تبیان، دستیار زندگی
به نظر می رسد سفر به بیرون از سیاره مادری ما دیگر برای هیچ کسی رویا نباشد و در چند دهه آینده تمام افراد مختلف می توانند به آرزوهای کودکی خود رنگ واقعیت ببخشند. بعد از بازنشستگی شاتل ها شرکت های خصوصی بسیاری دست به کار شدند تا وظیفه حمل و نقل های فضایی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امکان سفرهای خانوادگی به فضا


به نظر می رسد سفر به بیرون از سیاره مادری ما دیگر برای هیچ کسی رویا نباشد و در چند دهه آینده تمام افراد مختلف می توانند به آرزوهای کودکی خود رنگ واقعیت ببخشند. بعد از بازنشستگی شاتل ها شرکت های خصوصی بسیاری دست به کار شدند تا وظیفه حمل و نقل های فضایی را به عهده بگیرند. ورود بخش های خصوصی مختلف به حوزه هوافضا باعث از انحصار درآمدن سفرهای فضایی از دست دولت ها می شود و راه برای استفاده عموم مردم هموارتر خواهد شد.

امکان سفرهای خانوادگی به فضا

سفر به فضا و نزدیك شدن به ستاره‌هایی كه به نظر می‌رسد فقط چند فرسنگ‌ از ما فاصله دارند از آرزوهای بشر خاكی بوده است. گرچه سال‌هاست در اغلب ماموریت‌های فضایی چنین امكانی فراهم شده، اما هنوز حضور در فضا به غیر‌ از فضانوردان رسمی، برای هر فرد دیگری كه روی زمین زندگی می‌كند جذاب و نفسگیر است و تا اندازه خیلی زیادی به یك رویا شباهت دارد.

به همین دلیل نیز شركت‌های مختلفی به موازات برنامه‌های كلان و درازمدت آژانس‌های فضایی كشورها، تلاش كرده‌اند چه در زمینه طراحی و ارائه ایده‌های بكر و آینده‌نگرانه و چه در رابطه با برنامه‌های عملی و میسر كوتاه‌مدت، به طور جدی حركت كنند تا به این ترتیب در راه دستیابی به مرزهای فضا و تحقق آرزوی دیرباز بشر برای مسافرت به خارج از مرزهای زمین، گام‌های ارزنده و امیدبخشی بردارند.

«ویرجین گالاكتیك» از جمله این شركت هاست كه صاحب آن یعنی «سر ریچارد برانسون» انگلیسی از سال 2005 تا كنون، بلیت این سفر رویایی را پیش فروش می‌كند و تاكنون موفق شده است صندلی‌های پرواز به فضا را برای این خط فضایی به بیش از 250 نفر پیش‌فروش كند.

جدیدترین خریدار بلیت این سفر استثنایی یك تاجر سنگاپوری است كه تصمیم گرفته همراه خانواده‌اش اولین خانواده آسیایی باشد كه بر «اسپیس شیپ 2» سوار شده و خانوادگی راه فضا را در پیش می‌گیرند. به گفته استفان اتنبوروگ، مدیر تجاری شركت «ویرجین گالاكتیك» این مشتری سنگاپوری چهار بلیت برای همه اعضای خانواده خود خریده و برای این منظور چكی به مبلغ یك میلیون دلار یعنی معادل 1.3 میلیارد تومان ارائه كرده است.

این خانواده از اولین مسافران تور گردشگری فضایی خطوط «ویرجین گالاكتیك» خواهند بود كه از حالا خود را برای گذراندن یك پرواز 1.3 ساعته سوار بر عرشه «اسپیس شیپ2» و به مقصد 180 كیلومتری بالای سطح زمین آماده می‌كنند.

به این ترتیب در كنار تمام مباحث گردشگری فضایی، از این به بعد سفر خانوادگی به فضا را نیز می‌توان جزو سرگرمی‌ها و تفریحات محسوب كرد، البته اگر 1.3 میلیارد تومان مبلغ قابل قبولی برای گذراندن یك جمعه رویایی باشد!

امکان سفرهای خانوادگی به فضا

اما در کنار سفرهای خانوادگی به سطوح بالایی جو زمین، بحث قدم گذاشتن زنان به عنوان اولین انسان بر روی مریخ نیز مدتی است که مورد توجه قرار گرفته است. سفرهای آینده به یكی از دو قمر سیاره مریخ احتمالا تا سال 2033 رخ می دهد و علیرغم آن كه «نیل آرمسترانگ» و دو همكار مرد وی برای اولین بار قدم بر روی كره ماه گذاشته‌اند، برخی از كارشناسان برجسته دنیا در امر فضا بر این باورند كه زنان می‌توانند اولین كاوشگران مریخ باشند.

این درحالیست كه با وجود فاصله 150 برابری این سیاره به زمین نسبت به ماه و احتمال یك سال و نیم زمان رفت و برگشت به سیاره سرخ، تردیدی نیست كه این كار منجر به بروز مشكلات احتمالی روحی و خانوادگی شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «كولین هارتمن»، معاون اجرایی ناسا و از اعضای هیات مدیره ماموریتهای علمی در نشستی در واشنگتن اظهار كرد: "مردان به ماه سفر كردند؛ اما سفر به مریخ برای همه است." و این یعنی یک فرصت استثنایی برای زنان تا نام خود را در تاریخ ثبت کنند.

در این نشست كه به گفت‌وگو در مورد كاوشهای فضایی زنان اختصاص داشت، گفته شد با توجه به این كه تا سفر به مریخ هنوز چند دهه زمان باقی است،‌ دانشمندان امروز باید علاقه و توجه دختران جوان را به این موضوع جلب كنند.

از این به بعد سفر خانوادگی به فضا را نیز می‌توان جزو سرگرمی‌ها و تفریحات محسوب كرد، البته اگر 1.3 میلیارد تومان مبلغ قابل قبولی برای گذراندن یك جمعه رویایی باشد!

اما كارشناسان زن برجسته دنیا در امر فضا از شركتهایی مانند «ناسا»، «لاك‌هیدمارتین» و «اسپیس‌ایكس» شنیده‌اند كه به دلیل کلیشه‌های موجود، زنان به اندازه كافی به سطوح بالای علم سیارات نرسیده‌اند. با وجود این كه 350 زن در آمریكا،‌ دكترای علوم سیارات دارند تنها 39 نفر در ناسا مشغول به كار هستند و تعداد بسیار كمی از زنان توانسته‌اند در تیمهای مدیریتی پروژه‌های اخیر مریخ وارد شوند. این ناامیدی در پی تجربه شبیه‌سازی 520 روزه سفر به مریخ كه اخیر در مسكو صورت گرفت تشدید شد چراكه تنها شش مرد در آن حضور داشتند.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


اخبار به نقل از: جام جم / ایسنا