تبیان، دستیار زندگی
جنجالی ترین فرزند معمر قذافی هم مانند پدر در خاک کشورش دستگیر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین قذافی دستگیر شد


جنجالی ترین فرزند معمر قذافی هم مانند پدر در خاک کشورش دستگیر شد

به گزارش  تبیان به نقل از عصر ایران ، سیف الاسلام در نخستین مصاحبه پس از دستگیری گفت دستش در بمباران هوایی ماه گذشته ناتو، زخمی شده است واین زخم ، مربوط به هنگام دستگیری اش نیست.

براساس اعلام انقلابیون شهر زنتان لیبی، سیف الاسلام در جنوب این کشور بازداشت شد.

او بعد از دستگیری با یک فروند هواپیما به شهر زنتان منتقل شد.

شبکه الجزیره نیز خبر داد : مردم خشمگین شهر زنتان در مقابل فرودگاه این شهر تجمع کرده و منتظر سیف الاسلام بودند.

بیم آن می رود که سیف الاسلام نیز همانند پدر و برادرش بعد از دستگیری و قبل از محاکمه کشته شود.

محمد العلاقی وزیر دادگستری دولت انتقالی لیبی نیز دستگیری سیف الاسلام را تایید کرد. وی قصد داشت از جنوب لیبی به کشور نیجر بگریزد.

در همین حال شبکه الجزیره لحظاتی پیش اولین تصویر از سیف الاسلام بعد از دستگیری را منتشر کرد. در این تصویر که با کیفیت پایین تهیه شده ، سیف الاسلام در حالی که به نظر می رسد در بستر است ، دست راستش نیز باند پیچی شده است.

با انتشار این عکس گمانه زنی ها درباره نادرست بودن خبر بازداشت او کمرنگ می شود.قبل از این و در هنگام سقوط شهر طرابلس به دست انقلابیون نیز خبر بازداشت سیف الاسلام منتشر شده بود اما پس از دو روز تکذیب شد.

سیف السلام قذافی

سیف الاسلام پسر قذافی پس از بازداشت در هواپیما - رویترز

سیف السلام قذافی

اولین تصویر منتشر شده از سیف الاسلام(سمت چپ) بعد از دستگیری

سیف الاسلام مهمترین پسر معمر قذافی رهبر سرنگون شده لیبی به شمار می رود.

فرمانده انقلابیون شهر زنتان لیبی در کنفرانس مطبوعاتی این موضوع را اعلام کرد.

سیف الاسلام به همراهی شماری از هواداران خود در منطقه" آباری"در نزدیکی شهر "سبها" در جنوب لیبی و به دست انقلابیون شهر زنتان بازداشت شد.

سیف السلام قذافی

یکی از فرماندهان انقلابیون زنتان در حال اعلام خبر دستگیری سیف الاسلام

تصویر از تلویزیون الجزیره

در همین حال وزیر دادگستری دولت انتقالی لیبی اعلام کرد که با مقامات دیوان بین المللی کیفری برای تعیین محل محاکمه سیف الاسلام در تماس هستند. این دیوان ماه ژوئن برای سیف‌الاسلام به اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت حکم جلب صادر کرده است.

خبر بازداشت سیف الاسلام قذافی فرزند دیکتاتور سابق لیبی امروز در صدر اخبار بین المللی قرار گرفت. مرد جوانی که پس از کشته شدن پدرش در زادگاهش سرت تحت تعقیب ترین چهره باقی مانده از خاندان قذافی در لیبی بود ظاهرا توسط انقلابیون در جنوب بازداشت و در حال انتقال به شمال است. جنجالی ترین پسر قذافی کیست؟

وی که زمانی به عنوان یکی از اصلاح طلبان اصلی در دولت لیبی به شمار می‌رفت هم اکنون به عنوان یکی از مشهورترین مدافعان حکومت مستبدانه پدرش شمرده می‌شود

سیف‏ الاسلام فرزند اول قذافی از همسر دومش و متولد 1972 است.سیف الاسلام در حکومت سابق لیبی، سمت رسمی نداشت اما در عمل، نفر دوم حکومت بود و از او به عنوان جانشین پدرش برای رهبری لیبی یاد می شد.

وی که زمانی به عنوان یکی از اصلاح طلبان اصلی در دولت لیبی به شمار می‌رفت هم اکنون به عنوان یکی از مشهورترین مدافعان حکومت مستبدانه پدرش شمرده می‌شود.

سایت خبری سی.ان.ان یک بار در گزارشی در خصوص وی نوشت: سیف الاسلام قذافی 38 ساله که در زندگی خود روزی را تجربه نکرده بود که پدرش معمر قذافی در راس حکومت لیبی نباشد، در لیبی به عنوان رهبری اصلاح طلب در نظر گرفته می شد.

با آغاز نارضایتی‌ها و اعتراض‌های گسترده در لیبی، سیف الاسلام نخستین فردی بود که به عنوان پسر معمر قذافی و نه به عنوان رهبری انقلابی و اصلاح طلب مقابل مردم کشورش ایستاد.

اوایل مارس سیف الاسلام موضع خود را در خصوص مداخله خارجی در درگیری‌های لیبی اعلام کرد وگفت: ما واهمه‌ای از ناوگان آمریکا، ناتو و فرانسه نداریم. ای مردم! اینجا کشور ماست. ما اینجا زندگی می کنیم و اینجا می میریم. ما هرگز و هرگز تسلیم نخواهیم شد. مردم لیبی متحد هستند. ما کاملا قدرتمند هستیم.

سیف الاسلام قذافی پس از بازداشت در هواپیما و در هنگام انتقال هوایی به شهر زنتان به خبرنگار رویترز گفت که حالش خوب است

از آن زمان تاکنون نام سیف الاسلام قذافی در نخستین صفحه اخبار جراید به چشم می خورد.سیف الاسلام حتی در میان سایر خویشاوندان خود به عنوان جناح مخالف پدرش در نظر گرفته می شد.اما همه اینها تا زمانی بود که سیف الاسلام علنا اعلام نکرده بود تا آخرین گلوله با مخالفان مبارزه خواهد کرد.

سیف الاسلام انگلیسی رابه خوبی صحبت می کند و مدرک دکترای خود را از مدرسه اقتصاد لندن گرفته است برخلاف پدرش که به ندرت بدون لباس قبیله‌ای منحصر به فرد دیده می‌شود، معمولا کت شلوار و کراوات به تن دارد. شغل اصلی وی دست کم تا پیش از سال 2009 مدیریت یک سازمان خیریه به نام بنیاد قذافی بود.وی خود را در قالب یک وکیل حقوق بشر آراسته و به دنبال دموکراسی و اصلاحات قانون اساسی معرفی کرده بود .

فرآوری :یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:بی بی سی، خبرآنلاین، عصرایران