تبیان، دستیار زندگی
مراسم افتتاح زبان پرتغالی خبرگزاری ایكنا عصر روز گذشته با حضور رئیس جهاد دانشگاهی و جمعی از مسئولان و فعالان قرآنی برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با افتتاح زبان پرتغالی؛

خبرگزاری قرآنی ایران 36 زبانه شد

خبرگزاری قرآنی ایران

مراسم افتتاح زبان پرتغالی خبرگزاری ایكنا عصر روز گذشته با حضور رئیس جهاد دانشگاهی و جمعی از مسئولان و فعالان قرآنی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، مراسم افتتاح زبان پرتغالی خبرگزاری ایكنا عصر روز گذشته، 30 آبان‌ماه با حضور محمدحسین یادگاری، رئیس جهاد دانشگاهی، لاله افتخاری، رئیس فراكسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی؛ عضو شورای عالی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی، سرپرست سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان كشور و خبرگزاری ایكنا برگزار شد.

خبرگزاری ایكنا از حیث زبان، مقام اول را در بین خبرگزاری‌های كشور دارد و افزایش زبان خبرگزاری بُعد بین‌المللی اخبار قرآنی را افزایش داده است، چنانكه در حال حاضر میزان مراجعات افراد به زبان‌های خارجی، در مجموع 75 درصد از حجم كل مراجعات را تشكیل می‌دهد.

یگانه خبرگزاری قرآنی جهان اسلام، در ترجمه اخبار قرآنی به زبان‌های خارجی رسالت عظیمی را برای خود قائل بوده و اعتقاد دارد اخبار قرآنی می‌تواند به جایگاهی برسد كه نقش وحدت بخشی را در میان ملل اسلامی و مسلمانان جهان ایفا كند، همچنانكه خود قرآن نیز حبل‌المتین مسلمانان است.

متأسفانه در حال حاضر در حوزه قرآن و اخبار قرآنی بسیار كم كاری شده و بارزترین نشانه آن این است كه خبرگزاری ایكنا به عنوان تنها خبرگزاری قرآنی ایران، در جهان اسلام فعالیت می‌كند.

گسترش زبان‌های خارجی از اولویت‌های خبرگزاری ایكنا است، لذا در این راستا، كارشناسی‌های لازم برای راه‌اندازی زبان پرتغالی با همكاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغاز شده است.

راه‌اندازی زبان‌‌های خبرگزاری براساس كارشناسی‌های انجام شده توسط خود خبرگزاری و همچنین اعلام نیاز كاربران و مؤسسات اسلامی در كشورهای دیگر راه‌اندازی می‌شود.

هم‌اكنون ایكنا اخبار خود را به 36 زبان منتشر می‌كند و با حضور خبرنگاران خارجی از 5 منطقه‌ غرب و جنوب غرب آسیا، منطقه آسیای مركزی، منطقه شرق و جنوب شرق آسیا، منطقه آفریقا و منطقه اروپا نیز اخبار قرآنی و رویدادهای اسلامی مهم كشورهای مختلف جهان را دریافت می‌كند كه با همكاری جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه فعال هستند.

زبان پرتغالی زبانی رومی است كه از زبان گالیسیایی ـ پرتغالی توسعه یافته است و در سده‌های میانه در پادشاهی گالیسیا صحبت می‌شده است. پرتغالی یكی از زبان‌های رسمی اتحادیه اروپا، سازمان كشورهای آمریكایی، اتحادیه آفریقا و انجمن كشورهای پرتغالی‌زبان است. این زبان با 240 میلیون سخن‌گو، ششمین زبان پراستفاده جهان است. پرتغالی در كشورهای آنگولا، برزیل، كیپ ورد، تیمور شرقی، گینه بیسائو، ماكائو، موزامبیك، پرتغال، سائوتومه و پرنسیپ تكلم می‌شود.

پرتغالی، زبانی بسیار نزدیك به زبان اسپانیایی است؛ به‌طوری كه گویشوران این دو زبان تا حد زیادی می‌توانند با هم صحبت كنند.

تنظیم: هومن بهلولی