تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی والیبال ایران در نخستین دیدار خود در جام جهانی، ژاپن را پیش رو داشت و این بار این تیم قدرتمند آسیایی را در خاك خودش 3-1 شكست داد تا مشخص شود صحبت ولاسكو كه قهرمانی در آسیا را به میزبانی مربوط ندانسته بود، تا چه اندازه درست است. ایران در این بازی س
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران، ژاپن را به زانو درآورد


تیم ملی والیبال ایران در نخستین دیدار خود در جام جهانی، ژاپن را پیش رو داشت و این بار این تیم قدرتمند آسیایی را در خاك خودش 3-1 شكست داد تا مشخص شود صحبت ولاسكو كه قهرمانی در آسیا را به میزبانی مربوط ندانسته بود، تا چه اندازه درست است.
ایران در این بازی ست‌های دوم، سوم و چهارم را به ترتیب با امتیازهای 25- 20، 25-23 و 25-15 پیروز شد و ست نخست را 25-17 واگذار كرد.

* گیم اول 25-17 برای ژاپن، ایران تحت تاثیر جو سالن

شاگردان ولاسكو كه در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا هم دو بار مقابل چین و كره جنوبی گیم از دست داده بودند، در ابتدای دیدار مقابل ژاپن تا اندازه‌ای تحت تاثیر جو سالن قرار گرفته بودند. هرچند بازی تا امتیازهای ابتدایی گیم مساوی پیش می رفت، اما ژاپنی‌ها كه بر خلاف جام ملت‌های آسیا شیمیزو را در اختیار داشتند، رفته رفته اختلاف ایجاد كردند و تایم استراحت فنی اول را با امتیاز 8-6 به دست آوردند. پس از این وقت استراحت اختلاف باز هم بیشتر شد و البته لبه‌ی تور هم به سود میزبان كار می كرد!

والیبال

حتی استفاده‌ی مداوم از شیمیزوی چپ دست در خط حمله باعث نشد كه مدافعان روی تور ایران بتوانند او را مهار كنند. دریافت‌های اول ایران در ست نخست چندان به خوبی انجام نمی گرفت و امیر حسینی نمی توانست به خوبی بازیكنان را تغذیه كند.

در حالی كه ولاسكو همیشه تاكید كرده بود كه آبشارزن‌های ایرانی نباید به فكر گرفتن امتیاز مستقیم باشند، مشكل همیشگی ایرانی‌ها در ست نخست باز هم به چشم آمد و آبشارزن‌های ایران به ندرت به فكر بازی كردن با دست مدافعان حریف بودند.

اختلاف 6 امتیازی ایجاد شده توسط چشم بادامی ها تا امتیاز 20 ادامه پیدا كرد. حضور نظری افشار و مهدوی هم سودی نبخشید و ادامه‌ی سرویس‌های خوب از سوی ژاپنی‌ها و مشكل دریافت اول باعث شد كه ایران ست نخست را 25-17 و با اختلاف زیاد واگذار كند.

* گیم دوم ، 25-20 برتری ایران به لطف هنر تاكتیكی ولاسكو

مهدی بازارگرد در این ست از ابتدا به جای امیر غفور وارد میدان شد و نخستین امتیاز بازی را نادی به دست آورد و امتیاز دوم هم برای ایران رقم خورد اما ژاپنی‌ها كه برای اولین بار از ایران عقب افتاده بودند بلافاصله به جبران امتیازها پرداختند و 4 – 2 پیش افتادند.

دو آبشار اوت از سوی ژاپنی‌ها بازی را در امتیاز 6 به تساوی كشاند، اما سرویس‌ها به راحتی برای ایران از دست می رفتند تا خشم و ناراحتی در چهره‌ی ولاسكو نمایان شود. آرش كشاورزی سومین سرویس پیاپی را از دست داد تا ژاپن با رسیدن به امتیاز 8 نخستین وقت استراحت را به دست آورد.

عملكرد عالی مدافعان روی تور حتی شیمیزو را هم ناتوان كرده بود تا فاصله‌ی امتیاز به 5 برسد و سرمربی ژاپن را مجبور به گرفتن وقت استراحت كند. این وقت استراحت برای ژاپن مفید بود و سه امتیاز پیاپی این تیم ولاسكو را مجبور كرد كه این بار او درخواست وقت استراحت كند، اما ژاپن باز هم در امتیازآوری موفق بود تا اختلاف به حداقل برسد

برتری ژاپنی‌ها با سرویس‌های عالی همچنان ادامه داشت. سرویس‌های خوب كمالوند سرانجام بازی را در ست دوم برای دومین بار به تساوی كشاند. رفته رفته دریافت‌های خوب بازارگرد و زرینی و زدن سرویس‌های بهتر ایران را پیش انداخت. ژاپنی‌ها همچنان مصر بر استفاده از شیمیزو بودند و بیشتر پاس‌ها را برای او ارسال می كردند. او هم غالبا موفق بود.

برتری ایران این بار هم دیری نپایید و بازی در امتیاز 15 مساوی شد. البته این بار ایران زودتر به امتیاز 16 رسید و تایم استراحت فنی دوم را گرفت.

سرویس‌های خوب از سوی ایران كه با دریافت مناسب روبرو نمی شد، امتیازهای پیاپی را برای ایران به ارمغان آورد و برتری 19 -16 برای ایران رقم خورد تا سرمربی ژاپن مجبور به گرفتن وقت استراحت شود. هماهنگی خوب ایران باعث زیاد شدن اختلاف شد و در نهایت ست دوم با نتیجه‌ی 25 بر 20 به سود ایران به پایان رسید تا ولاسكو با كنار گذاشتن زرینی و استفاده از بازارگرد هنر تاكتیكی‌اش را به رخ حریف بكشد.

والیبال

* گیم سوم، برتری 25 -23 ایران در یك گیم نفس‌گیر

ولاسكو در این ست باز هم از بازارگرد استفاده كرد و آرش كشاورزی هم از ابتدا در تركیب ثابت ایران قرار گرفت. دو سرویس اشتباه از سوی ژاپنی‌ها ایران را در حالی به امتیاز 4 رساند كه تیم میزبان تنها دو امتیاز گرفته بود. سرویس‌های اشتباه از سوی چشم بادامی ها همچنان ادامه داشت و ایران وقت استراحت فنی نخست را در امتیاز 8 – 5 به دست آورد.

عملكرد عالی مدافعان روی تور حتی شیمیزو را هم ناتوان كرده بود تا فاصله‌ی امتیاز به 5 برسد و سرمربی ژاپن را مجبور به گرفتن وقت استراحت كند. این وقت استراحت برای ژاپن مفید بود و سه امتیاز پیاپی این تیم ولاسكو را مجبور كرد كه این بار او درخواست وقت استراحت كند، اما ژاپن باز هم در امتیازآوری موفق بود تا اختلاف به حداقل برسد.

رالی‌های پیاپی و چند اشتباه از سوی ژاپنی‌ها می توانست با ایجاد اختلاف زیاد شود، اما ایران در توپ‌های برگشتی ضعیف عمل می كرد. اشتباه در دریافت سرویس برتری ایران را از بین برد و بازی در امتیاز 13 به تساوی كشیده شد. اما سرویسهای خوب غفور ایران را به امتیاز 16 رساند و اختلاف به سه امتیاز رسید. ژاپنی‌ها كه نمی خواستند این ست را واگذار كنند چندین بار با دفاع خوب اختلاف را كم كردند و دو تیم به امتیاز 16 رسیدند. رقابت شانه به شانه‌ی دو تیم تا امتیازهای پایانی ادامه پیدا كرد. شیمیزو در امتیاز 23 به كمك تیمش آمد و با زدن سرویس خوب یك امتیاز گرفت اما ایران چند امتیاز متوالی را به خود اختصاص داد تا این ست را با برتری 25 بر 23 به سود خود به پایان برد.

ایران این گیم را با قدرت آغاز كرد و همان ابتدا 4 بر یك پیش افتاد. توپ‌گیری‌های عالی در دفاع عقب زمین می توانست اختلاف را حتی بیشتر كند، اما توپ‌های مرده برای ایران به امتیاز تبدیل نمی شد. خوش شانسی ژاپنی‌ها و چند اشتباه پیاپی از سوی ایران باعث شد كه ژاپن زودتر از ایران به امتیاز 8 برسد. ولاسكو تلاش می كرد تا با دادن ارامش به شاگردانش مانع از اشتباه‌های فنی شود

* گیم چهارم، 25-15 و تیر خلاص

ایران این گیم را با قدرت آغاز كرد و همان ابتدا 4 بر یك پیش افتاد. توپ‌گیری‌های عالی در دفاع عقب زمین می توانست اختلاف را حتی بیشتر كند، اما توپ‌های مرده برای ایران به امتیاز تبدیل نمی شد. خوش شانسی ژاپنی‌ها و چند اشتباه پیاپی از سوی ایران باعث شد كه ژاپن زودتر از ایران به امتیاز 8 برسد. ولاسكو تلاش می كرد تا با دادن ارامش به شاگردانش مانع از اشتباه‌های فنی شود.

توصیه‌های سرمربی ایتالیایی تیم خیلی زود نتیجه داد و ایران با چند دفاع روی تور عالی و گرفتن چهار امیاز پیاپی بار دیگر پیش افتاد. چند دفاع پیاپی از نادی و زیركی كمالوند امتیازهای پیاپی را برای ایران به ارمغان آورد تا ژاپن بین دو وقت استراحت فنی تنها یك امتیاز گرفته باشد.

بازگشت اوسامی به تركیب ژاپن به منظور افزایش دریافت این تیم صورت گرفت اما او هم كاری از پیش نبرد و ایران باز هم امتیاز می گرفت. توپ گیری عالی در زمین ایران تعداد امتیازهای پیاپی ایران را دو رقمی كرد. ایران در پایان ست چهارم را با نتیجه‌ی 25- 15 به سود خود به پایان برد تا ایران انتقام گیم اول را گرفته باشد.

ایران در دومین دیدار خود دو شنبه به مصاف كوبا می رود.

بخش ورزشی تبیان


منبع : ایسنا