چرا آب دماغ بز را دوست داریم
حتما با دیدن این تیتیر کلی حالتون بد شده و چند تا بد و بیراه هم به تبیان گفتید که این تیترهای تهوع آور چیست که می زنید؟اما این جمله چندش آور وصف حال خیلی از ما است که عاشق آب دماغ بز هستیم...
![دنیادوستی](https://img.tebyan.net/big/1390/08/3794651057721424951198206852516022785.jpg)
در حد پرستش و برای داشتن ذره ای از آن از از ما گاه حتی جنایت هم سر میزند شما یک نگاه به دنیای اطرافمان بیندازید خون ها برایش ریخته می شود دولت ها و ملت می خواهند تمام آن را خودشان داشته باشند و جالبتر اینکه این چیز چندش آور را هر کس بیشتر داشته باشد عزیزتر و با شرافت تر است .
باز هم اعتراض دارید می دانم اما این حرف من نیست سخن والای امیر المؤمنین علی علیه السلام است که می فرماید:« دنیاى شما نزد من خوارتر است از عطسه (آب بینى) بز ماده.»
بله برای ایشان چنین است نه برای من و شما اما وقتی ما دم از عاشقی مولایمان می زنیم و خود را پیرو ایشان می دانیم این دنیا باید به همین میزان برای ما هم چندش آور و بی ارزش باشد .
چرا اینقدر دنیا را دوست داریم؟
«دنیا، دنیا نامیده شد چون که پستتر از هر چیزى است.[1] دنیا انسان را خوار مىکند”.[2]«براى نزدیک شدن به حق و رفعت به سوى درجات معنوى… اگر دست از اموال و فرزندان بکشید سزاوار است”.[3] «از لغزش جوانمردان درگذرید؛ زیرا جوانمردى نمىلغزد جز آن که دست خدا او را بلند مرتبه مىسازد”.[4]بنابراین، چون گرایش به سوى امور معنوى و آخرت، حرکت به سمت فطرت الهی و گرایش به دنیا و مظاهر مادى، حرکت بر اساس طبیعت مادى و ابتدایى انسان است، و انسان اُنس بیشترى با ظواهر و عالم ماده دارد و مشغول به آن است:«از زندگى دنیا، ظاهرى را مىشناسند و حال آن که از آخرت غافلند.»[5] و نیز هرآن چه که منافع و ثمرات آن زودرس و نقد باشد، مراد و مطلوب انسانها است:”کلّا بل تحبون العاجلة، و تذرون الآخرة”؛ یعنى ولى نه، (شما دنیاى) زودگذر را دوست دارید و آخرت را وا مىگذارید.[6] که بر همین اساس، امیرمؤمنان على(علیه السلام) مىفرماید:”آثروا عاجلاً و آخّروا آجلاً”،[7]]اهل ضلال[ دنیا و زودگذرها را مقدم نموده و آخرت و زماندارها را مؤخر کردند. در نتیجه، گرایش انسان به مادیات و دنیا، آسان تر به نظر مىرسد.
ارزش دنیا در نظر امیر امؤمنین علیه السلام
در نهج البلاغه به همین شیوه از دنیا مذمت شده و بى ارزشى و بى اعتبارى آن ضمن مثل هاى جالبى تبیین گردیده است، فرموده:
مثل الدنیا کمثل الحیه لین مسها، و السم النافع فى جوفها، یهوى الیها الغر الجاهل و یحذرها ذو اللب العاقل
(نهج البلاغه، حکمت 114) ؛ مثل دنیا همچون مار است، پوست آن نرم و درونش زهر مرگبار است، فریفته نادان به آن عشق مىورزد (به آن مىگراید) و خردمند دانا از آن برحذر مىباشد (از آن دورى گزیند)
و نیز فرموده: ...
«دنیاکم هذه ازهد عندى من عفطه عنز» (نهج البلاغه، خطبه 3، ص 270) ؛ دنیاى شما نزد من خوارتر است از عطسه (آب بینى) بز ماده.
و نیز فرموده:
![امام علی علیه السلام](https://img.tebyan.net/big/1390/08/2424423410075151572512592291362215825136.jpg)
«والله لدنیاکم هذه اهون فى عینى من عراق خنزیر فى ید مجذوم»
(نهج البلاغه ، حکمت 234 ) ؛ به خدا سوگند این دنیاى شما در چشم من خوارتر (و بى ارزشتر) از استخوان بى گوشت خوکى است که در دست بیمارى جذامى باشد.و نیز فرموده: ...
«و ان دنیاکم عندى لاهون من ورقه فى فم جواده تغضمها ...» ( نهج البلاغه ، خطبه 224 ) ؛ ... و همانا این دنیاى شما نزد من خوارتر و پستتر است از برگى که در دهان ملخى باشد که آن را مىجود ... .
* و نیز فرموده: الاحر یدع هذه اللماظه لاهلها ... : (نهج البلاغه، حکمت 454) ؛ آیا آزاد مردى نیست که این خرده طعام باقى مانده در میان دندان (دنیاى پست) را براى اهلش واگذارد؟ (از آن اجتناب و دورى کند).
* و نیز فرموده:
اهل الدنیا کرکب یسار بهم و هم نیام ( نهج البلاغه، حکمت 64) ؛ اهل دنیا مانند کاروانى هستند که ایشان را مىبرند در حالى که آنان خوابند (و آگاه نیستند که ناگهان راه طى شده به جایگاه ابدى مىرسند).
* و نیز فرموده:
«فانها الدنیا عند ذوى العقول کفى الظل بینا تراه شابغا حتى قلص و زائدا حتى نقص» ( نهج البلاغه ، خطبه 63) ؛ دنیا در نظر خردمندان مانند برگشتن سایه است که تا آن را گسترش یافته ببینى، کوتاه مىگردد و از بین مىرود و تا آن را زیاد ببینى کاهش یابد (دنیا همچون سایه زودگذر است و براى اهلش باقى نمىماند).
پی نوشت ها :
[1]. رى شهرى، محمد، منتخب میزان الحکمه، حسینى، سید حمید، روایت شماره 2171، امام(علیه السلام).
[2]. همان مصدر، روایت شماره 2192، امام(علیه السلام).
[3]. نهج البلاغه، خطبه 52
[4]. نهج البلاغه، حکمت 20
[5]. روم، 7
[6]. قیامت، 20 و 21سهولت گرایش به دنیا نسبت به آخرت
[7]. نهج البلاغه، خطبه 144
فرآوری : محمدی
بخش نهج البلاغه تبیان
منابع : اسلام پدیا
سایت فطرت
![مشاوره](https://img.tebyan.net/ts/persian/QuestionArticle.png)