تبیان، دستیار زندگی
همیشه کارهای ساده‌ای در منزل وجود دارند که بتوان انجام آنها را به کودکان محول کرد. با این کار شما پیام بسیار مهمی به فرزند خود می‌دهید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش مسئولیت‌پذیری به کودک

کودک

همیشه کارهای ساده‌ای در منزل وجود دارند که بتوان انجام آنها را به کودکان محول کرد. با این کار شما پیام بسیار مهمی به فرزند خود می‌دهید: به او می‌گویید که عضوی مفید از خانواده است و در کارها مشارکت دارد. به همین دلیل واگذاری انجام این کارها به کودکان بهترین شیوه برای واگذاری مسئولیت به آنهاست.

چرا واگذاری کارها به کودکان اهمیت دارد؟

واگذاری انجام کار به کودکان فواید بسیاری دارد که هم این فواید متوجه کل خانواده است و هم برای رشد شخصیت خود کودک مؤثر است.

وقتی کودکان انجام کارهای ساده را به عهده می‌گیرند، این احساس را دارند که در انجام کاری مفید برای خانواده مشارکت می‌کنند. وقتی کودک خردسال شما میز غذا را می‌چیند و اعضای خانواده برای صرف غذا دور میز می‌نشینند، او احساس می‌کند که برای این وعده غذا کار مهمی انجام داده است. یا وقتی که کودک شما جوراب‌ها را مرتب کند و مثلا پدر یکی از همان جوراب‌ها را می‌پوشد، کودک درمی‌یابد که کمک وی مهم و مؤثر بوده است.

کودک با انجام کارهای ساده‌ی منزل، می‌آموزد که مسئولیت بپذیرد و به کارهایی که انجام می‌دهد، افتخار‌کند،. ضمن این‌که به مرور زمان این مسأله برای وی یک امر عادی و معمول می‌شود و بدون این که نیازی به تذکر باشد یا وحشتی از انجام آنها داشته باشد، کارهایی را که از عهده‌ی انجام آنها برآید، انجام می‌دهد. اما باید دقت داشته باشیم با افزایش دامنه کارهایی که انجام می‌دهند، نیاز آنها به تشویق را فراموش نکنیم.

انجمن امور تربیتی/ جهت مطالعه ادامه بحث و مشارکت در آن، اینجا کلیک کنید.


باشگاه کاربران تبیان ـ انجمن‌های تخصصی