تبیان، دستیار زندگی
در مطلب قبلی، توصیه های لازم برای جلوگیری از ایجاد لخته ی خون در رگ های بدن را برای شما بیان کردیم. در این مقاله مواد غذایی مفید برای پیشگیری از این عارضه را نام برده و نقش آنها را توضیح می دهیم. - روغن زیتون: این روغن علاوه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش مواد غذایی در ایجاد لخته خون


در مطلب قبلی، توصیه های لازم برای جلوگیری از ایجاد لخته ی خون در رگ های بدن را برای شما بیان کردیم. در این مقاله مواد غذایی مفید برای پیشگیری از این عارضه را نام برده و نقش آنها را توضیح می دهیم.


- روغن زیتون:

این روغن علاوه بر اثر حفاظتی بر روی سرخرگ های بدن، چسبندگی پلاکت‌های‌خون را به تأخیر می‌اندازد؛ زیرا مقدار ترومبوکسان را که از عوامل افزایش دهنده ی چسبندگی پلاکت‌هاست ، کاهش می دهد. نمونه‌ی بارز این اثر مفید رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌باشد که غنی از زیتون  ، ماهی  ، سیر  یا حبوبات  و سبزی‌جات  می‌باشد و به همین علت است که آمار مبتلایان به بیماری‌های قلبی – عروقی در کشورهای حاشیه‌ی دریای مدیترانه به کمترین مقدار رسیده است.

- چای: چای چه به‌صورت سبز یا سیاه، با دارا بودن ترکیبات مفید و موثر ، مانع تجمع پلاکت‌ها و تولید ترمبوکسان گردیده و قابلیت حل شدن لخته‌های ایجاد شده را افزایش می‌دهد. از جمله‌ی ترکیبات تاثیرگذار در چای، می‌توان به نوع خاصی از تانن به‌نام کاتچین اشاره کرد که نه تنها هم تراز آسپرین از تجمع پلاکت‌ها جلوگیری می‌نماید، بلکه از تکثیر سلول‌های ماهیچه‌ای صاف دیواره‌ی شریان‌ها نیز که تحت تأثیر کلسترول-LDL  افزایش یافته تولید می‌شود و منجر به تشکیل پلاک در دیواره‌ی سرخرگ‌ها می‌شود، تا اندازه‌ای جلوگیری می‌کند.

مصرف رژیم غذایی مدیترانه ای، میزان ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی را خیلی کاهش می دهد.


- زنجبیل، زیره و جعفری:

این سه ادویه ی معطر، از تجمع پلاکت‌ها جلوگیری کرده و در رقیق کردن خون تأثیرگذارند، به‌ویژه اینکه بعضی از متخصصان، اثر جعفری را هم تراز نقش آسپرین می‌دانند و احتمال می‌دهند اوجنولEUGENOL)) موجود در جعفری خشک، حتی بعد از تشکیل لخته نیز اثر مفید خود را در کاهش حجم و بر طرف کردن بعضی از لخته‌ها از طریق سیستم پروستاگلاندین اعمال می‌کند. ماده‌ی فعال موجود در زنجبیل نیز جینجرولGINGEROL)) نام دارد که اثر مشابهی با آسپرین دارد(همانطور که می دانید آسپرین دارویی است که از لخته شدن خون در رگ ها جلوگیری می کند).

* از افرادی که در حال حاضر از داروهای ضد انعقادی مثل آسپرین استفاده می‌کنند، درخواست می کنیم قبل از شروع کردن به مصرف زنجبیل با پزشک معالج خود مشورت کنند.

استفاده‌ی مداوم از سیر، پیاز و سبزی ‌جات به ‌صورت خام یا پخته، ولی بدون افزودن روغن‌های حیوانی‌ یا روغن جامد و نمک زیاد، احتمال سکته‌های مغزی ناشی از لخته شدن خون یا خونریزی‌های ناشی از پاره شدن رگ‌های مغزی را به ‌نحو چشمگیری کاهش می‌دهد.


- فلفل قرمز تند:

مصرف فلفل قرمز تند، اثر کوتاه مدتی بر روی جلوگیری از لخته شدن خون از خود نشان می‌دهد.


- قارچ‌های سیاه یا گوش درخت:

این قارچ‌ها دارای مواد رقیق ‌کننده‌ی خون هستند، از جمله‌ی این مواد می‌توان از آدنوزین نام برد که در سیر و پیاز نیز موجود است.

*اگر شما نیز مثل بعضی از افراد با خوردن انواع ادویه‌جات دچار ناراحتی معده می‌شوید، از خوردن آن‌ها خودداری کنید.


- میوه‌ها و سبزی‌ها:

به‌طور کلی میوه‌ها و سبزی‌ها به‌علت دارا بودن ویتامین C  و فیبرهای محلول  و نامحلول، یک عمل حفاظتی در قبال افزایش غلظت خون و کاهش میزان فیبرینوژن(پروتئینی که تبدیل به لخته می شود) و  افزایش فشار خون  دارند. به همین علت افرادی که گیاه خوارند، نه تنها احتمال ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ  را از خود دور کرده‌اند، بلکه دارای خون رقیق‌تر و فشارخون و فیبرونوژن پایین‌تری نسبت به افراد هم‌ سن و سال خود هستند.

از طرف دیگر استفاده‌ی مداوم از سیر، پیاز و سبزی ‌جات به ‌صورت خام یا پخته، ولی بدون افزودن روغن‌های حیوانی‌ یا روغن جامد و نمک زیاد، احتمال سکته‌های مغزی ناشی از لخته شدن خون یا خونریزی‌های ناشی از پاره شدن رگ‌های مغزی را به ‌نحو چشمگیری کاهش می‌دهد.


* مطالب مرتبط :

- توصیه‌‌های مفید برای پیشگیری از لخته شدن خون

- رژیم غذایی مدیترانه‌ای چیست؟

- غذاهای موثر در پیشگیری از سكته مغزی

- خواص چای

- خواص زیره

- تغذیه قلب و گردش خون در بیماری های قلبی

- غذاهای مفید و مضر برای قلب

- تغذیه سالم برای قلب

دکتر سید ضیاءالدین مظهری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.