تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه برابر با اول آذر 1390 و بیست و پنجم ذی الحجه 1432 هجری قمری و بیست و دوم نوامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اول آذر در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز سه شنبه برابر با اول آذر 1390 و بیست و پنجم ذی الحجه 1432 هجری قمری و بیست و دوم نوامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است.

1 آذر 1366

عملیات نصر 9 درمنطقه حاج عمران با رمز یا مولای متقیان(ع) و با تلاش رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز و به آزاد سازی ارتفاعات این منطقه، انهدام ده ها دستگاه انواع خودرو نظامی، چندین انبار مهمات، كشته و زخمی شدن بیش از چهارهزار از نیروهای دشمن منجر شد.

1 آذر 1358

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره) در اطلاعیه‌ شماره چهار خود تأكید كردند در صورتی كه تهدیدات نظامی آمریكا جنبه واقعی به خود گیرد، در برابر آنها ایستادگی خواهند كرد و در تصمیم خود برای ادامه حضور در لانه جاسوسی و در اختیار داشتن گروگان ها قاطع تر می شوند.

1 آذر 1357

امام ‌خمینی(ره) به مناسبت فرارسیدن ماه محرم در پیامی خواستار افشاگری وعاظ و گویندگان منابر علیه رژیم پهلوی شدند.

1 آذر 1344

دولت ایران صدور نفت به زیمباوه را به دنبال قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متوقف كرد.

1 آذر 1334

'سید مجتبی نواب صفوی' رهبر جمعیت فدائیان اسلام به اتفاق دو نفر از اعضای جمعیت دستگیر و به فرمانداری نظامی اعزام شدند.

1 آذر 1330

'محمد مصدق' و هیأت همراه كه برای شركت در نشست شورای امنیت سازمان ملل به آمریكا رفته بودند، از طریق مصر به تهران بازگشتند.

1 آذر 1325

بدنبال اعتراض و شورش در آذربایجان و كردستان، 'احمد قوام' نخست‌وزیر اعلام كرد به زودی نیروهایی را برای سركوب به منطقه اعزام خواهد كرد.

ا آذر 1312

فرمان اجرای قانون مربوط به احداث و توسعه معابر و خیابان‌ها در شهرهای بزرگ ایران، كه به تصویب مجلس شورای ملی رسیده بود، به همراه متن این قانون صادر شد.

1 آذر 1307

ایران پیمان تحریم جنگ را امضا كرد. این پیمان به عهدنامه 'كلوگ ـ برایاند' مشهور و جنگ را پدیده‌ای غیرقانونی خوانده و خواستار تحریم جهانی آن شده است، این عهدنامه میان نمایندگان امریكا و 14 كشور عمدتاً اروپائی در پاریس به امضا رسید و تا قبل از وقوع جنگ دوم جهانی كه 10 سال بعد رخ داد 62 كشور آن را امضا كردند.

1 آذر 1300

سردار سپه وزیر جنگ، پلیس جنوب را كه توسط انگلیسی‌ها در فروردین 1295 هجری خورشیدی در جنوب ایران تأسیس شده بود، منحل كرد.

تنظیم: هومن بهلولی