تبیان، دستیار زندگی
نهادهای شهری از جمله شهرداری‌ها درنقاط مختلف جهان ، بسترسازی برای ارایه خدمات مطلوب و حمایت از رویدادهای فرهنگی و هنری را برعهده داشته واز فعالیت‌های موازی دراین عرصه دور هستند. نهادهای شهری ، نماد اركان اجرایی شهرها بوده ك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فعالیت‌های موازی ، آفت رونق و نشاط سینما

نهادهای شهری از جمله شهرداری‌ها درنقاط مختلف جهان ، بسترسازی برای ارایه خدمات مطلوب و حمایت از رویدادهای فرهنگی و هنری را برعهده داشته واز فعالیت‌های موازی دراین عرصه دور هستند.

نهادهای شهری ، نماد اركان اجرایی شهرها بوده كه وظایف مشخص و تعریف شده‌ای دارند و سرمایه‌گذاری و حمایت از عرصه‌های مختلف همچون فعالیت‌های فرهنگی ، هنری و خدماتی را برعهده دارند.

سینما به عنوان پیشانی هنر كشور كه دارای جایگاه ممتاز بین‌المللی است ، دراین دسته قراردارد،عرصه‌ای كه‌امسال را با اقبال مخاطب آغاز كرده و فروش آثار هنری ، نمایانگر آن است.

صنعت فیلم كشوربا وجود توفیق‌های داخلی و خارجی با مشكلات و كمبودهایی در حوزه زیرساختی و سخت‌افزاری از جمله سالن‌های نمایش فیلم روبه رواست.

نبود و كمبود سالن‌های نمایش فیلم كه از آن به عنوان زخم ناسور سینما یاد می‌شود ، همواره مشكلاتی برای عرضه تولیدات سینمایی ایجاد كرده است.

نبود سرمایه در بخش خصوصی از سویی و بی‌اعتنایی نهادهای شهری و برخی مشكلات ریز و درشت از سوی دیگر، احداث سالن‌های نمایش فیلم را با چالش‌های اساسی روبه رو ساخته است.

ساخت سالن‌های نمایش فیلم و راه‌اندازی مجتمع‌های فرهنگی به دلیل هزینه‌های بالا درنقاط مختلف دنیا بر عهده نهادهای شهری و شهرداری هااست واین مراكز، گسترش فضاهای فرهنگی را با تعامل منطقی بخش خصوصی بر عهده دارند.

به‌اعتقاد صاحب نظران،شهرداری‌ها وظیفه سرمایه‌گذاری درزمینه فرهنگ‌سازی ، تسهیل درارایه خدمات فرهنگی و گسترش و حفظ فضاهای فرهنگی و هنری شهری و مشاركت جدی در برپایی رویدادهای فرهنگی و هنری را بر عهده دارند.

شهرداری‌ها به عنوان یك نهاد شهری ، عهده‌دارتولید و عرضه محصولات فرهنگی و هنری نیستند بلكه سرمایه‌گذاری و مشاركت بانهادهای فرهنگی برای ارایه تولیدات مورد نیاز را در وظایف خود دارد.

شهرداری تهران ، پس از سال‌ها رایزنی فشرده مسوولان و اهالی فرهنگ و هنر كشور ، ساخت چند سالن نمایش فیلم را در پایتخت دستمایه كار قرارداده و بخش مغفول از وظایف نهادهای شهری را فعال ساخته است.

سالن‌سازی در حوزه سینما و تئاتر، متعادل كردن عوارض فعالیت‌های فرهنگی و هنری واعمال شیوه‌های حمایتی در زمره وظایف شهرداری‌ها به ویژه در كلانشهرها است.

برپایی كارگاه‌های آموزش رایگان فیلمسازی در محله‌ها با وجود آموزشگاه‌های رسمی معتبربه همراه برگزاری جشنواره‌های فیلم به عنوان طراح و مجری، تولید فیلم‌های مختلف و نمایش آثار سینمایی در فضای باز كه تشدید پدیده قاچاق فیلم‌های روی پرده را به‌دنبال دارد ، در ویترین وظایف نهادهای شهری نمی گنجد.

شهرداری در صورت تامین نیازهای مالی ، می‌تواند به عنوان یك سرمایه‌گذار در گسترش آموزش فیلمسازی و تولید فیلم آماتور و حرفه‌ای در قالب مراكز رسمی این حوزه (انجمن سینمای جوانان و مركز گسترش سینمای مستند وتجربی ) نقش ایفا كند.

موازی كاری‌های فرهنگی و تداخل وظایف برخی نهادها با دستگاه متولی فرهنگ كه جنبه تبلیغی دارد ، برنامه‌ها و فعالیت‌های نهادهای مسوول را تحت تاثیر قرار داده و جز اتلاف انرژی و سرمایه ملی ، دستاوردی به همراه نخواهد داشت.

سینما دوران پررونقی را تجربه می‌كند ، تداخل و فعالیت تبلیغی نهادهای غیرمسوول ، لطف و حمایت از این عرصه نیست.

لینک :

سینما