تبیان، دستیار زندگی
اگر چه با افزایش سن ،احتمال بروز سکته‌ی مغزی بیشتر می‌شود، ولی با انتخاب روش زندگی متعادل و تغذیه‌ی مناسب، احتمال بروز سکته‌ی مغزی، نادرتر یا شدت صدمات وارد شده‌ی ناشی از این عارضه کمتر می‌شود. همان‌طوری که مصرف میوه و سبزی‌...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکته‌ی مغزی؛ عامل مصیبت ماندگار


اگر چه با افزایش سن ،احتمال بروز سکته‌ی مغزی بیشتر می‌شود، ولی با انتخاب روش زندگی متعادل و تغذیه‌ی مناسب، احتمال بروز سکته‌ی مغزی، نادرتر یا شدت صدمات وارد شده‌ی ناشی از این عارضه کمتر می‌شود. همان‌طوری که مصرف میوه و سبزی‌ در کاهش خطر لخته شدن خون و حمله‌های قلبی تأثیرگذار است، به‌همین منوال نیز بهره‌مند شدن از این نعمت‌های حیات بخش خداوند در وعده‌های غذایی روزانه و کاهش مصرف نمک ، چربی‌های اشباع شده‌ و حیوانی، قند‌های ساده و عدم مصرف الکل، خطر سکته‌ی مغزی را از شما دور می‌کند.

مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم بالا به‌خصوص در افرادی که بالای 50 سال سن دارند، بروز سکته‌ی مغزی را 40 درصد تقلیل و فشار خون آن‌ها را کاهش می‌‌دهد.

- هویج، اسفناج و سیب‌زمینی: مصرف هویج خام یا پخته به‌ مقدار 5 بار یا بیشتر در هفته، (به تعداد 5/1عدد)، یا سه چهارم لیوان پوره‌ی سیب‌زمینی یا سه لیوان اسفناج پخته در روز، حداقل45-35 درصد خطر حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهد. گرچه عده‌ای از پژوهشگران وجود بتاکاروتن و ویتامینC  موجود در سبزیجات سبز، زرد و رنگی را دلیل این موضوع می‌دانند، ولی گروه دیگری از محققان عقیده دارند، مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم بالا به‌خصوص در افرادی که بالای 50 سال سن دارند، بروز سکته‌ی مغزی را 40 درصد تقلیل و فشار خون آن‌ها را کاهش می‌‌دهد.

در بررسی‌های به‌عمل آمده بر روی موش‌های آزمایشگاهی که از جیره‌ی غذایی حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به‌ گروه‌های مشابه استفاده کرده بودند، نه تنها دچار خونریزی مغزی دچار نشدند، بلکه مصرف پتاسیم اضافی عامل ایجاد قابلیت انعطاف در دیواره‌ی رگ‌های این گروه شده بود که در برابر خطر افزایش فشار خون بالا، مصونیت یافته بودند.

منابع غذایی حاوی پتاسیم عبارتند از : موز ، کشمش، زردآلو ، پرتقال، طالبی،  سیب زمینی، آب پرتقال تازه، کلم بروکلی،  اسفناج، هویج، کدوحلوایی  ، قارچ، خرمای خشک، هندوانه، آلو،  نخود، عدس، لوبیا، بادام زمینی،  بادام، شیر ، ماست، گوشت کم چرب، ماهی، مرغ و بوقلمون.

- ماهی‌های پرچرب: اسید چرب اُمگا-3 که در ماهی‌های پرچرب وجود دارد، به عنوان یک ماده‌ی ضد انعقاد خون عمل کرده و با جلوگیری و کاهش احتمال تشکیل لخته، از انسداد عروق مغزی جلوگیری می‌کند.

- چای و چای سبز: با نوشیدن چای سیاه و سبز، بدون قند و شکر، خطر حمله‌های مغزی نیز همانند سکته‌ی قلبی از شما دور می شود و علت آن وجود فلاوونوئیدها و سایر  آنتی اکسیدان‌  های موجود در چای است.

مصرف خودسرانه و بیش از نیاز مکمل‌ آهن، امکان تخریب سرخرگ ها و انسداد سرخرگ ‌های گردن را به خصوص در مردان، تسریع می‌کند.

- نمک: نمک یکی از مواد مغذی لازم است؛ ولی در صورت مصرف زیاد، حتی اگر به افزایش فشار خون بالا منجر نشود، اثر مخربی بر بافت مغز دارد و احتمال سکته‌ی مغزی را افزایش می‌دهد.

- آهن: آهن اگر چه یکی از املاح بسیار لازم جهت خون‌سازی و جلوگیری از کم‌خونی ناشی از فقر آهن  می‌باشد، ولی مصرف خودسرانه و بیش از نیاز مکمل‌ آهن، امکان تخریب شریان‌ها را سرعت بخشیده و احتمال انسداد شریان‌های گردن (کاروتید یاCAROTID ) را تسریع می‌کند. تأکید می‌شود که ذخیره‌ی زیاد آهن دریافتی در بدن، به‌عنوان یکی از مهمترین عوامل برای بیماری شریان‌های کاروتید به‌خصوص در مردان تلقی می‌شود.

مقدار پتاسیم در 100گرم ماده غذایی:

پتاسیم به میلی‌گرم

ماده غذایی

635- 410

اسفناج

835

عدس

940

نخود

1340

لوبیای سفید

1870

آرد سویای کامل

150- 110

آلبالو، گلابی، سیب، لیمو و توت‌فرنگی

200- 150

آناناس، پرتقال، گریپ‌فروت، انبه و انگور

250- 200

نارنگی، آلو و گوجه‌سبز

395

موز

650

خرمای خشک

850- 825

آلوی‌خشک و انجیرخشک

1350

برگه‌ی هلو و آلو

550

گردو

640

فندق

835

بادام

725

مغزتخم آفتابگردان

175- 100

نان سفید و ماکارونی

330- 200

نان با دانه‌ی گندم

500- 380

گندم یا جو(به صورت دانه‌ی کامل)

835

جوانه‌ی گندم

1390

سبوس گندم

350- 280

انواع گوشت

475- 400

شکلات تلخ

* بیشتر مطالعه کنید:

- - توصیه‌‌های مفید برای پیشگیری از لخته شدن خون

- نقش مواد غذایی در ایجاد لخته خون

- غذاهای موثر در پیشگیری از سكته مغزی

- تغذیه مناسب برای کاهش فشار خون بالا

- غذاهای مفید و مضر برای قلب

- هویج پخته مغذی تر است

- خواص سیب زمینی

- اسیدهای چرب اُمگا-3

- خواص چای

- مضرات مصرف زیاد نمک

- آهن زیاد به بدن آسیب می رساند

دکتر سید ضیاءالدین مظهری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.