تبیان، دستیار زندگی
از زبان مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی لشكر 64 پیاده‌ ارومیه با هدایت قرارگاه عملیاتی شمال غرب و تیپ ویژه شهدا به فرماندهی شهید سردار محمود كاوه نقش بسیار بارزی در عملیات والفجر 2 داشت. سرهنگ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مروری بر عملیات والفجر 2 از زبان مدیركل بنیاد

حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی


لشكر 64 پیاده‌ ارومیه با هدایت قرارگاه عملیاتی شمال غرب و تیپ ویژه شهدا به فرماندهی شهید سردار محمود كاوه نقش بسیار بارزی در عملیات والفجر 2 داشت.

سرهنگ روضه‌ای، مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی در خصوص عملیات والفجر 2 گفت‌وگو می كرد، با بیان این مطلب گفت: این عملیات با هدف خارج كردن شهرهای كردنشین میهن اسلامی از زیر آتش دشمن،‌ آزادسازی ارتفاعات مهم منطقه، مسدود كردن راه ضدانقلاب و تصرف پادگان حاج عمران در ساعت یك بامداد 29/4/1362 در منطقه عملیاتی حاج عمران با رمز (یاالله، یاالله، یا الله) شروع شد و 30 روز به طول انجامید.

وی در خصوص نیروهای عمل كننده در این عملیات اظهار داشت: ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ‌نیروی مقاومت بسیج، جهاد سازندگی، عشایر منطقه، ناجا (ژاندارمری سابق) و تیپ ویژه شهدا و لشگر امام حسین (ع) قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروهای عمل كننده در این عملیات بودند.

سرهنگ روضه‌ای آزادسازی ارتفاعات مهم آزادی (كینگ) ‌2570، ارتفاعات سرسول و گردمند (2519)، پادگان سوق‌الجیشی حاج عمران و ارتفاعات گردیكو و ارتفاع كدو، مناطق چومان مصطفی و گلاله را از نتایج عملیات والفجر 2 عنوان كرد.

سرهنگ روضه‌ای گفت: 5 فرورند هواپیما، ده فروند هلی‌كوپتر، 40 دستگاه تانك و نفربر از جمله تجهیزات منهدم شده دشمن بود و از قرارگاه تیپ 91 كه مامور حفظ پادگان حاج عمران و منطقه بود مدارك و اسناد حاوی اطلاعات ذی قیمت نظامی به همراه كالك‌های عملیاتی و نقشه‌های طبقه‌بندی شده مناطق استحفاظی سایر یگان‌های دشمن به دست رزمندگان جمهوری اسلامی ایران افتاد.

وی تعداد كشته و زخمی‌های دشمن در این عملیات را چهار هزار نفر عنوان كرد و افزود: در این عملیات همچنین 200 نفر از نیروهای دشمن به اسارت درآمدند.

سرهنگ روضه‌ای،‌‌20 دستگاه تانك و نفربر، 12 قبضه انواع مختلف توپ صحرایی، 50دستگاه خودرو نظامی، 35 دستگاه خودرو مهندسی، صدها قبضه انواع سلاح سبك و نیمه سنگین از جمله تیربار و خمپاره‌انداز از مهمترین غنائم به دست آمده در این عملیات به شمار می‌روند.

لینک :

عملیات زمینی