تبیان، دستیار زندگی
وردین روز دوم آوریل سالروز تولد"هانس کریستین آندرسن" (1805-1875) نویسنده نامدار دانمارکی است، به منظور ارج نهادن به کوششهای وی، درخلق آثار داستانی ارزنده کودکان، این روز را به عنوان روز جهانی کتاب کودک نامگذاری کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز جهانی کتاب کودک

چهاردهم فروردین

روز دوم آوریل سالروز تولد"هانس کریستین آندرسن" (1805-1875) نویسنده نامدار دانمارکی است، به منظور ارج نهادن به کوششهای وی، درخلق آثار داستانی ارزنده کودکان، این روز را به عنوان روز جهانی کتاب کودک نامگذاری کرده اند.

دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان(IBBY) در سال 1953 در کشور سویس تأسیس شد. یکی از فعالیتهای مستمر این دفتر برپایی روز جهانی کتاب کودک است و برخی از کشورها این مناسبت را به صورت هفته کتاب کودک برگزار می کنند.

هرسال یکی ازکشورهای عضو به عنوان مسؤول برگزاری این مراسم انتخاب می شود و این کشور پوستر و پیام روز جهانی را تهیه می کند و برای سایر کشورهای عضو ارسال می دارد. جمهوری اسلامی ایران نیز در سال 1371 (1992) عهده دار برگزاری این مراسم بوده است.

کتاب، بهترین و موثرترین عنصر در تربیت کودک و نوجوان است و می توان با استفاده از آن در بهبود وضعیت جامعه و افزایش فرهنگ عمومی بهره جست. در جهان امروز وسایل الکترونیکی و تصویری برای رساندن مفاهیم فرهنگی به ذهن و دل کودک فراوان می باشد اما در بین همه این عوامل، کتاب از موقعیت و ویژگی خاصی برخوردار است و هنوز برتری خود را نسبت به این وسایل پیشرفته حفظ کرده است. وظیفه والدین و مربیان آشنا نمودن کودکان و نوجوانان با کتابهای مناسب و تشویق به مطالعه آنها است.