تبیان، دستیار زندگی
مهرداد رستمی هستم و 16 سال دارم. در سال سوم دبیرستان تحصیل می کنم. دوران ابتدایی را در مدرسه دولتی آبشناسان گذراندم. برای دوره ی راهنمایی وارد مدرسه سلمان فارسی که آنهم دولتی بود شدم و تا پایان سال دوم در آن جا حضور داشتم. سال سوم راهنماییرا در مدرسه....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحقیق و پژوهش پشتکار می خواهد

شناخت ویژگی های دانش آموزان

تبیان:
سلام، لطفا خودتان را به طور کامل معرفی بفرمایید.
مهراد رستمی هستم و 16 سال دارم. در سال سوم دبیرستان تحصیل می کنم. دوران ابتدایی را در مدرسه دولتی آبشناسان گذراندم. برای دوره ی راهنمایی وارد مدرسه سلمان فارسی که آنهم دولتی بود شدم و تا پایان سال دوم در آن جا حضور داشتم. سال سوم راهنمایی را در مدرسه غیر دولتی دانش گذرانم و به راحتی در دبیرستان علامه طباطبایی قبول شدم. امسال نیز سال اول حضورم در دبیرستان انرژی اتمی است.
نخبه های ما آقای مهرداد رستمی

تبیان:
آقای رستمی رشته مورد علاقه شما که در آن به تحقیق و پژوهش می پردازید چیست؟
رشته ی من روبوکاپ است. روبوکاپ و روبو تیک دو رشته مرتبط با هم هستند که روبوکاپ مربوط به قسمت نرم افزاری و روبوتیک سخت افزاری است. و قرار است در سال 2030 تیم روبوت ها با منتخب فوتبالیست های جهان مسابقه برگزار کنند. و قرار است تیم روبات ها برنده شود. قسمت سخت افزاری آن که مربوط به روباتیک است آماده شده اما در بخش نرم افزاری که مورد علاقه من است هنوز کار زیاد است. زیرا که به هر حال شبیه سازی ساختمان مغز پیچیده ی انسان مشکل است.

تبیان: چه جیزی باعث گرایش شما به این رشته شده است؟
واقعیت اینست که من اصلا اطلاع نداشتم همچین رشته ای وجود دارد. در سال اول دبیرستان از ما آزمونی گرفته شود. به عنوان المپیاد روباتیک و من در مرحله ی اول با رتبه ی خوبی که تک رقمی در شهر بود قبول شدم و این باعث ایجاد انگیزه در من گردید. با خودم فکر کردم خیلی خوبه می رم جایزه می گیرم و ... به هرحال ادامه می دهم تا به مدال های جهانی دست پیدا کنم.

ولی بعد ها متوجه شدم که موضوع با آنچه که من فکر می کردم کاملا متفاوت است. لذا برای تحقیق در این زمینه به پژوهش سرای امیرکبیر منطقه ی 3 مراجعه کردم و در آنجا الگوریتم و++c را آموختم.و بعد از تقریبا چهار ترم به روبوکاپ رسیدیم. در سال گذشته نیز یک ترم روبوکاپ گذراندیم و بعد از آن دیگر خودمان باید جلو می رفتیم و دیگر کسی نبود که به اصطلاح دستمان را بگیرد. بنابراین من و یکی از دوستان خودمان پیگیر امور شده و در مسابقات ابوعلی سینا شرکت کردیم. البته متاسفانه خود به علت بعضی مشکلات نتوانستم در مسابقات حضور پیدا کنم اما تا جایی که اطلاع دارم مقام را کسب کردیم.

نخبه های ما آقای مهرداد رستمی

تبیان: آیا این کلاس ها، روی نوع درس خواندن شما موثر است؟
خیلی زیاد. یعنی واقعا کسی که پشت کار خوبی ندارد نباید خود را درگیر کار پژوهش کند، زیرا که خیلی سخت می شود!

تبیان: در یادگیری شما تاثیر گذار بوده است؟
با توجه به رشته ی مورد نظر و علاقه ی من یعنی روبوکاپ، فکر می کنم اگر با مشکل جدیدی روبرو شوم می توانم با الگوریتم هایی که آموخته ام آن را حل کنم. و حتی دید من نسبت به همه ی اشیاء تغییر کرده است.

منتها نکتهای وجو دارد اینست که برای رسیدن به این شرایط و دید، زحمت زیادی کشیده ام. و به اصطلاح بهای سنگینی پرداخته ام. حتی می توانستم به جای امسال در سال گذشته در دبیرستان انرژی اتمی قبول شوم اما نشد. روبوکاپ مانع درس خواندنم شد. البته پشیمان نیستم چون مطمئنم در کل زندگی به دردم خواهد خورد.

تبیان:
کمی بیشتر در مورد این مسابقات توضیح می دهید؟

این مسابقات در مدرسه ابوعلی سینا و توسط خود مدرسه برگزار می گردد و اینکه به طور قطع نتیجه کار برایمان مشخص نشد این بود که اعلام درستی از طرف برگزار کنندگان صورت نگرفت، و هر بار طی تماس ما با ایشان مطالب متفاوتی عنوان می کردند.

نخبه های ما آقای مهرداد رستمی

تبیان: مقام های دیگری هم کسب کرده اید؟

امسال در جشنواره ی خوارزمی با یکی از دوستانم شرکت کردیم و در مرحله ی اول داوری هم شدیم. اما با توجه به اینکه در جشنواره قرار  است تمام رشته ها با هم رتبه بندی و مقایسه شوند یعنی مثلا ادبیات، دینی، روبوکاپ و . . . و این خیلی به نظر عجیب می رسد. تمایلی برای مرحله دوم نداشتیم و ترجیح دادیم ادامه ندهیم.

تبیان: چه توصیه ای برای افرادی با شرایط خودت داری؟
بای خیلی دقت کنند و با برنامه چرا که هر چیزی که از بحث کنکور جدایمان بکند واقعا آسیب می زند، حتی فوتبال. و کلا پژوهش غیر درسی، خیلی وقت ها اگر با موفقیت توام نباشد ممکن است باعث دلسردی خیلی ها شود. بوده اند بچه هایی که به خاطر عدم موفقیت در این زمینه کلا از درس خواندن زده شدند.
تبیان: رابطه ی شما با خانواده چگونه است؟
خیلی خوب، در واقع خانواده ی من دوستان صمیمی ام هستند. پدرم واقعا دوست صمیمی من است.

مادرم از مشوقان اصلی من بوده علاوه بر عمو و پدرم و اگر مادرم و راهنمایی هایش نبود الآن نمی توانستم در رشته ی robocup فعالیتی داشته باشم .

نخبه های ما آقای مهرداد رستمی

تبیان: مشوق اصلی شما در این زمینه که بود؟
عمویم در این زمینه مشوق اصلی من هستند. ایشان در خارج از کشور زندگی می کنند. درست است که پدرم خیلی تشویقم می کنند. اما وقتی با عمویم مسئله ی پژوهش و روبوکاپ را در میان گذاشتم طوری مرا مورد تشویق قرار دادند که واقعا متفاوت بود.

تبیان: هدف شما در زندگی چیست؟
هدف اصلی من تحصیل در خارج از کشور است. تا بتوانم یاد بگیرم و برگردم و به مردم کشورم خدمت کنم. زیرا که معتقدم ایران به دلیل وجود سد کنکور جای مناسبی برای یادگیری نیست. واقعا جوانی که در اوج شور و نشاط و کار و کوشش است باید وقت خود را صرف بالا بردن سرعت تست زدنش کند.

یعنی شما مخالف روند آموزشی کشور هستید؟ من سعی کرده ام با همه چیز مخالف باشم مگر اینکه موافق بودنم به اثبات برسد.

نخبه های ما آقای مهرداد رستمی

تبیان: اهل مطالعه هستید؟
الان فقط درس می خوانم، البته هستند کتاب هایی در زمینه های متفاوت مثل روان شناسی و همچنین تاریخ علوم که مطالعه می کنم. اما بیشتر وقتم صرف درس خواندن می شود.

تبیان:  چه روشی برای درس خواندن دارید؟
درس هایی که به آنها علاقمند هستم که خوب مطالعه می کنم. اما آنهایی را که دوست ندارم سعی می کنم موقع تدریس سر کلاس کاملا بفهمم که مجبور نباشم در منزل دوباره مطالعه کنم، درس هایی هم مثل ریاضی و فیزیک خواندنی نیست باید سر کلاس یاد گرفت.

گاهی هفته ای 4 ساعت درس می خوانم و گاهی حتی 43 ساعت. کلا برنامه ریزی را در این زمینه دوست ندارم و آدم غیر قابل پیش بینی هستم.

تبیان: چه پیشنهاداتی در رابطه با تمام انتقاداتی داشته اید، دارید؟
باید سعی شود جو کنکور را از بین ببرند. باید به همه تفهیم شود که شخصیت انسان ها فقط در درس خواندن نیست. کشور ما به همه اقشار نیازمند است. کارگر موفق هم نیاز دارد. در کشورهای موفق دنیا، دانشگاه ها امتحان ورودی ندارند. در آنجا کسی که وارد دانشگاه های معتبر می شود، می داند که آنجا باید سخت تلاش کند. چرا که در صورت عدم موفقیت در این دانشگاه کل زندگی اش تباه می شود. اگر کنکور برداشته شود، و مثلا مدرک فوق لیسانس برق شریف با برق دانشگاه آزاد تهران جنوب به یک اندازه اعتبار پیدا کند، خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

تبیان: در پایان از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید متشکرم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: یگانه داودی

تنظیم: نسرین صادقی