تبیان، دستیار زندگی
در پایان این ماجرا 96 تظاهر كننده و 20 پلیس مجروح شدند. جمعیت هوادار شاه شامل 700 دانشجوی نیروی هوایی بود كه با استفاده از سه روز مرخصی به تظاهرات آورده شده بوند و نیز افراد دیگری كه از سفارت ایران و شخص اردشیر زاهدی پول دریافت كرده بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تظاهرات بر ضدشاه در واشنگتن!


در پایان این ماجرا 96 تظاهر كننده و 20 پلیس مجروح شدند. جمعیت هوادار شاه شامل 700 دانشجوی نیروی هوایی بود كه با استفاده از سه روز مرخصی به تظاهرات آورده شده بوند و نیز افراد دیگری كه از سفارت ایران و شخص اردشیر زاهدی پول دریافت كرده بودند.


شاه

در سال 1356 پس از فشار كارتربرای اعلام فضای باز سیاسی و بركناری هویدا از نخست وزیری روابط وی با شاه مسالمت آمیز شد و برای رفع سوء تفاهمها از محمدرضا شاه دعوت رسمی برای سفر به امریكا به عمل آورد. بر طبق گزارشات رسیده به ساواك دانشجویان مخالف در امریكا قصد داشتند تظاهراتی علیه شاه انجام دهند. اردشیر زاهدی پیشنهاد كرد كه در مدت اقامت شاه در واشنگتن 10 هزار ایرانی هوادار محمدرضا را به این شهر دعوت كند او مبلغ كلانی بابت پول اقامت در بهترین هتلها و غذا و هزینه رفت و آمد با هواپیما و مقداری هم پول تو جبیبی برای 10هراز نفر محاسبه كرد و طبق معمول در 1000 ضرب نمود و پس از تصویب شاه دریافت داشت! در 15 نوامبر مصادف با 23 آبان 56 زمانیكه شاه طی مراسمی رسمی در كاخ سفید مورد استقبال رئیس جمهور كارتر قرارگرفت همه جناح های انشعابی سازمان دانشجویان ایرانی در امریكا با گروهی از دانشجویان مسلمان در نزدیكی كاخ سفید اجتماع اعتراض آمیزی به راه انداختند این جمعیت تعدادشان به 4000تن می رسید در بخش شمالی كاخ سفید در میدان لافایت اجتماع كرده بودند و در همان حال جمعیت هوادار شاه نیز كه حدود 1500 نفر می شدند در ناحیه الیپس كه چمنزاری در جنوب كاخ سفید است جمع شده بودند اندكی پس از ورود شاه در ساعات 30/10 صبح و با شلیك گلوله های توپ كه مقدم شاه را گرامی می داشتند صدها تظاهر كننده ضد شاه برای هجوم به سوی كاخ سفید به صفوف پلیس یورش بردند. دانشجویان با استفاده از چوبدستی هایی كه از دسته پلاكاردها كنده شده بود و نیز چوب هایی كه از تاسیسات ساختمانی اطراف تهیه كرده بودند با پلیس مجهز به باتوم به زد و خورد پرداختند صحنه درگیری خشونت بار حدود بیست دقیقه طول كشید تظاهر كنندگان آنقدر به صحنه تشریفات كاخ سفید نزدیك شده بودند كه پلیس مجبور به استفاده از گاز اشك آور شد.

این خشن ترین و بزرگ ترین تظاهراتی بود كه بعد از تظاهرات ضد جنگ ویتنام از اوایل دهه 1970 در واشنگتن صورت گرفت

پرتاب گلوله های گاز اشك آور پلیس به سوی تظاهر كنندگان باعث شد تا شاه و رئیس جمهور كارتر نیز دچار سرفه شوند و اشك از چشمانشان جاری شود. در پایان این ماجرا 96 تظاهر كننده و 20 پلیس مجروح شدند. جمعیت هوادار شاه شامل 700 دانشجوی نیروی هوایی بود كه با استفاده از سه روز مرخصی به تظاهرات آورده شده بوند و نیز افراد دیگری كه از سفارت ایران و شخص اردشیر زاهدی پول دریافت كرده بودند. گروهی از این افراد را اتباع ایرانی تبار غیر مسلمانی تشكیل می دادند كه اعتراف كردند كه هزینه های بلیط هواپیما ، اقامت در هتل و نیز مبلغ 100دلار پول تو جیبی توسط نمایندگان دولت ایران به آنان پرداخت شده است.

این خشن ترین و بزرگ ترین تظاهراتی بود كه بعد از تظاهرات ضد جنگ ویتنام از اوایل دهه 1970 در واشنگتن صورت گرفت. خشونت آمیز بودن این درگیری ها چشمان گریان شاه و رئیس جمهوری امریكا و نیز گزارش رسوا كننده مربوط به باج دادن شاه به افرادی برای شركت در تظاهرات به نفع او در محافل بین المللی بازتاب وسیعی داشت از جمله بازتابهای آن تظاهرات و اعتراضات دانشجویی بیشتری علیه شاه در ایالات متحده امریكا و اروپا بود.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان

منبع :مرکز اسناد انقلاب اسلامی