تبیان، دستیار زندگی
مهران مدیری پدیده غریبی است. او به مدد شهرت فراوان و محبوبیت خود دست به هر کار بزند مورد پسند مردم قرار می گیرد. مدیری بازیگر توانا و کاریزماتیک، کارگردان با هوش و خواننده ای خوش صدا است اما ساخت اثری ضعیف و پر حاشیه چون قهوه تلخ تمام این محاسن را زیر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شما چرا آقای مدیری؟!

در حاشیه دم کشیدن دیرهنگام قهوه تلخ


"مهران مدیری "پدیده غریبی است. او به مدد شهرت فراوان و محبوبیت خود دست به هر کار بزند مورد پسند مردم قرار می گیرد. مدیری بازیگر توانا و کاریزماتیک، کارگردان با هوش و خواننده ای خوش صدا است اما ساخت اثری ضعیف و پر حاشیه چون "قهوه تلخ" تمام این محاسن را زیر سوال می برد.


مهران مدیری

قهوه تلخ که ابتدا قرار بود از تلویزیون پخش شود، بنا به دلایلی روی آنتن نرفت و در شبکه ویدئوی خانگی توزیع شد، آن هم با وعده هدایای نقدی، غیر نقدی و آپارتمان لوکس و مبله ای که ظاهری رویایی داشت. علت اقبال مردم به این سریال را به جز نام مدیری می توان در همین جوایز وسوسه بر انگیز جستجو کرد.در غیر این صورت چه لزومی دارد افراد جامعه برای برنامه ای که پیش از این نمونه های بهترش به رایگان از تلویزیون پخش شده بود هزینه کنند؟

قهوه تلخ در ابتدا سریال شاد و دلنشینی بود وبیشتر از وسوسه ی کد جوایز، به ضرب "جان من" و "مرگ تو"هایی که مدیری در ابتدای سریال خطاب به مردم می گفت تا حد زیادی از تکثیر غیر مجاز در امان ماند. فیلم نامه خوب و بازی های متفاوت برخی از بازیگران سریال آن اندازه چشمگیر از آب در آمده بود که بتوان یکنواختی و کسالت همیشگی که در کارهای مدیری وجود دارد را نادیده گرفت. یکنواختی که از عناصر تکراری، بازی دادن دوستان و رفقا و به کارگیری بیش از حد تکیه کلام های ساختگی به وجود می آید و این همان یکنواختی و لوس شدنی است که خود مدیری در ابتدای مجموعه 25 به آن اشاره کرد و اذعان داشت که در سری 26 که یک ماه بعد ارائه خواهد شد تغییراتی در قهوه تلخ به وجود آورده تا به مذاق بینندگان خوش آید اما گویا هنوز یک ماه سپری نشده و یا مدیری قصد ندارد پس از ماه ها ادامه ای بر قهوه تلخ بسازد؟ گرچه برخی از منابع خبری ذکر کرده اند که او در حال حاضر با بازیگران جدید در متروی قیطریه سرگرم فیلم برداری سری جدید قهوه تلخ است اما ای کاش او به بینندگانش چنین قولی نمی داد و یا کمی زودتر برای بهبود کیفیت سریال دست به کار می شد. فردی که در این شرایط نابسامان اقتصادی قهوه تلخ را می خرد انتظاری بیش از "باغ مظفر" و "نقطه چین" دارد و کمپانی "گلیان برادرز"باید خیلی از چنین موفقیتی به خود ببالد که توانسته مجموعه ای بی محتوا و صرفا سرگرم کننده را که هفته به هفته افت بیشتری می کند را به خاطر نام این کارگردان طناز به مخاطبان بفروشد.

قهوه تلخ در ابتدا سریال شاد و دلنشینی بود. فیلم نامه خوب و بازی های متفاوت برخی از بازیگران سریال آن اندازه چشمگیر از آب در آمده بود که بتوان یکنواختی و کسالت همیشگی که در کارهای مدیری وجود دارد را نادیده گرفت.

البته بهتر است بگوییم هر دو هفته، ماهی یک بار چون با پخش نامنظم و بی برنامه ی سریال، رشته ارتباط بیننده با داستان گسسته می شود و این به نوبه خود نقطه ضعف بزرگی است. این موفقیت مالی زمانی به چشم می آید که "قلب یخی"به عنوان رقیب "قهوه تلخ" در شبکه ویدئویی شکست تجاری می خورد اما خبرگزاری ها و مطبوعات از اتومبیل گرانقیمت و خریدهای چند میلیونی مدیری از اکسپوی مجسمه خبر می دهند. جالب انکه گلیان برادرز به این مقدار سود راضی نبودند و قصد داشتند با آوردن "محمد رضا گلزار" یک شبه ره صد ساله بروند که به دلیل فشارها و اعتراضات گسترده پیرامون دستمزد هنگفت او منصرف شده ، تنها افتخار حضور درمراسم قرعه کشی را به او دادند و در آنجا روی خوش تیپی او تاکید کردند!

مهران مدیری

اما قرعه کشی خود داستان دیگری است .داستانی که از نظر علیرضا کریمی ،مدیر کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت صوری و دروغین بوده است و دست اندر کاران قهوه تلخ به تعهداتشان در برابر مردم عمل نکرده اند و هدایای برندگان را نداده اند. وی در گفت و گویی اظهار داشت" جایزه ها عبارت بود از 6 پراید و 55 جایزه یک میلیون تومانی که من در زمان قرعه کشی آنها را مجبور می کردم تا همان لحظه با برندگان پرایدها تماس بگیرند، ولی برندگان 55 جایزه یک میلیون تومانی را نمی توانستیم مطلع کنیم. من برای چندمین بار به مسوولان مهلتی دادم که آمار خود را ارائه دهند و به قول خود عمل کنند که متأسفانه باز هم این کار صورت نگرفت و من تصمیم گرفتم برای حفاظت از حق و حقوق مخاطبان، دیگر در مراسم قرعه کشی شرکت نکنم و این مراسم را تأیید نمی‌کنم." در چنین شرایطی که نماینده وزارت ارشاد شرکت در این قرعه کشی دروغین را تحریم می کند،مردم جوایز و آپارتمان های وعده شده را دریافت نمی کنند و حتی سریال به موقع به دستشان نمی رسد چگونه می توانند به بهترین هنرمندشان اعتماد کنند. آن هم هنر مندی که برنامه خاطره انگیزی چون "ساعت خوش" را در کارنامه اش دارد و در گفت و گویی "صداقت" را مهم ترین صفت آدمی دانسته و اعتقاد دارد مردم باید حقایق امور را بفهمند.

پس چرا آقای مدیری؟شما چرا؟بی شک هنوز هم قصد دارید سریال بسازید و همیشه به حمایت و اعتماد ما مردم نیاز دارید ولی با این کارتان اعتمادمان را به سایر قرعه کشی ها هم از بین بردید. کاش به جای گلگشت در مرغزار هنر و تمرکز بر موسیقی فولکلور، پایان درست و درمانی برای سریالتان آماده می کردید و بیش از این کشش نمی دادید. به خاطر "سیروس الوند" ،کارگردان پیشکسوت سینما هم که شده آبرو ی قهوه ی تلخ و خودتان را حفظ کنید چون او راجع به شما گفته:" « زمان جنگ جهانی دوم در ایران ، روی در مغازهها می‌نوشتند، نان رسید، آرد رسید. حالا روی در مغازهها مینویسند : «قهوه تلخ » رسید. این یعنی «قهوه تلخ » امروز برای مردم آذوقهای است که منتظر آن هستند.»

بخش سینما و تلویزیون


منبع:سینمای ایران / شادی رستمی