تبیان، دستیار زندگی
محمدحسین لطیفی، كارگردان «قلب یخی» در مواجهه با دشواری های ساخت این مجموعه تنها به اقبال مخاطبان دلگرم است و می گوید: «فقط به خاطر مردم و محبت‌هایشان فصل دوم را كار می‌كنم»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درددلهای «قلب یخی»


محمدحسین لطیفی، كارگردان «قلب یخی» در مواجهه با دشواری های ساخت این مجموعه تنها به اقبال مخاطبان دلگرم است و می گوید: «فقط به خاطر مردم و محبت‌هایشان فصل دوم را كار می‌كنم»


درددلهای خالق «قلب یخی»

در غیاب مجموعه «قهوه تلخ» چند صباحی است «قلب یخی» یکه تاز میدان سریالسازی در شبکه نمایش خانگی شده است. سریالی که به رغم موضوع جدی و داستان پیچیده مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده است. تولید این مجموعه که به همت محمدحسین لطیفی عنوان اولین سریال مختص شبکه نمایش خانگی را از آن خود کرده است اما خالی از ناسازی ها و دشواریها نبوده است. دشواری هایی که در مقطعی شایعه ورشکستگی تهیه کننده مجموعه را رسانه ای کرد و بعدها هم برخی از توقف ساخت آن گفتند اما لطیفی هنوز به احترام مخاطبانش پای آن ایستاده است.

می دانم مدیری چه شرایط سختی دارد!

محمد حسین لطیفی بیش از یك سال است كه مشغول ساخت سریال «قلب یخی» است؛ او در این مدت نه سریالی برای تلویزیون ساخته و نه فیلمی را كارگردانی كرده است. لطیفی ساخت اولین سریال ایرانی را برای شبكه نمایش خانگی به ثبت رساند و به تبع آن مشكلات بسیاری را هم تجربه كرد؛ هرچند كه او متعقد است: «مهران مدیری نیز در حال حاضر در چنین شرایطی به سر می‌برد و می‌دانم كه در چه شرایط سختی باید روز به روز كار را جلو برد». با این حال وقتی از لطیفی درباره این كه آیا حاضر است باز هم برای شبكه‌ نمایش خانگی سریال‌سازی كند؟ پرسیده می‌شود، گفت: حاضرم این كار را دوباره انجام دهم، ولی در حال نزدیك شدن به پایان عمر كاری خود هستم و ممكن است برای این كار زمان نداشته باشم. این كارگردان سینما و تلویزیون مرداد ماه سال 89 اولین قسمت از «قلب یخی» را عرضه كرد و در بهمن ماه همان سال بود كه در برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» حاضر شد و رسما اعلام كرد كه ادامه ساخت سریال «قلب یخی» را به سال آینده موكول می‌كند. لطیفی از تجربه ساخت سریال برای شبكه نمایش خانگی گفت و خاطرنشان كرد: نمی‌توان اینگونه تصور كرد كه اگر كاری 90 قسمت است، باید 60 قسمت آن آماده پخش شود تا وارد مقوله نمایش شود.

امیدوارم مردم ما را ببخشند. اگر من فصل دوم را كار می‌كنم فقط به خاطر مردم و محبت‌هایی است كه دارند؛ وگرنه به قدری سختی و فشار در فصل اول وجود داشت كه هر كارگردانی به جای من بود، امروز اینجا نبود.

چون بخش خصوصی توان سرمایه‌گذاری هنگفت را ندارد، پس قاعدتا این فشار را متحمل می‌شود. اگر قرار باشد كل كار ساخته شود، هزینه بسیار هنگفتی می‌طلبد كه تهیه‌كننده‌ خصوصی امكان حضور و سرمایه‌گذاری ندارد؛ تاخیر در سریال «قلب یخی» نیز به همین دلیل بود.

محمدحسین لطیفی

كارگردان «قلب یخی» همزمان با آغاز تصویربرداری فصل دوم از سریال «قلب یخی»، با اشاره به فاصله‌ای كه بین عرضه قسمت‌های فصل اول این سریال به وجود آمده بود، خاطرنشان كرد: در فصل دوم سعی كردیم مردم را كم كم عذاب ندهیم و فقط یك بار عذاب دهیم. امیدوارم مردم ما را ببخشند. اگر من فصل دوم را كار می‌كنم فقط به خاطر مردم و محبت‌هایی است كه دارند؛ وگرنه به قدری سختی و فشار در فصل اول وجود داشت كه هر كارگردانی به جای من بود، امروز اینجا نبود. وی كه ساخت سریال‌های «صاحبدلان»، «نردبام آسمان»، «همسایه‌ها» و... را در كارنامه كاری خود دارد، در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره تفاوت خط قرمزهای شبكه نمایش خانگی و تلویزیون، خاطرنشان كرد: ضوابط پخش سینما با ضوابط پخش تلویزیون به یك دلیل ساده با هم فرق می‌كند. پیچ تلویزیون در خانه باز می‌شود و ممكن است هر مخاطب با هر رده سنی بیننده، یك برنامه باشد. در خارج از ایران هم یك سری ممیزی‌هایی وجود دارد و یك فیلم برای گروه‌های مختلف سنی طبقه‌بندی می‌شود. این كارگردان ادامه داد: ما درجه‌بندی سنی برنامه‌ها را در تلویزیون نداریم؛ تلویزیون قاعدتا باید پاكیزه‌تر باشد. سینما و شبكه خانگی انتخاب مردم است و روی یك فیلم نوشته می‌شود كه مربوط به چه گروه سنی است. این باز بودن نمایش خانگی به این منظور است.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری ایسنا