تبیان، دستیار زندگی
این اثر، با استفاده از منابع معتبر اسلامی و با قلمی روان به معرفی چهارده معصوم(علیهم‌السلام) و سیره آن بزرگواران پرداخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاندان عصمت

نگاهی به کتاب «خاندان عصمت؛ بررسی اجمالی زندگانی چهارده معصوم(علیهم‌السلام)»


این اثر، با استفاده از منابع معتبر اسلامی و با قلمی روان به معرفی چهارده معصوم(علیهم‌السلام) و سیره آن بزرگواران پرداخته است.


خاندان عصمت

«خاندان عصمت؛ بررسی اجمالی زندگانی چهارده معصوم(علیهم‌السلام)» (ویرایش دوم )

سیدتقی واردی

موسسه بوستان کتاب

شمارگان 1000 نسخه

268 صفحه

بها: 48000 ریال

سیره معصومین(علیهم‌السلام)، مجموعه برنامه‌ها و روش‌های زندگی فردی و اجتماعی است که از انوار الهی متاثر شده‌اند. بیان این روش‌ها برای قشرهای مختلف به ویژه جوانان می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی آنان باشد.

بر اساس مطالب کتاب، «پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) و اهل‌بیت او(علیهم‌السلام)، زیباترین واژه و برترین مخلوقات، نزد مسلمانان جهانند. برای معرفی این نخبگان و صاحبان کمالات انسانی، تلاش‌های فراوان و گوناگونی از صدر اسلام تاکنون از سوی شیفتگان آنان ـ‌اعم از مسلمان و غیرمسلمان‌ـ به روش‌های مختلف -‌‌گفتاری، نوشتاری، نمایشی، فیلم‌سازی و تصویری‌ـ انجام شده است، که همه آن‌ها نشان‌دهنده عمق محبت و علاقه مردم به رهبران راستین خویش است. این، خود نوعی سپاسگزاری در برابر تلاش‌های بی‌وقفه معصومان(علیهم‌السلام) در هدایت مردم، ایجاد محیط سالم انسانی و اجرای عدل و قسط الهی در جوامع بشری است.

بسیاری از پژوهشگران، دانشمندان و نویسندگان کوشیده‌اند تا پیامبر(ص) و اهل‌بیتش را به هر طریق ممکن به جوامع انسانی معرفی کنند، زیرا شناخت آن بزرگواران و آشنایی با سیره و شیوه زندگانی آنان، هدایت یافتن و در مسیر درستی قرار گرفتن را ممکن خواهد ساخت. چه این که شناختن الگوهای انسانی و شناساندن آنها به دیگران، زمینه را برای ایجاد محیطی آرام و عاری از فسق و فساد و تحقق وعده‌های الهی در ایجاد جامعه امن اسلامی و برقراری عدالت اجتماعی فراهم می‌کند. دست‌یابی به چنین مقصودی، راه‌های پرپیچ و خم و تنگناهایی را در پیش‌رو دارد، که گرچه گذر از آنها ناممکن نیست، اما بسیار دشوار و توان‌فرساست و مسوولیت همگان، به ویژه دانشمندان، در رسیدن و رساندن جامعه به مقصد عالی و هدف نهایی، بسی سنگین و طاقت‌فرساست.»

نوشته حاضر، با همین‌باور در تکاپو و تلاش است تا پاکان عالم وجود و انوار الهی هدایت؛ یعنی پیامبر خاتم(ص) و اهل‌بیت و عترت او(علیهم‌السلام) را در حد امکان بشناساند. این کتاب به سبکی تازه در طبقه‌بندی اطلاعات و دسته‌بندی موضوعات، با پرهیز از شرح و تفصیل، برای استفاده عموم دانش‌پژوهان در سطوح مختلف علمی و فرهنگی، به ویژه دانش‌آموزان دبیرستانی و دانش‌جویان به رشته تحریر درآمده است.

همچنین تلاش شده است در تهیه اطلاعات این اثر و دسته‌بندی آن‌ها، از منابع معتبر و اصیل اسلامی استفاده شود.

واردی می‌نویسد: «اهل‌بیت پیامبر(ص) حقیقتی هستند که اکثر مسلمانان از تمام مذاهب و فرقه‌های اسلامی، از گذشته تاکنون به آن باور داشته و براساس سفارش‌های رسول خدا(ص)، به آن مهر می‌ورزند. اما عده قلیلی از کوردلان و بدمسلکان که مع‌الاسف بر برخی از کشورهای ثروتمند اسلامی دست یازیده و از امکانات و ثروت‌های خدادادی بهره‌مند شده‌اند، با تمسک به برخی از فتواها و احادیث جعلی و روایات موضوعه، در صدد خدشه‌ وارد کردن بر باورهای مسلمانان درباره اهل‌بیت پیامبر(ص) برآمدند و با بهره‌مندی از رسانه‌های گروهی و توان انتشاراتی، ایمان و عقاید مسلمانان را در خطر قرار داده و روز به روز بر شیطنت و فتنه‌انگیز‌ی‌های خویش می‌افزایند.

این کتاب به سبکی تازه در طبقه‌بندی اطلاعات و دسته‌بندی موضوعات، با پرهیز از شرح و تفصیل، برای استفاده عموم دانش‌پژوهان در سطوح مختلف علمی و فرهنگی، به ویژه دانش‌آموزان دبیرستانی و دانش‌جویان به رشته تحریر درآمده است.

در چنین فضایی، شناساندن فضایل و مناقب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به منظور ترغیب و تشویق مسلمانان عالم در ایجاد ارتباط معنوی با این پاکان و پاکیزگان جهان هستی، کاری لازم و بلکه ضروری است.»

براساس مطالب کتاب، این اثر با همین نیت و با انگیزه شناساندن پیامبر(ص) و اهل‌بیت وی(علیهم‌السلام) به نسل حاضر و با زبان و منطق روز و به سبک نو و قابل فهم برای همگان به رشته تحریر درآمده است. در ویرایش جدید این کتاب همچنین تلاش شده تا اعراب احادیث و متون عربی را اصلاح و برای هر موضوعی اسناد و مدارکش را در پاورقی بیان و کتاب‌نامه مفصل‌تری برای آن تهیه شوند.

از پیامبر اکرم(ص) روایات فراوانی درباره مقام و منزلت اهل‌بیتش(علیهم‌السلام)، از طریق اهل سنت و شیعیان نقل شده است که بیان‌کننده شایستگی آن حضرات(ع) برای امامت و تصدی امر خلافت اسلامی و لزوم تمسک امت به آنان است. در این فرصت به چند روایت، که تقریبا میان شیعه و اهل سنت متواترند، اشاره می‌شود:

پیامبر(ص) فرمود: «من دو چیز گران‌بها در میان شما به یادگار می‌گذارم مادامی که به آن دو متمسک باشید هرگز گمراه نخواهید بود [آن دو عبارتند از] کتاب خدا که دست‌آویز محکمی است که از آسمان به زمین امتداد پیدا کرده است و عترت من که اهل‌بیت من می‌باشند. این دو هیچ‌گاه از هم جدا نخواهند شد تا آنگاه که در حوض [کوثر] به من ملحق گردند. بنگرید پس از من با این دو چگونه رفتار خواهید کرد.»

پیامبر(ص) در روایت دیگری درباره اهل‌بیتش فرمود: «مَثل اهل‌بیتی کسفینة نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق (هلک)؛ مَثل اهل‌بیت من، همانند کشتی نوح است که هرکسی بر آن دست یابد، نجات یافته و آن که از آن بازماند، غرق شده و به هلاکت افتاده است.»

عبدالله‌بن عباس گفت: روزی رسول خدا(ص) [در مجلسی] نشسته بود و علی، فاطمه و حسن و حسین(علیهم‌السلام) نزد وی حضور داشتند. پیامبر(ص) فرمود: «بارالها! تو می‌دانی که اینها اهل‌بیت من و گرامی‌ترین مردم نزد من می‌باشند. پس دوست بدار آنهایی را که اینان را دوست دارند و دشمن بدار آنانی را که اینها را دشمن دارند. خدایا، یارشان را یار و دشمنانشان را دشمن باش و آنهایی را که به اهل‌بیتم یاری می‌رسانند، یاریشان نما. خدایا، آنان [اهل‌بیتم] را از هر پلیدی پاکیزه و از هر لغزشی معصوم‌دار و به روح‌القدست (جبرئیل) آنان را تایید فرما.»

کلام پیامبر(ص) کلام خداست، زیرا سخن او نوری است که از جانب خداوند منان بر قلب پاکش تابیده و برزبانش جاری شده است. قرآن مجید درباره سخنان رسول خدا(ص) چنین گواهی می‌دهد: «و ما ینطق عن الهوی، ان هو الا وحی یوحی؛  پیامبر گرامى(ص) از روى هواى نفس سخن نمى‏گوید و تمام سخنان او بر مبناى وحى الهى است.»

کتاب حاضر در سه بخش، به معرفی خاندان پاک و معصوم پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) می‌پردازد. کلیات، پنج‌تن آل‌عبا و سایر امامان معصوم علیهم‌السلام، عناوین بخش‌های سه‌گانه این اثرند.

در انتهای این اثر، نمایه‌ای از آیات، روایات و اعلام نیز درج شده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع:خبرگزاری کتاب ایران