تبیان، دستیار زندگی
اگر به نقطه صفر مرزی مهران سفری داشته باشید، سنگر بتونی صدام را اینجا خواهید دید. سنگری که برای هدایت عملیات تصرف مناطق غرب کشور به خصوص مهران و ایلام توسط صدام ساخته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفری جذاب به سنگر بتونی صدام


اگر به نقطه صفر مرزی مهران سفری داشته باشید، سنگر بتونی صدام را اینجا خواهید دید. سنگری که برای هدایت عملیات تصرف مناطق غرب کشور به خصوص مهران و ایلام توسط صدام ساخته شده است.


در زمان جنگ، صدام توجه ویژه‌ای به شهر مهران و ایلام داشت و در عملیات مختلف سعی داشت این دو شهر را به تصرف خود درآورد؛ اما رزمندگان ما هر بار که این شهرها به اشتغال درمی‌آمد، دوباره آن را پس می‌گرفتند.

به دلیل همین تمایل، صدام در زمان جنگ در مرز مهران و نقطه صفر مرزی کشور عراق به منظور انجام عملیات نظامی برای تصرف مهران و استان ایلام، یک سنگر بتونی زیرزمینی ایجاد می‌کند؛ به نحوی که خود صدام بارها به این سنگر آمده است و از نزدیک در جریان امور و عملیات‌ها قرار گرفته است.

این سنگر شش متر زیر زمین ساخته شده است، جایی که سنگر بتونی صدام در آن قرار دارد و در نوع خود و کاربرد آن به لحاظ نظامی، بی‌نظیر است.

طبق گفته کارشناسان، این سنگر از نظر نظامی در زمان خود از نظر نوع ساخت و جان‌پناه، یکی از اماکن کاملاً ایمن بوده است.

این سنگر متشکل از دو قسمت "سنگر بتونی" و "دیدگاه" برای دیده‌بانی است که قسمت دیده‌بانی نیز در نوع خود جالب‌توجه ساخته شده است.

اتاق دیدگاه:

سنگر بتونی صدام

در قسمت دیدگاه، نقاطی وجود دارد كه در زمان خود به شکلی کاملا حرفه‌ای ساخته شده‌اند؛ به طوری که اگر به درون این نقاط خاص از دیدگاه بروید، می‌توانید بیرون را ببینید، بی‌آن‌كه كسی بتواند داخل را نگاه كند.

کسانی که صحنه‌های جنگ را دنبال کرده باشند، شاید صحنه‌ای كه صدام و شاه اردن را در مناطق عملیاتی و در كنار هم نشان ‌می‌داد، به یاد داشته باشند. این‌جا همان مکانی است که وقتی مهران تصرف شد، صدام، شاه اردن را به عنوان میهمان ویژه دعو ت کرد و با دوربین چگونگی تصرف مهران را نشانش داد.

اما در خود سنگرِ لشگر هفده زرهی عراق، باز هم نکات جالب توجهی وجود دارد. مثلا سقف این مکان طوری طراحی شده که به هیچ وجه قابل تخریب نیست.

طبق گفته یکی از کارشناسان، در زمان جنگ یک موشک از پایگاه هوایی دزفول به این مکان پرتاب می‌شود که فقط کمی از سقف پایین می‌آید، ولی کاملا فرو نمی‌ریزد. در حال حاضر نیز در سنگر فعلی، این صحنه مشخص است.

همچنین این سنگر دارای قسمت‌های مختلف فرماندهی، سالن کنفراس، مخابرات و.. هم بوده است! در قسمت مخابرات، سقف‌های اتاق به وسیله نایلون و چوب پوشیده شده است که امکان شنود وجود نداشته باشد.

این مکان در زمان بازپس‌گیری شهر مهران در عملیات والفجر سه و کربلای یک که منجر به آزادسازی شهر مهران شد، به دست رزمندگان کشورمان می‌افتد و هم‌اکنون به یکی از پربازدیدترین مکان‌های عملیاتی جنگ تحمیلی برای کاروان‌های راهیان نور تبدیل شده است.

اتاق فرماندهی:

این اتاق محل استراحت فرمانده بوده است. جالب آن‌كه سنگر طوری طراحی شده که اگر اتقاقی برای داخل سنگر افتاد، فرمانده بتواند از محل خروج اضطراری فرار کند!

در این سنگر، جایگاه مشروبات الکی نیز به خوبی مشاهده می‌شود که محلی برای تفریح فرماندهان بوده است.

مهران تنها یک نام نیست، مهران قلب تپنده روزهای دفاع مقدس است. امروز در گلزارهای شهدای گوشه‌گوشه کشور، رشیدمردانی خفته‌اند که محل شهادت پرافتخارشان مهران است؛ همان‌جا که برگرفته از نامش، شهر مردمان مهربان است؛ اما با تجاوز رژیم بعث عراق، شهر، خون‌رنگ شد تا دفتر پرافتخار مردم ایلام پرنقش‌تر شود.

مهران که در گذشته شهر خون و مقاومت و پیروزی بود، امروز یکی از امن‌ترین شهرهای مرزی کشور و دروازه عتبات عالیات است. این شهر در دهم تیرماه توسط لشکر اسلام و دلاورمردان این مرز و بوم و به دستور مستقیم امام خمینی (ره) آزاد شد. به طوری که امام راحل (ره) بعد از آزادسازی مهران، فرمودند: «مهران را هم خدا آزاد کرد».

منبع: جام‌جم‌آن‌لاین


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: rohi1346