تبیان، دستیار زندگی
اگرچه که این روزها کمتر پزشکی اجازه سفر مادران باردار را می دهد، اما همیشه باید احتمالات و ضرورت های پیش بینی نشده را درنظر گرفت. اگر شما هم مجبور هستید به هر دلیلی در دوران بارداری سفری داشته باشید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر دونفره با یک بلیط!


اگرچه که این روزها کمتر پزشکی اجازه سفر مادران باردار را می دهد، اما همیشه باید احتمالات و ضرورت های پیش بینی نشده را درنظر گرفت. اگر شما هم مجبور هستید به هر دلیلی در دوران بارداری سفری داشته باشید، دانستن این نکته ها به امن تر شدن و راحت تر شدن سفرتان کمک خواهد کرد.

سفره دونفره با یک بلیط!

1.بهتر است سه ماهه‌ی دوم بارداری را برای سفر انتخاب کنید. در سه ماهه‌ی اول بارداری، به دلیل حالت‌تهوع‌های احتمالی صبح‌گاهی و خطر سقط جنین، سفر کردن ریسک بالایی دارد، مخصوصاً با هواپیما. از طرفی در سه ماه آخر برای این‌که بیشتر زیر نظر پزشک‌تان باشید و احتمال زایمان زودرس هم وجوددارد، بهتر است در شهر و خانه‌ خودتان باشید. اگر دو یا چندقلو باردار هستید که تمام این مراقبت‌ها بیشتر از قبل می‌شود و شاید اصولاً بهتر باشد سفر را کنار بگذارید. ولی با تمام این‌ها همه‌چیز به شرایط خودتان و توصیه‌ها و نظر پزشک‌تان بستگی دارد.

2.مقصدی که به آن سفر می‌کنید مهم است. بررسی کنید که بیماری‌های واگیردار در آن‌جا شایع نباشد. شما در دوران بارداری هر واکسنی را نمی‌توانید تزریق کنید. واکسن‌هایی مثل آبله‌مرغان، سرخک، سرخجه و اوریون، که ویروس ضعیف‌شده را به بدن تزریق می‌کنند و خطر ابتلای خفیف به آن بیماری وجوددارد، برای خانم‌های باردار خطرناک هستند. واکسن‌های هپاتیت نوع A، هپاتیت نوع B، آنفلوآنزا و کزاز ضرر ندارند و شاید حتی به باردارانی که در معرض ابتلا به این بیماری قرارگیرند توصیه هم بشود. به‌طورکلی اگر مجبور نیستید، بهتر است به شهر و کشورهایی که احتمال ابتلا به بیماری در آن‌ها بالاست سفر نکنید. یا اگر احتمال می‌دهید آب در آن‌جا آلوده باشد و شما را در کم‌ترین حالت به اسهال و استفراغ مبتلا کند، سفر نکنید.

3. اگر سفر هوایی در پیش دارید، مقررات شرکت هوایی را بررسی کنید. بعضی از شرکت‌های هوایی، به هیچ عنوان اجازه‌ی سفر از هفته‌ی 36ام حاملگی به بعد را نمی‌دهند و اغلب آن‌ها اجازه‌ کتبی و گواهی پزشک‌تان برای خطر نداشتن سفر درخواست می‌کنند.حتماً برنامه‌ی سفرتان را با پزشک‌تان درمیان بگذارید. معاینات و آزمایش‌های نهایی و لازم را انجام دهید.

4. یک گزارش کامل از بارداری‌تان تهیه کنید و همراه داشته باشید که سن خودتان، تاریخ دقیق زایمان، تعداد و نتایج بارداری‌های قبلی‌تان، موارد احتمالی ابتلا به بیماری در دوران بارداری، نتایج آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها، سابقه‌ی جراحی اگر داشته‌اید و گزارش مراجعات به پزشک‌تان در دوران بارداری در آن باشد. حتی گروه خونی خود و اِرهاش آن را هم ذکرکنید، ممکن است نیاز به تزریق خون پیداکنید.

5. یک لیست از نام و شماره‌تلفن‌های افرادی که در مواقع اضطراری بتوان با آن‌ها تماس گرفت تهیه کنید و در کیف دستی‌تان همراه داشته باشید.

چمدان چرخ‌دار و یا ساکی که به‌راحتی بتوانید آن را روی دوش بیندازید، انتخاب کنید. اگرچه که توصیه می‌شود که یک همسفر داشته باشید ولی اگر تنها هستید باید به این فکر کنید که همیشه هم در وقت لزوم باربر یا آدم مهربانی دم دست‌تان نیست که در حمل چمدان کمک‌تان کند، پس باید بتوانید خودتان از عهده‌اش بربیایید

6. اگر سفرتان طولانی است، برای موارد اضطراری، مشخصات و آدرس یک پزشک مورداعتماد را در مقصد بشناسید یا از پزشک‌تان بخواهید شما را در این مورد راهنمایی کند.

7.  داروهای خاص و ویتامین‌هایی که باید روزانه مصرف کنید را همراه خود ببرید. هیچ معلوم نیست که در مقصدتان بتوانید آن‌ها را تهیه کنید. نسخه‌ی پزشک‌تان را هم همراه داشته باشید ضرر ندارد.

8. اگر سفر هوایی در پیش دارید، بهتر است که به هنگام تهیه‌ بلیت شرایط بارداری خود را توضیح دهید و تا حد ممکن راحت‌ترین صندلی را بگیرید. صندلی‌های ردیف وسط هواپیما، صندلی‌های راهرویی، بهترند چون ممکن است به دفعات بخواهید از دستشویی هواپیما استفاده کنید یا هر از گاهی در راهرو قدم بزنید. صندلی‌های سر و دُم هواپیما هم به دست‌شویی نزدیک‌ترند و مناسب‌تر.

9. سبک سفر کنید. چمدان چرخ‌دار و یا ساکی که به‌راحتی بتوانید آن را روی دوش بیندازید، انتخاب کنید. اگرچه که توصیه می‌شود که یک همسفر داشته باشید ولی اگر تنها هستید باید به این فکر کنید که همیشه هم در وقت لزوم باربر یا آدم مهربانی دم دست‌تان نیست که در حمل چمدان کمک‌تان کند، پس باید بتوانید خودتان از عهده‌اش بربیایید.

10. وقت زیادی برای رفتن به فرودگاه و یا ایستگاه بگذارید که اگر اتفاقی افتاد یا در ترافیک گیر کردید دچار استرس نشوید. زودتر هم اگر رسیدید، همراه داشتن کتاب و موسیقی به دادتان خواهد رسید.

در مطلب بعدی، توصیه های حین سفر ما را خواهید خواند.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از زورق