تبیان، دستیار زندگی
محمود عباس پس از اعلام کشور مستقل فلسطینی با چالش های بسیاری روبرو شده است که از جمله آنها تهدیدات مستمر آمریکا در حوزه های مختلف و به ویژه مباحث مالی است. اتکای تشکیلات خودگران به کمک های مالی غرب بسیار مساله ساز شده و عاملی برای ایجاد فشار تبدیل شده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکلات کشور فلسطین برای محمودعباس


محمود عباس پس از اعلام کشور مستقل فلسطینی با چالش های بسیاری روبرو شده است که از جمله آنها تهدیدات مستمر آمریکا در حوزه های مختلف و به ویژه مباحث مالی است. اتکای تشکیلات خودگران به کمک های مالی غرب بسیار مساله ساز شده و عاملی برای ایجاد فشار تبدیل شده است.

فلسطین-محمود عباس

پس از آنکه محمد عباس در سپتامبر گذشته بحث تشکیل کشور مستقل فلسطینی را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کرد، مخالفت های عدیده ای با این طرح مطرح و سنگ اندازی ها آغاز شد. البته همانطور که پیش بینی می شد طرح به سرانجامی نرسید و تنها بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد آن را به شورای امنیت برای بررسی ارسال کرد که تاکنون این بررسی انجام نشده است. رژیم صهیونیستی نیز  به تبعیت از ارباب خود آمریکا مخالفت خود با این مساله را اعلام کرد و هرگونه مذاکره صلح با فلسطینیان را نیز به حالت تعلیق در آورد. در همین راستا آمریکا برای ایجاد فشار مضاغف به این تشکیلات و در کنار آن حمایت از رژیم غاصب، کمک های مالی به تشکیلات را به عنوان اهرم فشاری مورد استفاده قرار می دهد. تاکید بر تشکیلات محمد عباس برای خودداری از همکاری با حماس از جمله این اقدامات است. در این زمینه دولت آمریكا با ارسال نامه‌ای محرمانه به رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین هشدار داد كه در صورت همكاری و وحدت با جنبش حماس حمایت‌های مالی خود را به تشكیلات قطع خواهد كرد. این نامه توسط معاون وزیر امور خارجه آمریكا به تشكیلات خودگردان منتقل شده كه قرار است به زودی با محمود عباس و سپس بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به طور جداگانه دیدار كند. در این نامه آمده است:‌ در صورتی كه عباس بخواهد دولت متحد تشكیل دهد، حماس باید شرط‌های كمیته چهار جانبه صلح را مبنی بر به رسمیت شناختن اسرائیل بپذیرید و به توافق‌نامه‌های پیشین كه توسط مسئولان تشكیلات خودگردان فلسطین به امضا رسیده است، احترام بگذارد. این اقدام دولت آمریكا پس از این بود كه آن از تصمیم جدی عباس برای حل و فصل اختلافات و تحقق آشتی و صلح مطلع شد. این در حالی است كه پیش‌تر،‌ بنیامین نتانیاهو، به طور مكرر اعلام كرده بود كه اگر عباس حكومتی واحد را با جنبش حماس تشكیل دهد، مذاكرات مستقیم با تشكیلات خودگردان فلسطین فایده‌ای نخواهد داشت.

فلسطین-محمود عباس

از سوی دیگر وحدت گروه های فلسطینی در این زمینه بسیار منشاء اثر واقع خواهد شد که به نظر می رسد هم اکنون فضا به این سمت پیش میرود. حماس با تاكید بر اینكه هیچ یك از گروه‌های فلسطینی در مذاكرات آینده آشتی ملی به حاشیه رانده نمی‌شوند، اعلام كرد كه دیدار آینده محمود عباس و خالد مشعل تنها سر آغازی برای گفت‌وگو‌های ملی خواهد بود. عزت الرشق، از اعضای برجسته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و عضو دفتر سیاسی این جنبش اعلام كرد كه دیدار آتی محمود عباس، رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین و خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس كه پیش‌بینی می‌شود روز جمعه برگزار شود، تنها سرآغازی برای گفت‌وگو‌های آشتی ملی خواهد بود و جایگزین این مذاكرات نخواهد شد. وی عنوان داشته است که هیچ یك از گروه‌های فلسطینی در مذاكرات آینده به حاشیه رانده نمی‌شوند چرا كه وضعیت كنونی منطقه نیازمند مشاركت همه گروه‌ها در مذاكرات آشتی ملی است و همه گروه‌های فلسطینی برای تنظیم یك استراتژی ملی كه همگان آن را قبول داشته باشند، همكاری خواهند كرد. تحقق توافق بین دو گروه بزرگ فلسطینی باید باعث گفت‌وگو‌های فراگیر ملی شود؛ مذاكراتی كه همه گروه‌ها در آن شركت كنند.

در صورتی كه عباس بخواهد دولت متحد تشكیل دهد، حماس باید شرط‌های كمیته چهار جانبه صلح را مبنی بر به رسمیت شناختن اسرائیل بپذیرید و به توافق‌نامه‌های پیشین كه توسط مسئولان تشكیلات خودگردان فلسطین به امضا رسیده است، احترام بگذارد. این اقدام دولت آمریكا پس از این بود كه آن از تصمیم جدی عباس برای حل و فصل اختلافات و تحقق آشتی و صلح مطلع شد

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در ادامه تاکید کرده است که ما نمی‌خواهیم پیش از موعد سخن بگوییم اما انتظار داریم كه دستاورد‌های حقیقی در خصوص آشتی ملی و پرداختن به مسائل اساسی باقی مانده از جمله مساله دولت آینده فلسطین، مساله كادر رهبری سازمان آزادی‌بخش فلسطین و بازسازی ساختار و سازمان‌های مرتبط با آن برای فلسطینی‌ها محقق شود.

وی با اشاره به ضرورت حل و فصل مساله زندانیان سیاسی در فلسطین، عنوان داشته است:‌ مساله زندانیان سیاسی باید هرچه زودتر حل شود چرا كه این قضیه یكی از مهم‌ترین مواردی است كه در روند آشتی ملی نقش دارد و بدون این مساله، پیروزی مذاكرات امكان‌پذیر نخواهد بود. ما سعی خواهیم كرد تا یك همكاری سیاسی واقعی را برای تدوین یك برنامه سیاسی جهت اداره فلسطین بكار گیریم.

فلسطین-محمود عباس

حماس بر این امید است که بتواند با انجام مذاكرات آشتی ملی شرایط بن‌بست سیاسی كنونی را از بین ببرد و مكانیزم صحیح سیاسی برای آینده فلسطین در نظر گرفته شود. شکست های سیاسی آمریکا در منطقه پس از جریانات مربوط به خیزش اسلامی سبب شد که آمریکا برای حفظ امنیت اسراییل که امروزه به طور جد به خطر افتاده است، درصدد ایجاد تفرقه و فشار میان گروههای فلسطینی باشد. به نظر می رسد امروزه این دید کلان در میان این گروهها حاصل شده و زمینه های اتحاد به نوعی فراهم شده است. آنچه حماس و دولت مستقل فلسطینی بر آن اعتقاد دارند این است که فلسطین با یك دولت صهیونیست تندرو مواجه است كه سیاست‌های آن در راستای متوقف كردن مذاكرات می باشد. و در این خصوص اقدامات متعددی از جمله شهرك‌سازی و یهودی كردن بیت‌المقدس را در دستور كار دارد.

دامنه فشارها به تشکیلات خود گردان تنها به این مساله محدود نمی شود و آمریکا و رژیم صهیونیستی در زمینه مسایل فرهنگی و علمی نیز دخالت هایی را اعمال می کنند. پس از قبول عضویت تشکیلات خودگردان در سازمان همکاری های علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) آمریکا به عنوان کشوری که تقریبا 80 درصد هزینه های این سازمان را تامین می کند کمک های خود به این سازمان را قطع کرد. این مساله مشکلات عدیده ای برای یونسکو پدید آورده و بسیاری از برنامه های این سازمان به حالت تعلیق درآمده است. این اقدام توسط رپیم صهیونیستی نیز انجام شده است. آمریکا به عنوان کشوری که خود را قدرت مطلق می داند از عضویت فلسطین در یونسکو چنان واهمه دارد که حتی حاضر به کمک به سازمانی علمی و فرهنگی نیز نمی باشد.

اگرچه در طول 60 سال گذشته فلسطین با مشکلات بسیاری مواجه شده است و مردم این سرزمین یا آواره شده اند و یا کشته و زندانی اما آینده نوید پیروزی آنها را می دهد. پیروزی در جنگگ 22 روزه غزه، آزادی گسترده زندانیان سیاسی فلسطینی از زندان های رژیم اشغالگر و سست شدن پایه های این خانه عنکبوت پیروزی را برای فلسطین در برخواهد داشت و پیش بینی امام خمینی (ره) در مورد نابودی این غده سرطانی محقق خواهد شد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان