی و دفاع مقدسی این دوره جشنواره، بایكوت شد. در این فیلم 400 پلان جلوه‌های بصری وجود داشت. تلاش بسیاری كرده بودیم كه این فیلم با فرمت و اجرای خوب باعث ایجاد نگاه جدیدی در سینمای جنگ شود و تماشاگر دوباره با این سینما آشتی نماید.

گلوگاه شیطان

این فیلم یك روح سلحشوری و ایستادگی در برابر ظلم را به تصویر می‌كشد. اما متاسفانه دست‌های پنهانی در دفتر جشنواره بودند كه نگذاشتند این فیلم دیده شود.» در هر صورت «گلوگاه شیطان» كه به گفته مدیر هنری آن در دکوری به مساحت 5 هکتاری ساخته شده بود و همچنین به گفته كارگردان آن از بهترین جلوه‌های ویژه بهره‌ می‌برد، علی‌رغم تاكید مسوولان فارابی بر اینكه از باید از چنین فیلم‌هایی حمایت شود تا 10ماه پس از پایان بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش عمومی در نیامد تا بالاخره این فیلم دفاع مقدسی در گروه مخاطب خاص اكران شود. در این فیلم بازیگرانی مانند امین زندگانی، پوریا پورسرخ، جمشید هاشم‌پور، جعفر دهقان، محمد حاتمی، علیرضا كمالی، علیرام نورایی، محمد ربانی، مهدی محمدزاده، سید مهدی حیدری و بهروز میرلو ایفای نقش می‌کنند.

درباره گروه اکران خاص

گروه مخاطب خاص كار خود را با نمایش دو فیلم سینمایی «بدرود بغداد» و«گلوگاه شیطان» آغاز کرده است. سرگروه این گروه سینمایی یكی از سالن‌های مجموعه «آزادی» است و سینماهای این گروه را نیز پردیس «ملت»، «موزه سینما»، سینما «فلسطین»، سینما «کانون»، سینما «فرهنگ» و سه سینما ممتاز دیگر تشكیل می‌دهند. به گفته درمنش قرار است تا پایان سال جاری 12 فیلم در قالب گروه مخاطب خاص روی پرده این سینما‌ها برود. همچنین اکران آثار در این طرح بصورت اکران طولی تعریف شده و حداقل 4 هفته آثار سینمائی در این چرخه اکران باقی خواهند ماند و چنانچه فیلمی بضاعت لازم را جهت جذب مخاطب داشته باشد تا چند ماه می‌تواند در اکران باقی بماند.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینمای و تلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری ایسنا