تبیان، دستیار زندگی
این گونیا که به گونیای 90 درجه نیز معروف است از یک زبانه و یک بازو تشکیل شده که زبانه تحت زاویه 90 درجه داخل بازو قرار گرفته است. این گونیا از نظر جنس دارای انواع مختلف چوبی، فلزی وترکیبی از چوب وفلز و در طول های 150، 200، 250، 300 میلی متر ساخته می شود..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گونیا و انواع آن

دانش پژوهان عزیز، یکی از وسایل پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها جهت اندازه گیری و درج زوایا ی مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد، گونیا است. که در زیر توضیحاتی در مورد گونیا و انواع آن ارائه می شود.

گونیای معمولی (گونیای 90 درجه ) :

این گونیا که به گونیای 90 درجه نیز معروف است از یک زبانه و یک بازو تشکیل شده که زبانه تحت زاویه 90 درجه داخل بازو قرار گرفته است. این گونیا از نظر جنس دارای انواع مختلف چوبی، فلزی وترکیبی از چوب وفلز و در طول های 150، 200، 250، 300 میلی متر ساخته می شود.

در برخی مواقع زبانه گونیای 90 درجه مدرج نمی باشد که در این صورت فقط برای صحت گونیایی بودن قطعه کار و خط کشی استفاده می شود . ولی اگر زبانه گونیا مدرج باشد علاوه بر خط کشی، برای اندازه گیری نیز می توان از آن استفاده کرد.

گونیا و انواع آن

گونیای فارسی ثابت:

در بیشتر کارهای قالب سازی و غیره زاویه 45 درجه مورد نیاز می باشد. به این منظور برای سهولت در کارها گونیایی ساخته شده است که زاویه 45 درجه را می توان با آن رسم کرد. و از آنجایی که برش های 45 درجه را درکارهای صنایع چوب ، فارسی می گویند نام این وسیله گونیای فارسی ثابت نام دارد.

تیغه این گونه نسبت به دسته آن تحت زاویه 45 درجه قرار گرفته است، البته به وسیله این گونیا می توان دو زاویه 45 و 135 درجه را ترسیم کرد.

گونیای تاشو(باز شو) :

گونیا و انواع آن

هرگاه بخواهیم روی قطعه کار زوایای مختلف ایجاد کنیم از گونیای تاشواستفاده می کنیم .گونیای تاشو وسیله ساده ای است و در شرایط مختلف به صورتهای گوناگون ساخته می شود. این وسیله را می توان تماماً از جنس چوب، فلز، پلاستیک و یا ترکیبی از فلز وچوب ساخت.

این گونیا از یک بازو ویک زبانه تشکیل شده است ، زبانه آن از قسمت وسط دارای شکافی است که باعث می شود زبانه به عقب و جلو حرکت کند. نکته ایی که در مورد گونیای تاشو باید بدانیم این است که این وسیله دارای درجه بندی نیست. بنابراین در هنگام استفاده از گونیای تاشو لازم است که از نقاله نیز استفاده شود. بدین صورت که پس از تنظیم ، با مطابقت گونیا با یک نقاله، مقدار زاویه را تنظیم می کنیم .

گونیا و انواع آن

گونیای چرخنده شکل دیگری از گونیای تاشو است این گونیا از دو بازو تشکیل شده است که با پیچی حول یک محور می چرخد و به وسیله آن می توان زوایای خارجی و داخلی قطعه کار را امتحان کرد. گونیای چرخنده همچنین برای رسم زوایای مختلف استفاده می شود. با این گونیا می توان زوایای 5 تا 180 درجه را ترسیم کرد.

برای تهیه گونیای تاشو (باز شو) و گونیای فارسی ثابت به فروشگاه های ابزار فروشی مراجعه فرمایید . مرکز فروش ابزار در تهران، اطراف میدان حسن‏آباد می‏باشد که در نقشه زیر مشخص شده است.

گونیا و انواع آن

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان ، تهیه: نسیم گنجی منش

تنظیم: نسرین صادقی