تبیان، دستیار زندگی
در قسمت قبلی فعالیت کارگردانان نامی نسل اول سینمای ایران را در حال حاضر مرور کردیم . در این بخش نگاهی داریم به کارگردانان نسلهای دوم و سوم سینمای ایران و فعالیتهایی که در حال حاضر دارند. کارگردانان نسل دوم  رسول ملاقلى پور: ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارگردانان مشغول کارند ( بخش پایانی)

در قسمت قبلی فعالیت کارگردانان نامی نسل اول سینمای ایران را در حال حاضر مرور کردیم . در این بخش نگاهی داریم به کارگردانان نسلهای دوم و سوم سینمای ایران و فعالیتهایی که در حال حاضر دارند.

کارگردانان نسل دوم

 رسول ملاقلى پور:

چند هفته پیش فیلمبردارى «میم مثل مادر» را بعد از چند ماه پیش تولید به پایان رساند و حالا مشغول تدوین آن توسط حسین غضنفرى است. فیلمى كه ملاقلى پور بسیار دلبسته آن است و حتى با وجود بروز مشكلاتى از ساختش منصرف نشد. دغدغه هاى همیشگى ملاقلى پور این بار در بسترى از موسیقى بروز مى یابد و باید دید نگاه خشم آلود و معترض همیشگى این فیلمساز نسل میانى سینماى ایران در پیوند با موسیقى چه حاصلى خواهد داشت. گل شیفته فراهانى در اینجا در نقش مادرى كه فرزندى نابینا دارد ظاهر مى شود و ظاهراً حاصل این حضور نیز چشمگیر بوده است. بازى مرضیه برومند در كنار جمشید هاشم پور، امیرحسین صدیق و حسین یارى بر كنجكاوى ها مى افزاید و باید منتظر تماشاى این اثر متفاوت ملاقلى پور باشیم. احتمالاً نخستین نمایش میم مثل مادر در جشنواره فجر خواهد بود.

 رخشان بنى اعتماد:

جهانگیر كوثرى هفته گذشته اعلام كرد «خون بازى» را نخستین بار در جشنواره فجر به نمایش خواهد گذاشت تا رسماً مشخص شود براى تماشاى این فیلم رخشان بنى اعتماد باید تا هفت ماه دیگر صبر كنیم. این در حالى است كه دو ماه پیش چند سكانس از فیلم در قالب یك سى دى تبلیغاتى براى عرضه در بازارهاى جهانى منتشر شده بود و البته از همان تصاویر مى شد حدس زد كه با اثر متفاوت و تاثیرگذارى روبه رو خواهیم بود. بنى اعتماد در این فیلمش به موضوع اعتیاد جوانان پرداخته و با تسلط او بر معضلات اجتماعى، فیلمى دیدنى ساخته شده است. بنى اعتماد بعد از ساخت فیلم كوتاهش در پروژه فرش مشغول مطالعه بر روى چند طرح است تا با تكمیل آنها مقدمات ساخت فیلم جدیدش را فراهم كند.

 كیومرث پوراحمد:

فیلمنامه «اتوبوس شبانه» را درباره تعدادى از نیرو هاى ایرانى كه توسط عراقى ها اسیر شده اند نوشته و قصد دارد آن را جهت پروانه ساخت ارائه دهد. در صورت ساخته شدن این فیلم، براى نخستین بار خواهد بود كه كیومرث پوراحمد به طور مستقیم به موضوع جنگ مى پردازد. بعد از عدم استقبال منتقدان از دو فیلم «گل یخ» و «نوك برج» در عین موفقیت آنها در گیشه، گفته مى شد كه پوراحمد قصد دارد فیلمى جدى بسازد اما پیش بینى نمى شد او به سراغ مضمونى جنگى برود. باید منتظر ماند و حاصل این رویكرد جدید پوراحمد را دید.

واروژ كریم مسیحى:

در طول یك ماهه گذشته اخبار متفاوتى از این فیلمساز كم كار ایرانى منتشر شد. البته مهم ترین آنها همان اعلام رسمى بنیاد سینمایى فارابى در حمایت از فیلمنامه «تردید» او بود كه شایعات را درباره ساخت فیلم جدیدى از كریم مسیحى به واقعیت تبدیل مى كرد. به این ترتیب احتمالاً مى توان امیدوار بود كه سازنده فیلم تحسین شده پرده آخر بعد از ?? سال فیلم جدیدى بسازد. البته در تمام ?? سال كریم مسیحى فیلمنامه هاى زیادى نوشت و هر چند سال یك بار هم، صحبت هایى از ساخت فیلم جدیدى توسط او منتشر مى شد اما عملاً تنها حضور كریم مسیحى در سینماى ایران به تدوین فیلم هاى دیگران و مشاوره هایى به آنها محدود مى شد. ظاهراً تردید برداشتى جدید از نمایشنامه معروف هملت شكسپیر است. محمدمهدى دادگو تهیه كننده كم كار سال هاى اخیر آن را تهیه خواهد كرد.

 ابراهیم حاتمى كیا:

همچنان درگیر تصویربردارى سریال «حلقه سبز» است كه تا چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت. احتمالاً در سال جارى شاهد فیلم جدیدى از حاتمى كیا نخواهیم بود. البته او همچنان «به رنگ ارغوان» را به عنوان اثرى مشاهده نشده در كارنامه دارد كه با رفع مشكلش در هر زمان به عنوان فیلم جدیدى از او شناخته مى شود.

 رضا میركریمى:

انبوه پروژه هاى فیلم هاى كوتاه و مستند درباره فرش، سینماگران و فیلم هاى ایرانى و مفاخر فرهنگى تمام وقت او را مشغول كرده است. اما در همین حال گفته مى شود از مهرماه ساخت فیلم جدیدى را آغاز خواهد كرد. فیلمى كه گفته مى شود فیلمنامه آن را یكى از داستان نویسان زن معاصر ایرانى مى نویسد و میركریمى بعد از فراغت نسبى از پروژه هاى عظیمش آن را خواهد ساخت.

 محمدمهدى عسگرپور:

با حضور در بخش هنرى سازمان فرهنگى هنرى شهردارى تهران به فعالیت هاى این مركز رونق داد و به عنوان حامى از ساخت چند فیلم حمایت كرد. او هفته گذشته فیلمبردارى جدیدترین فیلمش را با فیلمنامه اى از محمدرضا گوهرى آغاز كرد. پانته آ بهرام و حسین یارى دو بازیگر اصلى این فیلم هستند كه ابتدا قرار بود فضایى وحشت آور داشته باشد و حالا به اثرى پرتعلیق تبدیل شده است.

 كمال تبریزى:

مشغول انتخاب چند طرح براى ساخت در سال جارى است.

 بهروز افخمى:

فیلمبردارى بخش دوم فیلم «فرزند صبح» را از مردادماه آغاز مى كند.

 محمدعلى طالبى:

فیلمبردارى «یك ذره امید» را با حضور حمید جبلى و گل شیفته فراهانى طى چند روز آینده آغاز خواهد كرد. او در تلاش است تا فیلم را جهت نمایش در جشنواره كودك اصفهان آماده كند.

کارگردانان نسل سوم

 نیكى كریمى:

نام فیلم جدیدش را از «گریز» به «چند روز بعد» تغییر داد. با پایان مراحل آماده سازى آن را جهت نمایش در چند جشنواره خارجى عرضه خواهد كرد و البته احتمالاً نخستین نمایش آن در جشنواره فیلم فجر امسال خواهد بود.

 بهمن قبادى:

راه نیافتن «نیومانگ» به بخش مسابقه جشنواره كن باعث شد تا قبادى مجدداً بر روى قسمت هایى از جدیدترین فیلمش كار كند و هنوز خبرى از پذیرش فیلم در جشنواره ونیز كه قبادى عموماً نیروى خود را بر روى آن متمركز كرده بود، منتشر نشده است.

 اردشیر شلیله:

نخستین فیلم بلندش را با نام «پاپیتال» با فیلمنامه اى از فریدون فرهودى مى سازد. فیلم فضایى تلخ دارد و جزء نخستین محصولات بلندى محسوب مى شود كه از زمان حضور دوباره محمد آفریده بر مسند مدیریت مركز سینماى تجربى در این مركز ساخته مى شود.

 مانیا اكبرى:

با طرحى از عباس كیارستمى، فیلمبردارى دومین تجربه فیلم سازى مانیا اكبرى با نام «?+??» به پایان رسید. مانیا اكبرى كه پس از فیلم «بیست انگشت» مترصد ساخت دومین فیلم خود بود به علت بیمارى سرطان تجربه متفاوتى را در رابطه با مرگ و زندگى پشت سر گذاشته است. در این فیلم مانیا اكبرى به یك حدیث نفس رئالیستى دست زده و تجربه خود را در رویارویى با مرگ و بیمارى سخت به تصویر كشیده است.

 مهرشاد كارخانى:

این عكاس سینماى ایران فیلمبردارى نخستین فیلمش را به پایان رسانده و مشغول آماده سازى مراحل فنى آن است.

لینک:

مستندی پیرامون سینمای ایران با تهیه كنندگی تلویزیون Arte ساخنه می شود

یک اعتراض جمعی

پانزده فیلم‌ساز، پانزده فیلم ، فرش ایرانی

13 فیلم درباره ی 13 فیلم تاثیر گذار بعد از انقلاب

كارگردانان -- در تابستان داغ -- مشغول کارند