تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی، در آستانه ماه محرم، با بیان توصیه هایی به مبلغان و روحانیان برای فعالیت های تبلیغی، محور قرار گرفتن افراد غیر روحانی در محافل و مجالس مذهبی را یک خطر عنوان کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه های آیت الله مکارم شیرازی به مبلغان و روحانیان در آستانه ماه محرم؛

محور قرار گرفتن افراد غیر روحانی در مجالس مذهبی خطر است
آیت الله مکارم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، در آستانه ماه محرم، با بیان توصیه هایی به مبلغان و روحانیان برای فعالیت های تبلیغی، محور قرار گرفتن افراد غیر روحانی در محافل و مجالس مذهبی را یک خطر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به در پیش بودن ماه محرم الحرام، توصیه هایی به مبلغان و روحانیان ارائه کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت تبلیغ در مقطع زمانی حساس کنونی، گفت: با گسترش و توسعه فناوری ها و رسانه ها، امروز سرعت انتقال اخبار گسترش چشمگیری پیدا کرده است.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه مکتب اسلام و اهل بیت(ع)، قوی و محکم است، خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم می توانیم بر همه مکاتب غالب شویم هر چند آنها تبلیغات فراوانی انجام دهند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به روایتی، مقام عالم را برتر از عابد دانست و تاکید کرد: مقام عالم هزاران مرتبه برتر از عابد است، چراکه عابد تنها یک نفر را نجات می دهد، اما عالم با علم خود هزاران نفر را نجات می دهد.

وی در توصیه به مبلغان با بیان اینکه سعی کنید مطلب مفید به مردم ارائه دهید، خاطرنشان کرد: تکیه روحانیان باید روی آیات و روایات باشد، البته مسائل سیاسی در جای خود لازم است، اما نباید به گونه ای باشد که تمام منبر به تبیین مسائل سیاسی بگذرد.

این مرجع تقلید تکیه بر عقاید و اخلاق را از دیگر مسائل مورد نیاز جامعه دانست و با توصیه به مبلغان مبنی بر رعایت این اصل مهم، گفت: در مقابل مفاسد و ناهنجاری های اخلاقی که جامعه امروز به آن دچار و گرفتار شده است، مبلغان باید پایه های اخلاقی جامعه را محکم و تقویت کنند.

وی مناعت طبع، خوش اخلاقی، برخورد خوب، تواضع، بی اعتنایی به زخارف دنیوی، دلسوزی و مهربانی را از دیگر امور ضروری برای روحانیان و مبلغان دانست و تاکید کرد: مبلغان باید سعی کنند با عمل خود مردم را به سمت خوبی ها هدایت کنند چرا که با زبان عمل بهتر می توان تبلیغ کرد و آثار آن نیز قوی تر است.

استاد درس خارج حوزه حوزه علمیه قم در ادامه یادآور شد: در برخی از مجالس به ویژه در شهر تهران افراد غیر روحانی و لباس شخصی دارند جای خطبا را می گیرند، این یک خطر است، ممکن است این افراد عالم هم باشند، اما نقشه دشمنان این است که مجالس و محافل را از دست روحانیت خارج کنند و خود آنها نیز نسبت به این مساله اذعان می کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: روحانیت با دشمنان و مستکبران سازش ناپذیر است و آنها خودشان به این مساله اذعان می کنند و می گویند نمی توانیم با روحانیت معامله کنیم و به قول آن نویسنده، روحانیت پای هیچ سند استعماری را امضا نکرده است.

وی گفت: ما به همه افرادی که غیر روحانی هستند و سواد دارند احترام می گذاریم، اما نباید مجالس و محافل به گونه ای باشد که چهره مجالس و محافل، چهره غیر روحانی شود و این یک خطر است.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه همه افرادی که قابلیت دارند باید به میدان بیایند، اظهار داشت: این مسائل را باید در تبلیغ مراعات کرد و ان شاءالله روحانیان در تبلیغ خود موفق باشند و باید این مساله را از طریق استقبال از مجالس و محافل روحانیان نشان داد و جبران کرد


تهیه گروه حوزه علمیه تبیان