تبیان، دستیار زندگی
اگر کتابخوان خوبی باشیم می توانیم از کتاب های مناسبی که در اطرافمان هستند لذت ببریم. عادت به مطالعه کمی دشوار است، اما با اندکی تلاش می توان این فرهنگ خوب را در خود زنده کنیم .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرهنگ مطالعه چگونه زنده می شود؟


اگر کتابخوان خوبی باشیم می توانیم از کتاب های مناسبی که در اطرافمان هستند لذت ببریم. عادت به مطالعه کمی دشوار است، اما با اندکی تلاش می توان این فرهنگ خوب را در خود زنده کنیم .


مطالعه

عادت به مطالعه باید در وجود هر کس نهادینه شود، در غیر این صورت تنها به مطالعه می توان به شکل یک گذران وقت نگاه کرد. در اینجا چند پیشنهاد به ما کمک می کند تا نه تنها پس از مدتی کوتاه کتابخوانی حرفه ای شویم، بلکه مطالعه تبدیل به یکی از مفرح ترین سرگرمی های ما شود:

یک- انتخاب کتاب در زمینه ای که به آن علاقمند هستید ؛ اگر شما به رشته یا زمینه خاصی علاقمندید و از آن لذت می برید به دنبال انتخاب کتاب هایی باشید که در زمینه آن رشته ها هستند. با این کار عادت مطالعه در شما کم کم نهادینه می شود و پس از مدتی از هر کتابی در هر زمینه ای و با هر محتوایی لذت می برید.

دو- ادبیات داستانی و یا غیر داستانی ؛ تعدادی از کتاب ها کاملا ساخته و پرداخته تخیلات نویسنده و کلا از حقیقت به دورند که به آنها نام کتاب های داستانی داده شده است. رمان ها ، داستان های کوتاه و افسانه ها نمونه خوبی از این دسته هستند. اینگونه کتاب ها می توانند شما را به جاهای دیگری ببرند و به قدرت تخیل شما کمک کنند.این دسته از کتاب ها برای برداشتن گام های نخست مطالعه لذت بردن از کتاب بسیار مناسب هستند . اما کتاب های غیر داستانی مبنای حقیقی دارند، مانند کتاب های تاریخی و علمی؛ اما این به آن معنا نیست که این دسته از کتاب ها خسته کننده اند، بلکه برای آغاز کار مناسب نیست، اما با خو گرفتن به عادت پسندیده مطالعه می توان پس از مدتی کوتاه از آنها نیز لذت برد.

برای آغاز خواندن کتاب های غیرداستانی کار مناسب نیست، اما با خو گرفتن به عادت پسندیده مطالعه می توان پس از مدتی کوتاه از آنها نیز لذت برد.

سه- از سایر اعضای خانواده نیز کمک بگیرید؛ از پدر و مادر و کسانی که به آنها علاقمند هستید یا خصوصیات مشترکی با آنها دارید بخواهید تا کتاب هایی را که خوانده اند و از آن لذت برده اند به شما معرفی کنند . با این کار شما نیز شاید از کتابی که آنها خوانده اند لذت ببرید و همین امر نقطه ای برای لذت بردن از مطالعه باشد.

چهار- از متخصصان بخواهید؛ کتابخانه مکان خوبی است که شما بتوانید کتاب هایی را که دوست دارید پیدا کنید و مجبور نیستید تا خودتان درباره آن تحقیق کنید. درباره علایقتان با کتابداران صحبت کنید تا آنها در این زمینه شما را یاری کنند.

پنج- برپایی جلسه کتابخوانی؛ با دوستانتان قرار بگذارید تا هر کسی کتابی مشخص را بخواند و پس از مطالعه درباره آن کتابها با هم صحبت کنید. این کار شما را تشویق می کند تا هم یک جلسه دوستانه داشته باشید و هم پیش زمینه ای از کتابی که نخوانده اید تا تصمیم بگیرید که این کتاب را بخوانید یا نه.

شش- به مطالعه تنها به عنوان سرگرمی نگاه نکنید؛ همه افراد به مطالعه به عنوان نوعی سرگرمی نگاه می کنند و فکر می کنند اگر آن را انجام ندهند کار اشتباهی مرتکب نشده اند . اما اگر به مطالعه به عنوان یکی از نیازهای ضروری زندگی نگاه کنیم یاد می گیریم تا مانند غذا خوردن آن را هرگز فراموش نکنیم.

با چنین گام های موثری شاید در کمتر از یک ماه بتوان عادت خوب مطالعه را در خود پرورش داد. 

بخش ادبیات تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران به نقل از کید هلت