تبیان، دستیار زندگی
مراسم رونمایی از پورتال كنسرسیوم محتوای ملی روز گذشته 28 آبان ماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، صالحی؛ رئیس سازمان اسناد و كتابخانه‌ ملی و محمد مهدی نژاد نوری؛ معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم و تحقیقات و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پورتال کنسرسیوم محتوای ملی رونمایی شد

مراسم رونمایی از پورتال کنسرسیوم محتوای ملی

به گزارش روابط عمومی، مراسم رونمایی از پورتال كنسرسیوم محتوای ملی روز گذشته 28 آبان ماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، صالحی؛ رئیس سازمان اسناد و كتابخانه‌ ملی و محمد مهدی نژاد نوری؛ معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و اعضای کنسرسیوم محتوای ملی در سالن سوره حوزه‌ هنری برگزار شد.

در این مراسم کینوش عمادی؛ دبیر کنسرسیوم محتوای ملی به معرفی سازمانها و نهادهای بنیانگذار این کنسرسیوم پرداخت و گفت: 11 نهاد و سازمان از اعضای مؤسس این کنسرسیوم به شمار می‌روند. این 11 نهاد و سازمان عبارتند از: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بنیاد دایرةالمعارف اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان کتابخانه ها موزه ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران، مرکز نشر دانشگاهی و مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان.

مراسم رونمایی از پورتال کنسرسیوم محتوای ملی

وی تصریح کرد: همکاری برای در اختیار گذاشتن اطلاعات برای عموم در کشور تاک نون سابقه نداشته است و این 11 سازمان و نهاد این مهم را انجام دادند. از بقیه سازمانها و نهادها نیز دعوت می‌شود به این کنسرسیوم بپیوندند و برای گسترش این کار فرهنگی مشارکت کنند.

وی در پایان یادآور شد: سنجش توسعه پذیری هر کشور بحث محتوای اطلاعات در فضای اینترنت است. این رونمایی نتیجه تلاش سه ساله سازمانها و نهادهای مؤسس است که باید تداوم و گسترش داشته باشد.

در ادامه این مراسم دکتر اسحاق صلاحی؛ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز با اشاره به اینکه شرایط کنونی با شرایط گذشته متفاوت است گفت: آنچه که امروز متداول است در شرایط ریسک و عدم قطعیت و ابهام پیش رفتن است. در چنین شرایطی تصمیم‌گیری کار سخت و دشواری است.

مراسم رونمایی از پورتال کنسرسیوم محتوای ملی

وی با اشاره به اینکه تشکیل این کنسرسیوم یک اقدام استراتژیک است گفت: بر این اساس مفروضاتی برای این تصمیم استراتژیک مترتب است لذا توجه به فرصتها و گلوگاه‌ها مهم و حیاتی است.

صلاحی تصریح کرد: در بحث گلوگاه نکته مهم تغییر در این عرصه است. اگر شناخت از گلوگاه‌ها داشته باشیم می‌توانیم تصمیم درست بگیریم، مدیر نیازمند اطلاعات درست است که باید به موقع به دست او برسد تا بتواند تصمیم درست بگیرد.

در ادامه، دو نما آهنگ معرفی اعضای کنسرسیوم و معرفی پورتال پخش گردید.

سپس محمدمهدی نژاد نوری؛ معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم و تحقیقات و فناوری نیز گفت: بدیهی است كه در فضای مجازی باید به دنبال ارتقای بهره‌وری باشیم كه اطلاعات موقع در هر كار تحقیقاتی اثربخش است و كسانی كه در این زمینه فعالیت می‌كنند به دو امر ابزار كار‌آمد و محتوای مناسب باید توجه داشته باشند.

مراسم رونمایی از پورتال کنسرسیوم محتوای ملی

مهدی نژاد تصریح كرد: ابزار لازم و محتوای مناسب لازم و ملزوم یكدیگر هستند و در فضای مجازی هر روز شاهد یك پدیده‌ جدید هستیم كه در جلب كاربر نقش بسیار موثری دارد. بدیهی است كه محتوا روح یك جسم(ابزار) است.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم و تحقیقات و فناوری اضافه كرد: ما در حوزه‌ اسلامی و انسانی منابعی زیادی داشته‌ایم كه می‌توانستیم این اطلاعات را در اختیار دیگران قرار دهیم، اما متاسفانه در زمینه‌ این محتوا نیز فرصتها را از دست داده‌ایم، زیرا در كنار آنچه كه تولید می‌كنیم استفاده و مصرف درست نداریم.

وی اظهار كرد: درست مصرف كردن و به دست مصرف كننده رساندن محتوا عاملی برای بهره داری و استفاده بهتر است. روش و شیوه‌ای مصرف علم را باید تغییر دهیم تا از آن محتوا بهتر درست مصرف كنیم زیرا فقط با كنار هم گذاشتن اطلاعات نیازهای ما برطرف نمی‌شود.

مراسم رونمایی از پورتال کنسرسیوم محتوای ملی

همچنین حجت الاسلام دکتر سید مهدی خاموشی؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار كرد: این فعالیت برای اولین بار در كشور با حضور یازده عضو صورت گرفته است و این پایگاه به كاربران امكان جستجو در مفاهیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فراهم می‌كند و مطالبی در این زمینه‌ و در حوزه‌های اسلامی ارائه می‌دهد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: تاكنون چند مؤسسه ‌خصوصی و دولتی برای كمك، همكاری و اشتراك محتوا اعلام آمادگی كرده‌اند و بعد از بررسی‌های لازم، در صورت صلاحدید این كار انجام می‌گیرد كه ارائه محتوای ملی از این درگاه هدف اصلی این كنسرسیوم است.

وی در ادامه برای پذیرفتن مؤسسات فرامرزی اعلام آمادگی كرد و ادامه داد: تاكنون مؤسسات خصوصی مانند پارس آذرخش، پارس سیستم، در این مجموعه همكاری كرده‌اند و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی و تبیان همكاری لازم را انجام داده‌اند. تولید محتوای ویدئویی، هنری و سینمایی از برنامه‌های بعدی این سازمان محسوب می‌شود.

مراسم رونمایی از پورتال کنسرسیوم محتوای ملیمراسم رونمایی از پورتال کنسرسیوم محتوای ملی

گفتنی است، دکتر سعیدرضا عاملی؛ معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران و مهدی اخوان؛ قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری و امور بین الملل نیز از دیگز سخنرانان مراسم بودند.

در خاتمه نیز، در حضور روسای یازده مرکز اسنادی و کتابخانه ای کشور، از پورتال کنسرسیوم محتوای ملی رونمایی گردید.

تصاویر مراسم رونمایی از پورتال کنسرسیوم محتوای ملی (1)

تصاویر مراسم رونمایی از پورتال کنسرسیوم محتوای ملی (2)

تنظیم: هومن بهلولی