تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به دلیل چاپ مطالب خلاف موازین اسلامی به 6 ماه و انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی به 6 ماه دیگر حبس و همچنین سه سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوانفکر دستگیرشد؟نشد؟


مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به دلیل چاپ مطالب خلاف موازین اسلامی به 6 ماه و انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی به 6 ماه دیگر حبس و همچنین سه سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم شده است.


جوانفکر

علی اکبر جوانفکرمدیرعامل ایرنا که سرپرستی موسسه مطبوعاتی ایران را نیز عهده دار است که بعد ظهر دیروز دوشنبه، دقایقی پس از برگزاری نشست خبری، با حضور نمایندگان دادستانی تهران در دفتر این موسسه دستگیر شده بود، با رایزنی های صورت گرفته آزاد شد.

جوانفکر برای ساعتی با دست بند در دفتر خود تحت نظر نیروهای انتظامی و امنیتی ضابط قوه قضائیه تحت نظر بود که پس از رایزنی های صورت گرفته آزاد شد.

پیش از این شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران، جوانفکر را به تحمل یک سال حبس و سه سال محرومیت از هرگونه فعالیت مطبوعاتی به جهت انتشار نشریه خاتون محکوم کرده بود.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به دلیل چاپ مطالب خلاف موازین اسلامی به 6 ماه و انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی به 6 ماه دیگر حبس و همچنین سه سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم شده است.

توضیحات دادستان درباره حوادث دیروز

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب تهران ضمن تشریح حوادث روز دوشنبه در موسسه مطبوعاتی ایران، نسبت به بر هم خوردن فضای آرام کشور هشدار داد.

به گزارش سایت دادسرا، عباس جعفری دولت آبادی در گفتگو با خبرنگاران خبرگزاری مهر، مشرق، ایسنا، واحد مرکزی خبر و فارس با اشاره به حوادث ظهر امروز در موسسه مطبوعاتی ایران گفت: در پی مصاحبه روز شنبه علی اکبر جوانفکر با یکی از روزنامه های کشور و طرح مسایل خلاف واقع و تنش آفرین، اطلاع حاصل شد که مشارالیه قصد دارد روز دوشنبه هم با برگزاری نشستی مطبوعاتی این اظهارات را تکرار کند.

به گفته جعفری دولت آبادی حسب گزارش واصله متاسفانه علی رغم ادعای قانون گرایی، وی در قبال دستور قضایی و اقدام مامورین مقاومت کرده و با تماس های تلفنی و حضور در جمع کارکنان موسسه موجب تحریک کارکنان و ایجاد اخلال و بی نظمی در روند کاری روزنامه شد که پس از این حوادث حسب دستور دادستان، مامورین محل را تر ک کردند

وی با بیان اینکه دادستانی تهران روز یکشنبه شب – یک روز قبل - از مجاری مسئول و رسمی کشور به نامبرده در خصوص بیان اظهارات اختلاف برانگیز با هدف تشویش اذهان عمومی هشدار داده است اما ظاهرا این هشدار جدی گرفته نشد، اظهار داشت: در اجرای قانون دو تن از نمایندگان دادستان به محل مصاحبه مطبوعاتی وی اعزام شدند و پس از استماع اظهارات آقای جوانفکر و انعکاس به دادستانی تهران مقرر شد نامبرده به دادسرا معرفی شود.

به گفته جعفری دولت آبادی حسب گزارش واصله متاسفانه علی رغم ادعای قانون گرایی، وی در قبال دستور قضایی و اقدام مامورین مقاومت کرده و با تماس های تلفنی و حضور در جمع کارکنان موسسه موجب تحریک کارکنان و ایجاد اخلال و بی نظمی در روند کاری روزنامه شد که پس از این حوادث حسب دستور دادستان، مامورین محل را تر ک کردند.

جوانفکر

جعفری همچنین در پاسخ به اظهارات جوانفکر در مصاحبه با یکی از خبرگزاری های کشور مبنی بر استفاده ماموران دادستانی از گاز اشک آور و دستگاه های شوک الکتریکی، گفت که اساسا ماموران این دادستانی در ماموریت های محوله مجاز به حمل وسایل مذکور نیستند.

دادستان تهران در پایان با تاکید بر اینکه هر گونه اعتراض نسبت به صدور آرای قضایی باید از طریق مجاری قانونی پیگیری شود نسبت به تکرار اعتراضات و اظهارات مشابه که موجب تحریک جامعه و برهم خوردن فضای آرام سیاسی کشور شود هشدار داد.

وی همچنین با تاکید بر آزاد بودن انتقاد سازنده در کشور، از مدیران مسئول روزنامه ها و سایت های خبری خواست در انعکاس این گونه اخبار از صحت آن اطمینان حاصل کنند.

انتشار سفید روزنامه ایران

روزنامه ایران امروز با تیتر سفید و عكسی از سر در ساختمان روزنامه منتشر شد.

به گزارش جهان این روزنامه با هدف اعتراض به حكم بازداشت جوانفكر امروز تیتر یك خود را سفید گذاشت.

همچنین در صفحه اول خود آورده است: حادثه دیروز دستگیری مدیرمسوول و 39 نفر از كاركنان روزنامه مانع از تداوم كار خبری تحریریه روزنامه شد.

به این ترتیب احتمالا دلیل سفید بودن تیتر یك این روزنامه خالی بودن تحریریه برای انتخاب تیتر بوده است.البته روز گذشته جوانفكر پس از بازداشت همراه با دستبند با توصیه مقامات ارشد آزاد شده است و می توانست برای روزنامه تیتر انتخاب كند هرچند ممكن است انگیزه لازم برای تیتر زدن را نداشته است.

ایران در ادامه اظهار امیدواری كرده است كه هرگز چنین حادثه تاسف آوری تكرار نشود.

لازم به ذكر است روزنامه ایران رسانه رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران است كه برای اولین بار در تاریخ مطبوعات در مقابل حكم قضائی دادستان ایستاد و نماینده دادستان تهران را مورد تعرض قرار داد.

معلوم نیست روزنامه ایران برای بی اعتنائی كردن به حكم قانون و تعرض به نماینده دادستان اظهار تاسف كرده است و یا صدور یك حكم قضائی و قانونی؟!

جوانفکر برای ساعتی با دست بند در دفتر خود تحت نظر نیروهای انتظامی و امنیتی ضابط قوه قضائیه تحت نظر بود که پس از رایزنی های صورت گرفته آزاد شد

جوانفکر مصونیت آهنین برای رفتارهای غیرقانونی دارد

دبیر کل انجمن روزنامه نگاران مسلمان گفت: آقای جوانفکر به واسطه پشت گرمی و حمایت برخی محافل قدرتمند سیاسی به این احساس رسیده که از نوعی مصونیت آهنین برخوردار است که علی الظاهر احساسی چندان غیرواقعی هم نیست چون به رغم حوادث پرحاشیه امروز، نهایتا با فشار همان محافل وی بازداشت نشده است.

سید نظام الدین موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اتفاقاتی که امروز در روزنامه ایران افتاد، دو جنبه دارد که جنبه نخست آن حضور نمایندگان دستگاه قضا برای جلب آقای جوانفکر مدیرعامل ایرنا در پی صدور حکم قانونی برای وی بود.

وی افزود: بنابر گزارش هایی که ما دریافت کرده ایم ، نمایندگان دادستانی با در دست داشتن حکم جلب آقای جوانفکر به موسسه ایران مراجعه کرده اند اما وی از همراهی با نمایندگان قضایی خودداری کرده و برخی از اطرافیان وی نیز اقدام به پرخاشگری و مجادله با این نمایندگان کرده اند تا مانع اجرای قانون شوند.

موسوی تاکید کرد: این پدیده و بدعت به هیچ وجه قابل قبول نبوده و هرکس در هر جایگاهی که باشد نباید در برابر حکم قانون ایستادگی کند. مسیر اعتراض به احکام قضایی مشخص و روشن است و گردنکشی و لشگرکشی در برابر قانون و مجریان قانون بدعتی است که به آسانی نمی توان از آن گذشت.

وی ادامه داد: شاید آقای جوانفکر به واسطه پشت گرمی و حمایتی که از جانب برخی محافل قدرتمند دارد به این احساس رسیده که از نوعی مصونیت آهنین برخوردار است که علی الظاهر احساسی چندان غیرواقعی هم نیست چون به رغم حوادث پرحاشیه امروز، نهایتا با فشار همان محافل وی بازداشت هم نشد.

دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان تصریح کرد: طی هفته های اخیر و با نزدیک شدن به زمان نهایی شدن پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی ، برخی جریان های نگران از این پرونده ، با تمام قوا به حاشیه سازی و فشار به قوه قضائیه و روی آورده اند تا با بهره گیری از تاکتیک فرار به جلو ، از تبعات احتمالی افشای ابعاد پرونده مذکور بکاهند.

فرآروی:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:مهر،جهان، عصرایران