تبیان، دستیار زندگی
بنا به دستور مدیرعامل محترم کانون، قرار است تئاتر کاغذی به تدریج در مراکز کانون رونق گیرد. سهراب خواجه نژاد ،کارشناس مسئول هنری استان خراسان رضوی ومدرس تئاتر کاغذی کانون در این باره گفت: “شیوه نامه ی اجرای تئاتر کاغذی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تئاتر کاغذی در مراکز کانون

تئاتر کاغذی در مراکز کانون

بنا به دستور مدیرعامل محترم کانون، قرار است تئاتر کاغذی به تدریج در مراکز کانون رونق گیرد.

سهراب خواجه نژاد ،کارشناس مسئول هنری استان خراسان رضوی و مدرس تئاتر کاغذی کانون در این باره گفت: “شیوه نامه ی اجرای تئاتر کاغذی درکتاب خانه های کانون به زودی تدوین می شود و در اختیار مربیان قرار می گیرد تا به اعضای علاقه مند مراکز فرهنگی وهنری این روش اجرای تئاتر را آموزش دهند.”‌

اگر به هنر تئاتر علاقه مند هستید و می خواهید با ابزار دم دستی و ساده ای همچون کاغذ، مقوا و روزنامه باطله ،آثار نمایشی زیبا خلق کنید و یا می خواهید بازیگران نمایشتان را خود تان نقاشی کنید و بعد در مورد قصه ی آن صحبت کنید، پس سری به مراکز کانون بزنید و درباره ی آموزش تئاتر کاغذی که در آینده در مراکز اجرا خواهد شد، سؤال کنید.

تئاتر کاغذی چیست؟

تئاتر کاغذی، یکی ازشیوه های اجرای نمایش عروسکی در برخی کشورهای جهان است که ارتباط مستقیم با کار نقاشی دارد. به طوری که می توان داستان انتخابی را ابتدا نقاشی کرد و بعد به صورت متحرک بر روی صحنه ای کوچک ، هم اندازه ای یک تلویزیون یا حتی کوچک تر حرکت داد.

تئاتر کاغذی که به “تئاتراسباب بازی”‌ و”‌تئاتر مدل”‌ نیز معروف است به صورت یک مجموعه تهیه می شود و معمولا روی کاغذ سیاه و سفید، یا رنگی، شامل قاب صحنه، مناظر، اشیاء و شخصیت ها طراحی می شود.

تقریبا دویست سال پیش در اروپا، سرگرمی اصلی کودکان و افراد دیگری از خانواده که بیش تر اوقات خود را در خانه میگذراندند ، تئاتر پر می کرده و در واقع کاری را که امروز تلویزیون انجام می دهد ،انجام می داده است.

اعضای کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان بجنورد، سال گذشته اولین جشنواره ی تئاتر کاغذی رادر شهرشان به همت مربی فرهنگی این استان”‌ یلدا شعبانی”‌ برگزار کردند.

دراولین جشنواره ی تئاتر کاغذی بجنورد هفت گروه نمایشی پس از دو ماه تمرین روزانه به رقابت پرداختند که نمایش”‌ یکی بود”‌ به عنوان کار برگزیده انتخاب شد.

جالب است بدانید که جشنواره ی تئاتر کاغذی در فرانسه، به منظور احیای این نوع سنتی تئاتر عروسکی، یکی از معتبرترین جشنواره‌های تئاتر کاغذی در دنیا ست.این جشنواره هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و گروه هایی ازایران هم در این جشنواره شرکت می کنند.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:هدهد(فریبا زرقلمی)

مطالب مرتبط:

مسابقه مسابقه

باز هم یک مسابقه ی نقاشی

یک جنگل پر از امکانات

کتاب خوان ها بشتابند!

نگاهی به “سه گلدان”‌

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.