تبیان، دستیار زندگی
حاج میرزا جواد ملكى، در نامه اى كه به عنوان پاسخ نامه علاّمه محمد حسین كمپانى اصفهانى، فیلسوف و اصولى مشهور نگاشته ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامه به مرحوم کمپانی

آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی

نسخه عروج

حاج میرزا جواد ملكى، در نامه اى كه به عنوان پاسخ نامه علاّمه محمد حسین كمپانى اصفهانى، فیلسوف و اصولى مشهور نگاشته، دستوراتى به نقل از استاد خود، مرحوم ملا حسینقلى همدانى ذكر كرده كه قسمتى از آن را انتخاب كرده در اینجا مى آوریم .

... مرحوم مغفور مى فرمودند: باید انسان یك مقدار زیاده بر معمول تقلیل غذا و استراحت بكند تا جنبه حیوانیّت كمتر و روحانیّت قوّت بگیرد و میزان آن را هم چنین مى فرمودند، كه انسان :

اوّلاً: روز و شب زیاده از دو مرتبه غذا نخورد حتى تنقّل مابین الغذائین نكند.

ثانیاً: هر وقت غذا مى خورد باید مثلاً یك ساعت بعد از گرسنگى بخورد آنقدر بخورد كه تمام سیر نشود این در مقدار غذا، و امّا كیفیتش بعد از آداب معروفه ، گوشت زیاد نخورد به این معنى كه شب و روز هر دو نخورد و در هر هفته دو سه دفعه هر دو را، یعنى ، هم روز و هم شب را ترك كند و یكى هم اگر بتواند للتكیّف ]براى كیف كردن و لذّت بردن [نخورد و لامحاله آجیل خور نباشد... و اگر بتواند روزه هاى سه روزه هر ماه را ترك نكند.

و امّا تقلیل خواب ، مى فرمود: شبانه روزى شش ساعت بخوابد.

اینها در تقلیل حیوانیّت كفایت مى كند. و امّا در تقویت روحانیّت :

اوّلاً: دائماً باید همّ و حُزن قلبى به جهت عدم وصول به مطلوب داشته باشد.

ثانیاً: تا مى تواند ذكر و فكر را ترك نكند، كه این دو جناح سیر آسمان معرفت است . در ذكر عمده سفارش به اذكار صبح و شام است.

اهمّ آنها كه در اخبار وارد شده و اهمّ تعقیبات صلوات [نمازها] و عمده تر ذكر وقت خواب كه در اخبار مأثور است لاسیّما متطّهراً در حال ذكر خواب برود، و شب خیزى مى فرمودند:

زمستانها سه ساعت ، تابستانها یك ساعت و نیم ، و مى فرمودند كه من در سجده ذكر یونسیّه [لا إِله إِلاّ أ نت سبحانك إِنّى كنت من الظالمین ] خیلى اثرها دیدم .

بنده خودم هم تجربه كرده ام. چند نفر مدّعى تجربه اند، یكى هم قرآن كه خوانده مى شود به قصد هدیه به حضرت ختمى مرتبت (صلوات اللّه علیه و آله ) خوانده شود.


منبع : مرکز اطلاع رسانی غدیر

تهیه و تنظیم : گروه حوزه علمیه تبیان ، محمد حسین امین