تبیان، دستیار زندگی
تصاویر این بازی اگر چه در دنیایی خیالی رخ می ‌دهند ، اما تاثیری واقعی بر ذهن میلیون ‌ها مخاطب از کشورهای مختلف می‌ گذارند که شناختی از منطقه ی خاورمیانه و سرزمین ایران ندارند . بنابراین همین تصاویر تخیلی برای آنها ، تصویری واقعی و قضاوتی اخلاقی درباره ی ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقدام جوانان ایرانی علیه یک بازی
تصاویر این بازی اگر چه در دنیایی خیالی رخ می ‌دهند ، اما تاثیری واقعی بر ذهن میلیون ‌ها مخاطب از کشورهای مختلف می‌ گذارند که شناختی از منطقه ی خاورمیانه و سرزمین ایران ندارند . بنابراین همین تصاویر تخیلی برای آنها ، تصویری واقعی و قضاوتی اخلاقی درباره ی ایرانی ها می ‌سازد خلاف واقعیت است.

میدان نیرد 3

بازی "بتل فیلد "3 یا همان "میدان نبرد3" ، اواخر ماه اکتبر برای ایکس باکس 360 ، پلی استیشن 3 و سیستم عامل ویندوز ، منتشر شد . حائز اهمیت آن که ، بیشتر مراحل بازی در ایران اتفاق می افتد به گونه ای که در اکثر مراحل دشمنان ایرانی هستند و به زبان فارسی صحبت می کنند ؛ در یکی از مراحل نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران به وضوح مشاهده می شود و از آنجایی که بخش عمده ای از حالت تک نفره و داستانی این بازی ، در ایران روی می دهد ، حساسیت های زیادی نسبت به آن در کشورمان ایجاد شد که کاملا نیز بجا می باشد.

جمعی از جوانان ایرانی فعال در فضای مجازی در اقدامی به بازی "بتل فیلد 3"(Battlefield3)  که در آن ایران به عنوان تهدیدی برای جامعه ی جهانی و آغاز کننده ی جنگ در اروپا معرفی شده است اعتراض کرده و دست به جمع آوری طومار اینترنتی زده اند . بنابر این گزارش این جوانان در طومار خود آورده‌اند : "ما جوانان ایرانی معتقدیم اگر تاریخ به بازار آمدن بازی "Battlefield 3" تعمدا در زمان فشار ایالات متحده آمریکا بر جامعه ی جهانی برای هراس از کشور صلح طلب و در حال پیشرفت ایران تنظیم نشده باشد ، قطعا فضای ترس عمومی از ایرانیان در میان مردم جهان را تقویت کرده است . در این بازی گیمرهای سراسر جهان نه تنها شاهد انفجار بمبی هسته‌ ای در پایتخت فرانسه توسط عوامل ایرانی هستند که ، پس از آن نیروهای آمریکایی به کشور ما حمله کرده و عملیات نظامی ویژه انجام می ‌دهند."

"تصاویر این بازی اگر چه در دنیایی خیالی رخ می ‌دهند ، اما تاثیری واقعی بر ذهن میلیون ‌ها مخاطب از کشورهای مختلف می‌ گذارند که شناختی از منطقه ی خاورمیانه و سرزمین ایران ندارند .."

در این طومار افزوده شده : "برای ما قابل درک است که داستان یک بازی ویدئویی ، تخیلی است و قرار نیست لزوما با واقعیت ‌های بیرونی تطبیق داشته باشد اما در این مورد خاص ، اتفاق ناگواری در حال رخ دادن است که دلیل اصلی اعتراض ما می باشد ؛ ما فکر می کنیم در شرایط فعلی جهانی ، تمرکز بر کشور ایران به عنوان سرزمینی متخاصم و تروریست به هیچ عنوان در راستای جلب اعتماد جهانی و نزدیکی انسان‌ ها در مناطق مختلف دنیا به یکدیگر نیست."

میدان نیرد 3

"تصاویر این بازی اگر چه در دنیایی خیالی رخ می ‌دهند ، اما تاثیری واقعی بر ذهن میلیون ‌ها مخاطب از کشورهای مختلف می‌ گذارند که شناختی از منطقه ی خاورمیانه و سرزمین ایران ندارند . بنابراین همین تصاویر تخیلی برای آنها ، تصویری واقعی و قضاوتی اخلاقی درباره ی ایرانی ها می ‌سازد ؛ آن هم در شرایطی که ایالات متحده آمریکا با تبلیغات نادرست سیاسی علیه کشور ما تلاش می ‌کند تا با تحریفات خود ، فضای رسانه ‌ای جهان را تحت تاثیر قرار دهد."

در ادامه ی این طومار با اشاره به اینکه بازی "بتل فیلد3" با خود تصویری نامعقول ، خشن و دور از واقعیت از کشور ایران به بازی ‌کنندگان ارائه می‌ دهد ، تاکید شده : "این تصاویر ، تصاویری است که برای بسیاری از مخاطبین قابل تفکیک از واقعیتِ بیرونی نیست و لذا به عنوان واقعیت پذیرفته می ‌شود".

در پایان این طومار آمده است: "ما جوانان ایرانی که مانند بسیاری از هم سالانمان در دیگر نقاط دنیا ، همراه با تکنولوژی ‌های روز پیش آمده ‌ایم و بر آنها مسلط هستیم ، نسبت به ارائه ی این تصاویر نادرست و دور از حقیقت اعتراض داریم و از شرکت EA می‌ خواهیم تا ضمن عذرخواهی از این اقدام ، در بیانیه‌ ای رسمی برای گیمرهای دیگر نقاط دنیا توضیح دهد که داستان این بازی و وقایع آن هیچ نسبتی با واقعیت کشور صلح طلبِ با سابقه و پیشرو ایران ندارد."

فرآوری:آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: همشهری آنلاین / ویکیپدیا / سایت گیم ایمگ