تبیان، دستیار زندگی
اگر میخواهی در قلب ها نفوذ کنی راهی جز این نداری که نیازهای مردم را برآورده کنی زیرا این بهترین راه برای نفوذ در قلب مردم است .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امین ادریسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نفوذ در قلب ها در 5 اپیزود

محبت

در محافل و جلسات مختلفی که شرکت می کنیم مثل میهمانی ها و یا جلسات و کنفرانس های علمی بعضی افراد را میبینید که حسابی می درخشند و همه احترام خاصی برای آنها قائل هستند و هر کسی  آرزو می کند که  ای کاش  ما به جای او بودیم و این قدر در جمع دوستان وفامیل و بقیه افراد قابل  احترام و ارزشمند بودیم .

آری یک  ویژگی خیلی مثبت و خوب که خیلی ها به دنبال بدست آوردن آن هستند  عزیز بودن در خانواده و و در جمع دوستان میباشد  .صفتی که همه دوست دارند به نحوی آن را  بدست بیاورند. بعضی میخواهند  بوسیله پول در  جامعه عزیز باشند  بعضی دیگر  بوسیله کسب مقام در جامعه و بعضی دیگر  هم بوسیله دانش در پی بدست آوردن این ویژگی  برای خود هستند .

اما به راستی راه اصلی نفوذ در قلب افراد چیست ؟

راه های مختلفی برای اینکه یک انسان در جامعه عزیز باشد وجود دارد که در کتاب الهی این بهترین نسخه موفقیت  به برخی از آنها  اشاره شده است که اگر میخواهید در اجتماع عزیز باشید شروطی دارد که باید به این شرو ط عمل کنید و گرنه به هر دری بزنید نمیتوانید عزت خود را جامعه پیدا کنید و آن وقت خواه ناخواه محکوم به ذلت و شکست میشوید  .

اگر می خواهی سلطان قلب ها شوی شرط آن این است که لغزش های دیگران را زود از یاد ببری و بدی ها را با خوبی جواب بدهی

 اپیزود اول :همیشه آغاز گر سلام شما باشید :

وقتی به آیات الهی نگاه می کنیم مشاهده می کنیم که در حدود 24 مرتبه واژه سلام به کار رفته است که این مساله نشان از اهمیت این واژه در روابط اجتماعی دارد و یکی از واژه ها ی پر کاربرد در بین بهشتیان است که در مواقع مختلف یکدیگر را با سلام خطاب می کنند.

«أُوْلَئِكَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَیُلَقَّوْنَ فِیهَا تَحِیَّةً وَسَلَامًا  »؛

آنان (بندگان رحمت )بخاطر آنکه صبرکردند غرفه های بهشتی داده می شوند و در آنجا با تحیت و سلام گرم روبرو خواهند شد ( فرقان / 75)

«دَعْوَاهُمْ فِیهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِیَّتُهُمْ فِیهَا سَلاَمٌ »؛

(دعا و نیایش آنان دربهشت خدای تو پاک و منزهی است و درودشان آنجا سلام است) (یونس /10)

حال اگر میخواهی در قلب ها نفوذ کنی  همیشه آغاز گر سلام باش .

اپیزود دوم :نیازهای مردم را برآورده کن

زیرا بدین ترتیب به قلبشان راه می یابی .

نیاز

نمونه های زیادی از خدمت کردن به مردم در آیات الهی بیان شده است که همه اولیا و انبیای الهی این عمل را وظیفه اصلی خود میدانستند و بر انجام آن همت می گماشتند نمونه هایی مثل :

وقتی خضر پیامبر برای خدمت به مساکین و یتیمان و با تشنگی و گرسنگی تمام به مرمت دیواری اقدام می کند که در زیر آن آدرس گنج دو یتیم است، وقتی که این عمل طاقت فرسای خضر در شرایطی صورت می گیرد که اهل همان قریه از اطعام دو پیامبر خدا امتناع می ورزند«أَبَوْا أَن یُضَیِّفُوهُمَا »(کهف 77)

هنگامی که ذوالقرنین برای ایمنی مردم  اقدام به ساخت سدی در برابر یأجوج و مأجوج می نماید و می فرماید:«فَأَعِینُونِی بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَیْنَكُمْ وَبَیْنَهُمْ رَدْمًا »(کهف 95)

وقتی حضرت سلیمان(علیه السلام) با آن حکومت بی نظیرش که جن و انس و طیر حتی شیاطین و عناصر مطرود جن در اختیارش بود، با فقیران و تهی دستان محشور بود و خدمت به آنان را نصب العین خود قرار داده بود .

وقتی در راه خدمت به مردم، حضرت سلیمان(علیه السلام) از عناصر مانند شیاطین و جنیان هم استفاده کرده تا کار بنایی و غواصی را انجام دهند«وَالشَّیَاطِینَ كُلَّ بَنَّاء وَغَوَّاصٍ »(ص 37)

وقتی موسی(علیه السلام) با احساس تکلیف در مورد خدمت به مردم، سقایت و آبیاری را سیره خود قرار داده و با استفاده از اعجاز الهی دوازده چشمه برای مردم می جوشاند.«فَانفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَیْناً »(بقره 60)

وقتی پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در راه خدمت به مردم چنان خود را به زحمت می اندازد که خداوند متعال در شأن والای او سوره طه را نازل می کند«مَا أَنزَلْنَا عَلَیْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى »(طه 2)

وقتی خدمت به خلق سر لوحه زندگی بزرگان است اگر میخواهی در قلب ها نفوذ کنی  راهی جز این نداری که نیازهای مردم را برآورده کنی زیرا این بهترین راه برای نفوذ در قلب مردم است .

اپیزود سوم :از لغزشها درگذر و آنها را به فراموشی بسپار:

اگر میخواهی سلطان قلب ها شوی شرط آن این است که لغزش های دیگران را زود از یاد ببری و بدی ها را با خوبی جواب بدهی :

«وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَكَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ » ؛

و نیكى با بدى یكسان نیست. [بدى را] به آنچه خود بهتر است دفع كن؛ آنگاه كسى كه میان تو و میان او دشمنى است، گویى دوستى یكدل مى‏گردد. ( فصلت34)

امام صادق‌می‌فرماید:"هدیه بدهید، تا بدین وسیله‌، دوستی و محبّت بین شما ایجاد شده‌، و کنیه و عداوت از بین شما زایل گردد

اپیزود چهارم : در هدیه دادن بخیل نباش

اگر چه قیمت آن کم باشد زیرا ارزش معنوی آن بیشتر از ارزش مادی است .

واژة "هدیه‌" در دو آیة 35 و 36 سورة نمل آمده است‌. در این آیه‌، به هدیه‌ای که ملکه سبا "بلقیس‌" برای حضرت سلیمان‌(علیه السلام)  فرستاد، اشاره شده است‌: "وَإِنِّی مُرْسِلَةٌ إِلَیْهِم بِهَدِیَّةٍ فَنَاظِرَةٌ بِمَ یَرْجِعُ الْمُرْسَلُونَ " همانا من ارسال می‌کنم‌، به سوی آنان هدیه‌ای‌، و منتظر می‌مانم‌. تا فرستادگان من برگردند."

احادیث فراوانی از معصومین‌:دربارة هدیه آمده است‌که هدیه دادن یکی از بهترین راه ها برای نفوذ در قلب افراد است . آن بزرگواران‌، پیروان خود را به هدیه دادن به دیگران‌، تشویق کرده‌اند. 

امام صادق‌می‌فرماید:"هدیه بدهید، تا بدین وسیله‌، دوستی و محبّت بین شما ایجاد شده‌، و کنیه و عداوت از بین شما زایل گردد.(بحارالانوار، ج 75، ص 44)

اپیزود  پنجم :دوست داشتن را به طرف مقابل اظهار کن

زیرا کلمات دوست داشتنی به قلب ها نفوذ می کند. اینكه خداوند بارها در قرآن كریم، محبت خویش را ابراز كرده و در آیاتی كه ( اِنَّ اللّه‏َ یُحبَّ الذّین ...) دارد، می‏فرماید كه دوستدار پاكان، توبه‏ كنندگان، پاكی‏ جویان، نیكوكاران، متّقین، متوكلین، صابران، اهل قسط و عدل است. و در جایی از كسانی یاد می‏كند كه هم خدا آنان را دوست دارد و هم آنان به خدا علاقه دارند (یُحبّهم و یُحبّونه) (مائده 54) توجه به این نكته، «حبّ خدا» را در دلها شعله‏ ور می‏سازد.

حال که خداوند بارها در آیات الهی محبت خود را ابراز کرده است شما هم اگر میخواهی در دل ها نفوذ کنی و عزیز شوی راهی جز این نداری.

امین ادریسی

بخش قرآن تبیان