تبیان، دستیار زندگی
کنگره علمی مرحوم آخوند خراسانی با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی روزهای 23 و 24 آذرماه در مرکز همایش‌های بین المللی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنگره علمی مرحوم آخوند خراسانی در قم برگزار می‌شود
احمد واعظی

کنگره علمی مرحوم آخوند خراسانی با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی روزهای 23 و 24 آذرماه در مرکز همایش‌های بین المللی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، امروز در دیدار اعضای کنگره علمی آخوند خراسانی با حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی از برگزاری این همایش در روزهای 23 و 24 آذرماه در قم خبر داد.

وی با بیان این که این همایش با حضور علمای برجسته داخلی و خارجی برگزار خواهد شد،‌خاطر نشان کرد: شخصیت‌های علمی از کشورهای مختلف همچون عراق و افغانسان در این همایش حضور خواهند داشت.

حجت‌الاسلام واعظی با بیان این که مرحوم آخوند خراسانی در سال 1290 هجری شمسی دعوت حق را لبیک گفته‌اند،‌افزود: براساس تقویم شمسی، امسال یکصدمین سالگرد مرحوم آخوند خراسانی است که این همایش به همین مناسبت برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار بود این همایش، سه سال پیش و در یکصدمین سال وفات مرحوم آخوند براساس سال قمری برگزار شود که متاسفانه مقدمات این همایش فراهم نشد و هم‌اینک این زمینه فراهم شده تا با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی این همایش را برگزار کنیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با ارائه گزارشی از برنامه‌های انجام شده برای برگزاری این کنگره، تصریح کرد: سعی شده است مجموعه‌ای از اسناد تاریخی و سیاسی مرحوم آخوند خراسانی جمع آورد و منتشر شود که سه جلد این اسناد آمده شده و همزمان با روز همایش منتشر و در اختیار فضلا و فقهای حوزوی قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: بخشی از این کتاب‌ها در گذشته منتشر شده بود؛ ولی یک جلد آن برای نخستین بار منتشر می‌شود که کاملا جدید است.

حجت‌الاسلام واعظی خاطرنشان کرد: همچنین مجموعه سه جلدی از فتاوای و حاشیه‌های مرحوم آخوند خراسانی از زمان حیات شان گردآوری شده که این مجموعه نیز در همان ایام کنگره منتشر خواهد شد.

وی گفت: با توجه به فراخوان اعلام شده و ارسال مقالات مختلف از سوی صاحب‌نظران در وجوه مختلف جمع آوری شده که این مجموعه نیز در قالب سه جلدی منتشر و 50 اثر برگزیده در همایش مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

همچنین حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در این دیدار با تجلیل از شخصیت علمی و اخلاقی مرحوم آخوند خراسانی گفت: همگان در مقامات علمی و اخلاقی مرحوم آخوند خراسانی متفق القول هستند.

وی یادآور شد: در جمع آوری آثار علمی مرحوم آخوند بسیار دقت کنید و کتاب‌های اصولی و فقهی ایشان را مد نظر ویژه قرار دهید و اگر آثار علمی در خصوص فقه و اصول از ایشان تاکنون منتشر نشده آن را جمع آوری و در اختیار همگان قرار دهید.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی تصریح کرد: تشخص و شخصیت علمی مرحوم آخوند و شاگردانش مشخص است که از جمله آقا ضیا و مرحوم اصفهانی را می‌توان در این خصوص نام برد، امیدوارم در معرفی این عزیزان تمام همت‌تان را به کار ببندید.