تبیان، دستیار زندگی
شبکه خبری ای‌بی‌سی طی گزارشی اعلام کرد که حزب الله لبنان احتمالاً کار شبکه جاسوسان سیا را که قصد نفوذ به گروه شیعی لبنانی حزب الله را داشتند یکسره کرده و این کار به خاطر یکی از احمقانه‌ترین و ناامن‌ترین اسم رمزها در تاریخ رخ داده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شناسایی جاسوسهای سیا


شبکه خبری ای‌بی‌سی طی گزارشی اعلام کرد که حزب الله لبنان احتمالاً کار شبکه جاسوسان سیا را که قصد نفوذ به گروه شیعی لبنانی حزب الله را داشتند یکسره کرده و این کار به خاطر یکی از احمقانه‌ترین و ناامن‌ترین اسم رمزها در تاریخ رخ داده است


جاسوس

مقامات فعلی و سابق آمریكایی گفتند حزب‌الله لبنان و ایران در اقداماتی جداگانه كه ضربه‌ای جدی برای سرویس اطلاعاتی جاسوسی آمریكا است، موفق به شناسایی و دستگیری چند جاسوس سیا شده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از این مقامات افزود: مقامات ضد جاسوسی ایران نیز در اقدامی جداگانه موفق به افشای هویت دست كم چند جاسوس سیا شده‌اند.

مقامات سابق آمریكایی گفتند كه باور بر این است جاسوس‌های سیا كه از افراد محلی بوده‌اند و نه شهروندان آمریكایی،‌ با تكنیك‌های خاص ضد جاسوسی شناسایی شده‌اند.

باب بائر، مامور سابق عملیات‌های سیا تاكید كرد كه توانایی‌های ضد جاسوسی حزب‌الله قابل تحسین است و نباید نادیده گرفته شود.

وی كه جاسوس سابق اتحاد جماهیر شوروی است افزود كه سیستم امنیتی حزب‌الله یكی از بهترین‌هاست و حتی بهتر از " كا.گ.ب" است..

كه سیستم امنیتی حزب‌الله یكی از بهترین‌هاست و حتی بهتر از " كا.گ.ب" است

به گزارش این شبکه خبری، نیروهای حزب الله موفق شدند تا از محل ملاقات خبرچینان سیا که به سازمان حزب الله نفوذ کرده بودند با رابط‌هایشان در یک پیتزافروشی در بیروت خبردار شوند. چگونه حزب الله توانست از محل این ملاقات‌ها مطلع شود؟ ای.بی.سی گزارش می‌دهد که سیا از اسم رمز «پیتزا» برای بحث در مورد محل ملاقات با مأمورانش استفاده کرده بود.

یک مقام ناشناس دولت آمریکا گزارش ای.بی.سی مبنی بر اینکه جاسوسان سیا در یک پیتزافروشی با هم قرار می‌گذاشتند را رد کرد.

این گزارش می افزاید: این شکست اطلاعاتی و جاسوسی دیگری در مقابل حزب الله و حامی آن ایران است. علاوه بر این، در عملیاتی دیگر از سوی سازمان‌های اطلاعاتی ایران، روش ارتباطی اینترنتی مخفی که توسط عاملین و مأمورین سیا در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت نیز کشف شد.

مقامات سابق آمریكایی گفتند كه باور بر این است جاسوس‌های سیا كه از افراد محلی بوده‌اند و نه شهروندان آمریكایی،‌ با تكنیك‌های خاص ضد جاسوسی شناسایی شده‌اند

طبق گفته ای.بی.سی بسیاری از عوامل سیا در این عملیات‌ها از بین رفته‌اند و از این رو این شبکه این واقعه را یک فاجعه جاسوسی و شکست بزرگ اطلاعاتی برای کاخ سفید دانسته است.

البته این عملیات‌های جاسوسی تنها عملیات‌هایی نبوده‌اند که در این سال‌ها علیه ایران انجام شده‌اند. سیا سال‌های زیادی را صرف اختلال در زنجیره تولید سوخت هسته‌ای ایران از طریق خرابکاری نموده است. کرم اینترنتی استاکس‌نت که در سیستم کنترل سانتریفیوژهای ایران اختلال ایجاد کرد، یک پروژه مشترک اسرائیلی آمریکایی بود. دانشمندان هسته‌ای ایرانی نیز دائماً با حوادث مشکوکی جان خود را از دست می‌دهند.

فرآوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:مشرق،فردا