تبیان، دستیار زندگی
باید دانست که بزرگسالان هم دچار آکنه می‌شوند؛ اما کمتر به آن توجه می‌کنند. با مطالعه این مطلب در مورد برخی باورهای غلط درباره آکنه‌ی بزرگسالان بیشتر خواهید دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند باور غلط درباره جوش

جوش صورت یا آکنه

باید دانست که بزرگسالان هم دچار آکنه می‌شوند؛ اما کمتر به آن توجه می‌کنند. با مطالعه این مطلب در مورد برخی باورهای غلط درباره آکنه‌ی بزرگسالان بیشتر خواهید دانست.


1. بزرگسالان جوش نمی‌زنند

باید گفت که، خیر! تحقیقات نشان داده که افراد در دهه‌های سی،چهل و پنجاه زندگی‌شان هم دچار آکنه می‌شوند.

2. شکلات و نوشابه عامل بروز جوش می‌شود

همچنان درباره تأثیر رژیم غذایی برای ایجاد آکنه میان دانشمندان و متخصصان پوست اختلاف نظر است. راستش را بخواهید هنوز ثابت نشده که کافئین و شکلات می‌توانند تولید آکنه را تحریک کنند یا نه؟ جالب این‌که نتایج برخی مطالعات حاکی از آن است که مصرف شیر هم سبب بروز آکنه می‌شود! چون شیر حاوی هورمون و باکتری است. به هر حال هیچ کدام از این نظریات هنوز قابل تأیید نیستند.

3. رابطه حرص خوردن با جوش زدن

برخی دانشمندان دریافته‌اند که دانشجویان هنگام امتحانات پایان‌ترم دچار جوش می‌شوند. مطالعه‌ای دیگر هم تاثیر استرس را بر ایجاد آکنه نشان می‌دهد؛ این باور رگه‌هایی از حقیقت را در خود دارد؛ اما نه آن‌قدرها که مهر علمی بر آن خورده باشد.

4. ضدآفتاب نزن، جوش‌هایت بدتر می‌شوند

مصرف ضدآفتاب یک قانون است که تحت هیچ شرایطی عوض نمی‌شود. ضدآفتاب‌های شیمیایی با ایجاد واکنشی شیمیایی سبب دفع اشعه UV خورشید می‌شوند که این واکنش می‌تواند جوش ایجاد کند. اگر این استعداد را دارید، می‌توانید از ضدآفتاب‌های مکانیکی از قبیل زینک‌اکسید استفاده کنید.

5. رابطه شست‌و‌شوی صورت و جوش

این نیز یکی دیگر از باورهای غلط در مورد جوش زدن صورت است. دو بار شستن صورت در هر روز کافی است. مگر این‌که پوست‌تان گِلی شده باشد! بیشتر از آن، پوست‌تان را خشک می‌کند.

6. اگر جوش زدی، نباید آرایش کنی

برخی لوازم آرایش از قبیل کرم‌پودرهای غلیط و پنکیک‌های سنگین، جوش‌ها را بدتر می‌کنند؛ زیرا با نفوذ در منافذ پوستی سبب ایجاد جوش می‌شوند. می‌توانید در انتخاب لوازم آرایش از یک متخصص پوست کمک بگیرید.

7. جوش، بیماری است، یا فقط یک مشکل زیبایی؟

جوش توسط پزشک متخصص درمان می‌شود؛ پس یک نوع بیماری است. در ضمن وجود آکنه سبب تأثیرات دیرپایی بر زندگی فرد و احساس او از خودش می‌شود و علاوه بر درمان نشدن آن، اسکارهای (جای زخم) ناخوش‌آیندی را هم بر پوست باقی می‌گذارد.

8. برای خلاصی از جوش باید چرک داخل آن را تخلیه کرد

اگر می‌خواهید پوست‌تان را بدتر کنید، این کار را انجام دهید! کندن و دست‌کاری کردن جوش‌ها، فقط باعث حدت آن و اسکار بر پوست می‌شود. اگر جوش بزرگی زده‌اید و میهمانی در پیش دارید، می‌توانید به متخصص پوست مراجعه کنید تا با تزریق دارویی مخصوص، سبب کوچک شدن جوش شود؛ به هیچ عنوان جوش‌های خود را نترکانید.


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: میثم ومپایر