تبیان، دستیار زندگی
چه کسی و چرا برای آزادی جوانفکر وساطت کرد؟ واکنش قوه قضاییه چیست؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پولاد اسفندیار دولت شکست!


چه کسی و چرا برای آزادی جوانفکر وساطت کرد؟ واکنش قوه قضاییه چیست؟

مقدمه:

مشایی و جوانفکر

ماجرای روز دوشنبه موسسه ایران، واقعه ای عجیب و تاسف بار در سیاست امروز ایران است. حکم بازداشت یک مقام دولتی که مسوولیت روزنامه و خبرگزاری رسمی  دولت را بر عهده دارد ، با مقاومت  فرد یاد شده روبرو می شود و نهایتا پس از ایجاد مشکلاتی در محیط روزنامه ایران، با رایزنی هایی در سطح رییس جمهور و روسای قوا انجام حکم به صورت  موقت، متوقف شده و نیروهای دادستانی از محل خارج می شوند. این حادثه که با شانتاژ خبری رسانه های بیگانه همراه شد از چند جهت دارای اهمیت و تحلیل است. ما در این نوشتار به دنبال تبیین آسیب ها و مسائلی هستیم که در این حادثه نقش اساسی داشت.

ماجرا چه بود؟

آقای جوانفکر که از چهره های رسانه ای درجه یک دولت  و نیرویی نزدیک به آقای رحیم مشائی رییس دفتر رییس جمهور است، مسوولیت توامان خبرگزاری جمهوری اسلامی و موسسه ایران را بر عهده گرفته است. در دوران مسوولیت او، افکار و ایده های طیف نزدیک به رییس دفتر رییس جمهور و جریان موسوم به انحرافی، در روزنامه ایران بروز و ظهور پیدا کرده است.

بنا به گفته دادستان تهران  یک روز قبل  از حادثه  از مجاری مسئول و رسمی کشور به آقای جوانفکر در خصوص بیان اظهارات اختلاف برانگیز با هدف تشویش اذهان عمومی هشدار داده است، اما ظاهرا این هشدار جدی گرفته نشد و تصمیم به بازداشت او گرفته می شود

مهم ترین جلوه این مساله در ویژه نامه خاتون روزنامه ایران متجلی شد که با واکنش جدی افکار عمومی روبرو گردید. در ویژه نامه خاتون به نام نوگرایی، مطالب نادرستی درباره چادر به عنوان حجاب اصلی زنان ایرانی مطرح شده بود. این ویژه نامه نهایتا موجب محکومیت آقای جوانفکر در دادگاه و صدور حکم محکومیت برای او شد. اما این تمام ماجرا نبود. آقای جوانفکر که سخنگویی طیفی را که منتقدین به آن جریان انحرافی می گویند بر عهده دارد و در آخرین مصاحبه خود با روزنامه اعتماد مطالبی را درباره مسائل سیاسی روز و هم چنین آقای اژه ای دادستان فعلی کل کشور و وزیر وقت اطلاعات بیان کرد.

جوانفکر

بنا به گفته دادستان تهران  یک روز قبل  از حادثه  از مجاری مسئول و رسمی کشور به آقای جوانفکر در خصوص بیان اظهارات اختلاف برانگیز با هدف تشویش اذهان عمومی هشدار داده است، اما ظاهرا این هشدار جدی گرفته نشد و تصمیم به بازداشت او گرفته می شود. پس از حضور نیروهای دادستانی برای بازداشت جوانفکر در محل موسسه ایران ، با مقاومت جوانفکر در محل روزنامه و برخی برخوردهای فیزیکی، کار بالا می گیرد و نهایتا با تماس و وساطت مقامات بالاتر بازداشت جوانفکر متوقف می شود!

سوالهایی درباره این حادثه

1-   چرا آقای جوانفکر علی رغم هشدارهای دادستانی دوباره تصمیم به برگزاری مصاحبه مطبوعاتی می گیرد؟ به نظر می رسد این تصمیم ، صرفا مربوط به او نبوده و محفل بالادستی که او به عنوان سخنگوی آنان عمل می کند بر انجام چنین کنفرانس مطبوعاتی مصر بوده اند. در واقع  حمایت از آقای جوانفکر در سطوح بالای دستگاه اجرایی نشانگر این است که اقدامات وی از سطح بالایی از پشتیبانی برخوردار است.

2-   چگونه می توان مقاومت آقای جوانفکر را دربرابر بازداشت توجیه کرد؟مقاومت عجیب یک مسوول دولتی هم دربرابر ضابط قضایی از نکات عجیب و تلخ این ماجراست. بر فرض که درباره آقای جوانفکر اشتباهی صورت گرفته باشد، آیا این امر مجوزی برای عدم تمکین دربرابر مامورین قوه قضاییه است؟

آقای جوانفکر که از چهره های رسانه ای درجه یک دولت  و نیرویی نزدیک به آقای رحیم مشائی رییس دفتر رییس جمهور است، مسوولیت توامان خبرگزاری جمهوری اسلامی و موسسه ایران را بر عهده گرفته است. در دوران مسوولیت او، افکار و ایده های طیف نزدیک به رییس دفتر رییس جمهور و جریان موسوم به انحرافی، در روزنامه ایران بروز و ظهور پیدا کرده است

بنا به برخی گزارش ها در موسسه ایران پس از حضور ماموران دادستانی او با ایجاد جوی ملتهب و شانتاژ، کارکنان موسسه را علیه نیروهای قوه قضاییه تحریک و باعث ایجاد مشکلات جدی می شود. بنا بر برخی گزارشها ماجرا با حضور پلیس و کلانتری رنگ و بوی جدی و پیچیده تری به خود می گیرد. آیا این امر مصداقی از اردو کشی خیابانی که در جریان فتنه 88 اتفاق افتاد و با نهی رهبری معظم انقلاب روبرو شد نیست؟آیا برای دولت که باید نماد و سمبل قانون مداری در کشور باشد این مساله یک نقطه ضعف نیست که مسوول عالی رتبه دولتی این گونه دربرابر ماموران قضایی قدرتنمایی و عدم تمکین نماید؟

جوانفکر

3-   رییس جمهور محترم و عزیز همواره در مصاحبه خود با رسانه های غربی بر تفکیک بین وظابف قوه مجریه و قوه قضاییه در جمهوری اسلامی تاکید کرده اند. رییس جمهور ، همواره وقتی در برابر  سوالهایی  مانند اقدامات رییس جمهور برای ازادی برخی اتباع غربی که به اتهامات مختلف در ایران بازداشت هستند و یا درباره زندانیان فتنه 88  قرار می گرفت،پاسخ خود را درباره عدم امکان مداخله رییس جمهور در امور قوه قضاییه  استوار می کرد. حال مثال اخیر آیا به قوت این استدلال خدشه وارد نمی آورد؟

4-   بسیاری از شهروندان معمولی جامعه بعضی زمانها  فقط به دلیل یک اتهام –که حتی ممکن است در آینده رد شود- در برابر  احکام ماموران دادستانی  مطیعند و  بنا بر نظر قاضی و دادستان دربازداشتگاه،  دادسرا و دادگاه حاضر می شوند. حالا سوال اینجاست که این افراد پس از شنیدن این جریان چگونه درباره مقامات کشورشان قضاوت خواهند کرد؟ آیا این گونه نیست که الناس علی دین ملوکهم؟

جوانفکر

5-    در شرایط حساس کنونی که خطر تحریمها و چالشهای منطقه ای و فرامنطقه ای کشور را تهدید می کند، طرح مسائل حساسیت زا از سوی مسوول دستگاه اطلاع رسانی دولت چه ضرورتی دارد؟ آیا در این شرایط علی رغم هشدارهای نهادهای قانونی به آقای جوانفکر، این گونه اظهارات آیا خلاف مصالح ملی و وحدت ملی نیست؟

6-نهایتا حمله به آقای اژه ای به عنوان دادستان کل کشور و نماینده رییس قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده اختلاس 3هزارمیلیاردی و اصرار به تخریب او از سوی نهادهای اطلاع رسانی دولتی آیا این شائبه را بوجود نمی آورد که جریان انحرافی که خود یکی از متهمان اصلی جریان اختلاس 3 هزار میلیاردی است در برنامه ریزی رسانه ای خود به شکل هدفمند مامور رسیدگی به آن را هدف قرار داده است؟برخی از ناظران معتقدند جریان انحرافی  با توجه به این جمله  محسنی اژه ای که «این سطح از اختلاس بدون ارتباط عوامل اصلی آنها با بدنه قدرت و دولت ممكن نیست» برای جنگ روانی علیه او برنامه ریزی می کنند.

یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان