تبیان، دستیار زندگی
پروژه تصرف ریاست فدراسیون کشتی، این روزها در حالی از سوی نیروهای نزدیک به دولت دهم کلید خورده است که کشتی ایران در مسابقات جهانی اخیر، عملکردی کاملاً مطلوب داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حذف یزدانی خرم، چرا؟


پروژه تصرف ریاست فدراسیون کشتی، این روزها در حالی از سوی نیروهای نزدیک به دولت دهم کلید خورده است که کشتی ایران در مسابقات جهانی اخیر، عملکردی کاملاً مطلوب داشت.

ایران در کشتی فرنگی عنوان سومی جهان را با دو طلا و یک برنز بدست آورد و در کشتی آزاد نیز دو طلا و دو نقره بدست آورد. یعنی کشتی آزاد ایران در هفت وزن موجود در مسابقات کشتی، چهار فینالیست داشت و کشتی فرنگی نیز در حالی در این هفت وزن دو مدال طلا و یک برنز  کسب کرد که دو کشتی گیر ایرانی به دلیل رویارویی با کشتی گیری از اسرائیل، ناگزیر از ترک مسابقات شدند.

یزدانی خرم رئیس فدراسیون کشتی

محمدرضا یزدانی خرم موفق ترین رئیس فدراسیون در ورزش ایران در دوران پس از انقلاب بوده است. او والیبال ایران را از حقارت و ضعف تاریخی اش رهانید و ایران را در جایگاهی بلند در والیبال آسیا نشاند. زمانی که یزدانی خرم رئیس فدراسیون کشتی شد، کشتی ایران در نزولی کم سابقه به سر می برد.

او که مرد کارهای زیربنایی است، در همان بدو مسئولیتش گفت که چند سال وقت لازم دارد تا کشتی ایران را از وضع نامطلوبش خارج کند. او به این نکته اشاره کرد که کشتی ایران زیرساخت ندارد و بیمار است و بسامان کردن امورش، نیازمند زمانی تقریباً ده ساله است.

کشتی فرنگی ایران در دوران مسئولیت یزدانی خرم، زودتر از کشتی آزاد به نتیجه رسید. کشتی فرنگی چند سالی است که تک مدال های درخشانی در مسابقات جهانی بدست می آورد که مهمترین آنها مدال های طلای حمید سوریان بوده است.

اما یزدانی خرم اساساً پروژه تبدیل تک مدال های درخشان به موفقیت جمعی را پیگیری می کند. او در همان اغاز کارش به این نکته اشاره کرد که کشتی ایران در مسابقان بین المللی تنها با تکیه بر تک ستاره هایش اعتبار و آبرویی برای خود دست و پا کرده است.

هم از این رو، محمدرضا یزدانی خرم نه تنها در سطح ملی در پی تولید چندین سوریان بود، بلکه در سطوح پایین تر نیز کوشید تا زمینه های لازم برای ارتقاء کشتی ایران در سطح جها را فراهم سازد.

این جهت گیری کلان جواب داد و در مسابقات جهانی کشتی فرنگی در سال 2011، علیرغم غیبت حمید سوریان، تیم کشتی فرنگی ایران دو طلا بدست آورد و اگر دو کشتی گیر دیگر ما با حریف اسرائیلی مواجه نمی شدند، چه بسا که ایران طلاها و یا مدال های بیشتری هم بدست می آورد.

ایران امسال برای اولین بار بعد از انقلاب مقام نایب قهرمانی مسابقات جهانی کشتی آزاد را نصیب خود کرد. ما در دوران پس از انقلاب دو عنوان قهرمانی در خانه داریم و در بیرون از خانه، هیچ گاه حتی به نایب قهرمانی هم نرسیده بودیم.

کشتی آزاد ایران در دوران مسئولیت یزدانی خرم، اندکی دیرتر از کشتی فرنگی به نتیجه رسید ولی نتیجه ای در خور کسب کرد.

ایران امسال برای اولین بار بعد از انقلاب مقام نایب قهرمانی مسابقات جهانی کشتی آزاد را نصیب خود کرد. ما در دوران پس از انقلاب دو عنوان قهرمانی در خانه داریم و در بیرون از خانه، هیچ گاه حتی به نایب قهرمانی هم نرسیده بودیم.

از حیث عنوان تیمی، کشتی فرنگی ایران نیز در مسابقات جهانی امسال، مقام سوم را از ان خود کرد.

ارتقاء کشتی ایران از حیث کسب مدال و کسب عنوان تیمی در شرایط فعلی، موفقیتی است که از چشم صاحبان قدرت دور نمانده است.

محمدرضا یزدانی خرم، هر که باشد و هر نقدی هم که به او وارد باشد، " مهره دولت " نیست. موفقیت محتمل کشتی ایران در المپیک آتن، اگر در دوران ریاست یزدانی خرم بوقوع بپیوندد، دولت دهم، که همه چیز این ورزش را سیاسی کرده است، نمی تواند افتخارات کشتی ایران در المپیک لندن را به نام خود ثبت کند.

یزدانی خرم باید برکنار شود و مهره ای دولتی به جای او بنشیند تا طلاهای کشتی ایران در المپیک، نگاهها را نه متوجه مهدی یزدانی خرم بلکه معطوف به دولت دهم سازد.

هم از این روست که یزدانی خرم باید برکنار شود و مهره ای دولتی به جای او بنشیند تا طلاهای کشتی ایران در المپیک، نگاهها را نه متوجه مهدی یزدانی خرم بلکه معطوف به دولت دهم سازد.

اگر چنین قصد و غرضی در میان نبود، انتخاب ریس فدراسیون کشتی به بعد از المپیک لندن موکول می شد. چه هر عاقلی می داند که در آستانه المپیک اعمال تغییرات کلان در فدراسیون کشتی، که امسال نتایج درخشانی در سطح جهان کسب کرده است، به سود کشتی ایران نمی تواند باشد.

سرِ مجموعه ای را که در مسابقاتی مهم موفق بوده و در آستانه آماده شدن برای مسابقاتی مهمتر است، با کدام دلیل خردپسند باید برید و کنار گذاشت؟ دلیلی برای این کار یافت نمی شود جز انیگزه ای حقیرو غیراخلاقی؛ انگیزه ثبت موفقیت دیگران به نام خود؛ و یا در آغوش کشیدن عروس دیگران!

بخش ورزشی تبیان

منبع : عصر ایران