تبیان، دستیار زندگی
رییس مركز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از آغاز تجمیع گواهینامه‌ها از اول دی ماه خبر داد و گفت: بر این اساس دیگر گواهینامه كاغذی در كشور صادر نمی‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وداع با گواهینامه‌های كاغذی

صدور ‌6/2 میلیون جلد گواهینامه هوشمند در كشور


رییس مركز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از آغاز تجمیع گواهینامه‌ها از اول دی ماه خبر داد و گفت: بر این اساس دیگر گواهینامه كاغذی در كشور صادر نمی‌شود.


گواهینامه هوشمند

به گزارش تبیان سرهنگ رحیم رمضان‌آقایی  در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینكه هم‌اكنون گواهینامه‌های «ب1»، «ب2»، «پ1» و «پ2» در كشور به صورت الكترونیكی و هوشمند صادر می‌شود، افزود: تاكنون حدود دو میلیون و 600 هزار جلد گواهینامه هوشمند در كشور صادر شده است.

وی به تجمیع گواهینامه‌ها اشاره كرد و گفت: بر اساس هماهنگی صورت گرفته از ابتدای دی ماه تمامی گواهینامه‌های المثنی، تعویض و جدیدالصدور در كشور تجمیع شده و به صورت الكترونیكی و هوشمند صادر می‌شوند.

رییس مركز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا در توضیح تجمیع گواهینامه‌ها تصریح كرد: از ابتدای دی ماه تمامی افرادی كه قصد دارند گواهینامه دیگری بگیرند باید تمامی گواهینامه‌هایی كه در اختیار دارند را تحویل داده و یك گواهینامه تجمیع شده هوشمند دریافت كنند. از سوی دیگر تمامی گواهینامه‌های المثنی و تعویضی نیز به صورت هوشمند و تجمیع شده صادر می‌شوند.

وی با اشاره به اینكه گواهینامه‌های جدید دارای چیپ‌های هوشمند بوده و تمامی مشخصات فردی راننده اعم از گروه خونی، بیماری‌های خاص، تخلفات و نمرات منفی در چیپ این گواهینامه درج می‌شود، گفت: در صورتی كه دسترسی نامناسب به چیپ این گواهینامه‌ها صورت گیرد اطلاعات آن به صورت اتوماتیك پاك می‌شود و فرد دارای گواهینامه مكلف است برای دریافت مجدد گواهینامه به پلیس +10 مراجعه كند.

سرهنگ رحیم رمضان‌آقایی  در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینكه هم‌اكنون گواهینامه‌های «ب1»، «ب2»، «پ1» و «پ2» در كشور به صورت الكترونیكی و هوشمند صادر می‌شود، افزود: تاكنون حدود دو میلیون و 600 هزار جلد گواهینامه هوشمند در كشور صادر شده است.

رییس مركز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا با اشاره به اینكه برآورد می‌شود حدود 30 میلیون جلد گواهینامه قدیمی در كشور وجود داشته باشد، به ایسنا گفت: پیش‌بینی می‌كنیم با تجمیع گواهینامه‌های قدیمی، شمار گواهینامه‌های كشور به حدود 20 میلیون جلد كاهش یابد.

وی در خصوص تعویض گواهینامه‌ها در كشور گفت: بر اساس قانون از یك ماه پیش از پایان انقضای مهلت گواهینامه دارندگان گواهینامه‌ها می‌توانند برای تعویض گواهینامه خود مراجعه كنند و قطعا اگر مهلت گواهینامه به اتمام برسد و دارنده گواهینامه برای تعویض آن مراجعه كنند باید جریمه پرداخت كنند.

بخش اجتماعی تبیان


منبع :ایسنا