تبیان، دستیار زندگی
نخستین نمایشگاه پوشش و حجاب اسلامی «ریحانه» مقارن با ایام با سعادت میلاد سرور و یگانه زنان عالم، «ریحانه الرسول»، حضرت فاطمه زهرا (س)، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد دو نمایشگاه شبیه هم یكى با عنوان «ریحانه» از 23 تیرماه برگزار...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از 2 نمایشگاه پوشش و حجاب اسلامی در تهران


نخستین نمایشگاه پوشش و حجاب اسلامی «ریحانه» مقارن با ایام با سعادت میلاد سرور و یگانه زنان عالم، «ریحانه الرسول»، حضرت فاطمه زهرا (س)، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد

دو نمایشگاه شبیه هم یكى با عنوان «ریحانه» از 23 تیرماه برگزار شد و دیگرى با عنوان جشنواره «زنان سرزمین من» از روز 25 تیر توسط نیروى انتظامى استاندارى تهران و وزارت كشور كار خود را آغاز كرد كه اولى در مصلى و دومى در سالن كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان در هفته زن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شهر، این نمایشگاه در راستای سیاست های کلی نیروی انتظامی با همکاری بنیاد تعاون ناجا، وزارت بازرگانی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از ارگانها و نهادهای دولتی و خصوصی مرتبط با موضوع پوشش و حجاب ایرانی ـ اسلامی، برگزار شد ..

برخی از اهداف نمایشگاه به صورت ذیل اعلام شده است :

1- ترویج فرهنگ حجاب و ترغیب گروه های مختلف جامعه خصوصاً جوانان به استفاده از آن

2- ارائه الگوی مناسب حجاب.

3- مذمت افراط و تفریط در مواجهه با این پدیده و دوری از رفتاری گزینشی و شتاب زده با آن

: بخش های گوناگون نمایشگاه ریحانه به این شرح بوده است

1- غرفه نقاشان حرفه ای و برگزاری مسابقه و گالری تابلوی حجاب

2- غرفه عکاسان حرفه ای و آماتور از پوشش و هویت (مسابقه)

3- غرفه کتابهای فرهنگی پوشش، حجاب، مد و هویت، در دو مقوله ملی ـ ایرانی و اسلامی

4- غرفه ارائه چادرهای ملی

5- غرفه فروش پوشاک، لباسهای ایرانی و لوازم ضروری

6- غرفه ای بزرگ جهت خبرگزاریها و مطبوعات و ارائه کارهای انجام شده در مقوله حجاب، همچنین تهیه گزارشات ویژه نمایشگاه.

غرفه مباحثه و اندیشمندان که به نقد و بررسی پوشش در ایران و جهان می پردازند))7-

غرفه فرهنگی پایانه نامه ها (که با همکاری حوزه و دانشگاه انجام می شود)8-

این نمایشگاه می تواند به عنوان حرکت فرهنگی جایگزین تفکر برخورد و اجرای قوانین خشک ، معمولی و دست و پا گیر شود و گامی برای جلوگیری از تاثیر تهاجم فرهنگی دشمنان بر جوانان کشور و مایوس کردن این دشمنان باشد

نمایشگاه پوشش اسلامی (ریحانه) طی 9 روز بیش از 184 هزار نفر بازدید کننده داشت و در مجموع با 70 غرفه ، یک میلیارد تومان فروش کرد. یعنی هر بازدیدکننده به طور متوسط 53 هزار ریال از این نمایشگاه خرید کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر، سردار حمید رضا منیری در آخرین روزبرپایی نمایشگاه پوشش اسلامی در جمع خبرنگاران ب بیان کرد : 5/77 درصد از بازدیدکنندگان خانم و 5/22 درصد آنها مرد بودند و در روزهای تعطیل جمعیت بانوان بازدید کننده از نمایشگاه به 85 درصد می رسید.

به گفته وی بالاترین میزان فروش تا پایان نهمین روز نمایشگاه بدین صورت بوده است :

1- مانتوهای بلند ، 47 هزارعدد

2- روسری و مقنعه ، 45 هزار عدد

3- چادر ، 15 هزار قواره

4- چادر نماز با 10 هزار قواره

رئیس بنیاد تعاون ناجا در ادامه از توزیع 10 هزار جلد کتاب "زن ریحانه آفرینش " در طول 9 روز برگزاری نمایشگاه خبرداد . وی اضافه کرد: این نمایشگاه در رسیدن به اهداف خود که از جمله آنها ترویج فرهنگ عفاف و برقراری رابطه بین مصرف کننده با طراح ، تولید کننده و فروشندگان بوده بسیار مثبت عمل کرده است ..

وی همچنین در خصوص استفاده از مانکن های زنده در نمایشگاه های پوشش اسلامی گفت: استفاده از مانکن های زنده در جشنواره " زنان سرزمین من " تجربه شد و انتقادهایی هم به آن وارد بود از جمله اینکه روش های عرضه منطبق بر شیوه های غربی بود ولی در مجموع ارائه زنده مدل های لباس خوب است ولی روی شیوه و روش آن باید کار کرد ..

وجود غرفه ای که درآن مطالب وعکس های مختلفی درمورد پوشش زنان درادیان مختلف نظیرزرتشت، مسیحیت و نیز تاریخچه پوشش قبل ازاسلام و حجاب در ایران باستان ارائه شده ، نیز به عنوان غرفه های فرهنگی این نمایشگاه بود که توجه تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد. .

عرضه چادرهای رنگی به استثنای رنگ مشکی، نظیر رنگ های قهوه ای وطوسی در یکی از غرفه ها ، نگاه بازدید کنندگان را به خود جلب کرد ، چرا که در این غرفه ترویج می شد که چادر نباید حتما مشکی باشد و می تواند از دیگر رنگ ها نیز استفاده کرد.

غرفه ملل از دیگر غرفه های این نمایشگاه بود که در آن پوشش زنان در قوم های مختلف ایرانی نظیر قوم قشقایی ، بختیاری ، لر و ابیانه و حتی تهران قدیم مشاهده می شد، که با داشتن رنگ های متنوع این لباس ها ، رنگ و جلوه دیگری به نمایشگاه داده بود . چرا که رنگ غالب مورد استفاده در این لباس ها رنگ های شاد نظیر قرمز ، زرد و آبی بود.

به گزارش مهر ، در این نمایشگاه صنایع دستی زنان در غرفه ای با عنوان فرهنگ مادر با هدف اینکه حجاب و پوشش مانع از فعالیت های هنری نخواهد شد ، به نمایش گذاشته شد .همچنین به علت اینکه مادران اغلب با فرزندان خردسال خود از این نمایشگاه بازدید می کردند نیز ، غرفه ای با عنوان سارا و سینا وجود داشت که قصه های کودکانه در مورد حجاب به کودکان ارائه می شد. .

به گزارش مهر، غرفه شیطان از دیگر غرفه هایی بود که به موضوع حجاب زنان پرداخته می شد که در آن ، راه های ترویج بی حجابی نظیر ابزاری شدن زن و نیروی کار ارزان پرداخته شد. .

سروان ، محمد ابراهیم خاکی می گوید : مردم مراجعه کننده به نمایشگاه ، اغلب نگران حجاب بودند و بیشتر در این زمینه شکایت داشتند ، چون اغلب عنوان می کنند که حجاب در ایران به عنوان کشور اسلامی هنوز آن طور که شایسته است نتوانسته در جایگاه اصلی خود قرار گیرد.به گفته وی ، هنوز تعریف کاملی از حجاب و نوع پوشش اسلامی در کشور وجود ندارد و قوانین مدون که چارچوب خاصی را در زمینه حجاب و پوشش اسلامی مشخص کند، وجود ندارد

خاکی با بیان اینکه قوانین کشور در این زمینه آنقدر انعطاف پذیر است که هنوز نتوانسته به پوشش خاص در کشور منجر شود، می گوید: مسئولان باید کاستی های موجود در این نمایشگاه را به عنوان اولین نمایشگاه پوشش اسلامی برطرف کرده و قوانین ، الگوها و مدهای مناسبی را بر اساس فرهنگ های اسلامی در نظر گیرند

علی واحدیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر می افزاید: بهره گیری از استادان دانشگاه و حوزه برای ریشه یابی علل گرایش جوانان به پدیده مد و مدگرایی و همچنین اتخاذ روش های کارآمد برای بستر سازی موثر و ایجاد انگیزه در جوانان برای استفاده از پوشش های متنوع ایرانی - اسلامی ، عرضه ارزان قیمت پوشاک با کیفیت ایرانی - اسلامی در طول برگزاری نمایشگاه و ایجاد تسهیلات مناسب برای بازدیدکنندگان از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه بوده است ..

برگزار کنندگان نمایشگاه پوشش اسلامی اعلام می دارند : با توجه به استقبال مردم از اولین نمایشگاه پوشش اسلامی، دومین نمایشگاه پوشش اسلامی با حضور 57 کشور اسلامی، طراحان و تولید کنندگان پوشاک این کشورها به صورت بین المللی و در زمان مناسب برگزار خواهد شد . زیرا که این نمایشگاه می تواند به عنوان حرکت فرهنگی جایگزین تفکر برخورد و اجرای قوانین خشک ، معمولی و دست و پا گیر شود و گامی برای جلوگیری از تاثیر تهاجم فرهنگی دشمنان بر جوانان کشور و مایوس کردن این دشمنان باشد .

منبع : تبیان