تبیان، دستیار زندگی
کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند، همیشه به دنبال دلیل و مدرکی هستند که نشان بدهد ازدواج آنها موفقیت آمیز خواهد بود. آنها همیشه از روان‌شناسان و مشاوران می پرسند که چطور باید بفهمند خوشبخت می شوند و چطور می توانند مطمئن باشند که انتخاب درستی داشته اند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آینده ازدواجتان را ببینید!


کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند، همیشه به دنبال دلیل و مدرکی هستند که نشان بدهد ازدواج آنها موفقیت آمیز خواهد بود. آنها همیشه از روان‌شناسان و مشاوران می پرسند که چطور باید بفهمند خوشبخت می شوند و چطور می توانند مطمئن باشند که انتخاب درستی داشته اند. اگر تا به حال فکر می کردید که پاسخ به این سوال غیر ممکن است و ازدواج یک هندوانه دربسته است که نمی توانید به اسرار آن پی ببرید، سخت در اشتباه بوده اید! این مطلب را بخوانید تا بتوانید آینده ازدواجتان را امروز ببینید:

آینده ازدواجتان را ببینید!

ما برای کلیدهای طلایی ای که موفقیت ازدواج را پیش بینی می کنند، عبارت «پیش‌بینی‌کننده‌های ازدواج» را به کار می بریم. پیش بینی کننده های ازدواج موفق به دو گروه روش‌های شناختی و مهارتی تقسیم می‌شوند. روش‌های شناختی راه‌هایی هستند که می‌توانیم به ‌وسیله آنها فرد مقابل را بشناسیم و روش‌های مهارتی، آموختن شیوه‌های درست ارتباط با همسر و مهارت‌های همچون حل مسئله و مواجهه با تعارضات است که می‌توانند موفقیت زندگی آینده ما را ضمانت ‌کنند.

روش های شناختی برای ازدواج موفق

واقع بینی: زوج های موفق در مورد مشکلات ازدواج انتظارات واقع بینانه دارند؛ زوج های موفق چشم بسته و ساده لوحانه ازدواج نمی کنند. آنها در مورد چالش های ازدواج خود را فریب نمی دهند؛ آنها می دانند که اگر با یکدیگر همکاری کنند، می توانند یک ازدواج شاد و قوی ایجاد نمایند و آن را برای همیشه نگهداری کنند.

عشق خالص: احساس خوب داشتن درباره همسر آینده؛ به عبارت ساده تر دوست داشتن خالصانه کسی که می خواهیم با او ازدواج کنیم از اهمیت فوق العاده ای بر خوردار است. اگر بر اساس تمایل خانواده یا دوستانتان و یا به دلیل فشارهای اجتماعی به پیشنهاد ازدواج فردی پاسخ مثبت داده اید و با شناختی که هم از او کسب کرده اید هنوز هیچ حس مثبتی نسبت به او ندارید، برای ازدواج قدری تأمل کنید. این باور قدیمی که بعد از ازدواج احساس تان مثبت می شود ممکن است در مورد شما درست باشد و ممکن است درست نباشد. پس بر اساس یک احتمال اقدام به ازدواج نکنید. در این مورد با روان شناس صحبت کنید.

شباهت در عقاید: توافق در اعتقادات مذهبی و ارزش های اخلاقی؛ همسران موافق از نظر اعتقادات مذهبی و ارزش های اخلاقی با یکدیگر تناسب دارند، ارزش های اخلاقی و مذهبی مشترک اساس مهمی برای ایجاد و نگهداری روابط زناشویی است. تفاوت در ارزش ها می تواند بعد از ازدواج مشکلاتی را برای همسران ایجاد کند.

البته یک نکته مهم را باید همین جا بگوییم. خیلی ها فکر می کنند خوشبختی در گرو شباهت عقاید و شخصیت هاست. دقت کنید شباهت و نه کفویت! این عده معتقدند که اگر بتوانند با همسرشان دو نیمه سیب باشند، هیچ مشکلی نخواهند داشت. اما جالب است بدانید که بررسی ها نشان می دهد که برای خوشبخت شدن لازم نیست شبیه همدیگر باشید.

روان شناسان آلمانی در یک بررسی جدید تاکید کردند زوج‌ها برای داشتن یک ازدواج موفق به شباهت‌های شخصیتی نیازی ندارند و حتی تفاوت‌های شخصیتی بین همسران نیز ملاکی برای پیش‌بینی ازدواج موفقی برای آنها نیست. این مطالعه روی زوج‌هایی انجام گرفته که حداقل 40 سال در کنار هم زندگی مشترک داشته‌اند

روانشناسان می‌گویند: «روشی که امروزه در سایت‌های همسریابی باب شده که در آن کاربران بدنبال همسری با ویژگی‌های شخصیتی شبیه به خودشان می‌گردند در موفقیت نهایی رابطه زناشویی آنها تاثیر بسیار ناچیزی دارد و تضمین کننده نیست.»

به گزارش مجله آنلاین لایوسانیس، این کارشناسان با بررسی جوانب مختلف در زندگی زوج‌های شرکت کننده در آزمایش دریافتند احتمالا علت تداوم پیوند ازدواج این همسران در طولانی مدت تفاوت های شخصیتی آنها بوده که در واقع آنها را به نیروهایی مکمل هم برای مواجه با چالش‌های زندگی تجهیز کرده است.

روش های مهارتی برای ازدواج موفق

ارتباط خوب: توانایی زوج ها برای خود بیانگری موثر در ارتباط متقابل یک امر حیاتی برای تعامل موفق است. مهارت های ارتباطی مهم ترین مهارت های زندگی هستند.

حل موفقیت آمیز تعارض ها: نداشتن توافق در ارتباط اجتناب ناپذیر است. زوج ها نمی توانند در هر زمینه ای موافق هم باشند، اما آنها باید یاد بگیرند چگونه این تعارض ها را با موفقیت حل کنند. حل اختلافات پیش از ازدواج لذت بردن از زندگی بعد از ازدواج را بیشتر می کند.

داشتن نقش های ارتباطی برابر: زوج های شاد از توازن قدرت و مسئولیت پذیری متعادل برخوردارند. همسران به سهم یکدیگر برای یک ارتباط خوب احترام می گذارند و به صورت منصفانه و آزادانه در تصمیم گیری ها مشارکتی می کنند. هر کدام از همسران در ابراز عقیده و رهبری خانواده سهی دارند.

فرآوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از سپیده دانایی، سلامت نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.