تبیان، دستیار زندگی
جشنواره بیست و پنجم فیلم های کودکان و نوجوانان بستری بود تا باردیگر مدیران سینمایی هم از دغدغه های خود در زمینه فیلم کودک بگویند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد صابری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینما کودک و مدیران


جشنواره بیست و پنجم فیلم های کودکان و نوجوانان بستری بود تا باردیگر مدیران سینمایی هم از دغدغه های خود در زمینه فیلم کودک بگویند.


سینما کودک

امسال بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان در حالی برگزار شد که دست اندر کاران برگزاری آن، از تحولی بزرگ در سیستم برگزاری جشنواره و همچنین برنامه ریزیها برای پیشرفت سینمای کودک یاد می کردند. جشنواره ای که تا قبل از این تنها، نمایش دهنده چند فیلم ساخته شده آن هم به همت فارابی و صرفا برای حضور در جشنواره بود. فیلمهایی که بعد از جشنواره خبری از اکرانشان نبود وهمین مساله علت اصلی رکود جدی در سینمای کودک به حساب می آمد. با اشراف بر این مسائل بود که بنیاد فارابی و پیرو تاکیدهای معاونت سینمایی بر رشد و بالندگی سینمای کودک، برنامه های متمرکز و هدفمندی را برای سروسامان دادن به اوضاع سینمای کودک دنبال کرد تا همانطور که ادعای برگزار کنندگان جشنواره بیست و پنجم بود، با رشد جدی در سینمای کودک، بازار جشنواره فیلم کودک هم رونق بگیرد. سید احمد میرعلایی مدیر بنیاد فارابی و دبیر جشنواره فیلم کودک درباره برگزاری متفاوت این دوره گفته بود: «ربع قرن از جشنواره کودک  نوجوان می گذرد و به لحاظ ابعاد بین المللی آن،از درجه اعتبار بسیار بالایی در میان جشنواره های کشور برخوردار است.گذشت این سالها باعث شد تا در آستانه برگزاری بیست و پنجمین دوره جشنواره،مروری بر سالهای گذشته داشته باشیم و درکنار آن برای سینمای کودکی که در سالهای گذشته روبه افول رفته است،شرایطی را برای بهتر دیده شدن فراهم کنیم.» وی با اشاره به اصل قرار دادن عنصر جذابیت در تولیدات سینمایی می افزاید: «به این مساله ایمان داریم که کودک و نوجوان امروز سلیقه خاص خودش را دارد و دیگر نمی توان با سلیقه 20 سال ییش برای کودکان امروز فیلم ساخت و انتظار داشته باشیم که ببیند و خوشش بیاید بلکه باید برای کودک امروز با زبان خودش فیلم بسازیم.شاید دیدن فیلمهای سالهای گذشته برای ما حس نوستالژی ایجاد کند اما دیگر نمی تواند کودکان امروز را جذب کند.» مدیر بنیان فارابی در توضیح بهتر شدن کیفیت جشنواره می گوید:« در بخش فیلمهای بلند، 18 فیلم شرکت کرده اند که اتفاق بی نظیری در تاریخ برگزاری جشنواره کودک به حساب می آید چراکه یک سال،جشنواره فجر با 17 فیلم در بخش مسابقه برگزار شد.

امروز دیگر نمی توان با سلیقه 20 سال ییش برای کودکان امروز فیلم ساخت و انتظار داشته باشیم که ببیند و خوشش بیاید بلکه باید برای کودک امروز با زبان خودش فیلم بسازیم.

این اتفاق یکی ازخوشایند ترین رخدادهایی بود که در جشنواره امسال پیش آمد. امسال علیرغم تحریم هایی که علیه ایران صورت گرفته است،ما با بالا ترین آمار مهمانان خارجی در جشنواره مواجه بودیم.بالای 20 کشور برای شرکت در جشنواره فیلم ارسال کرده بودند که از میان آنها فیلمهای 20 کشور برای شرکت در جشنواره انتخاب شدند.» اما آنچه که بیش از برگزاری سالانه جشنواره فیلم کودک اهمیت دارد، طرح و اجرای برنامه هایی است که هر چه بیشتر به سینمای ماتم زده کودک،حیاتی دوباره ببخشد.

سینما کودک

برنامه هایی بنیادی که به جای محدود کردن سینمای کودک به روزهای جشنواره، در راه پیشرفت سینمای کودک و شناخته شدن آن به عنوان گونه ای مقبول در سینما، قدم بردارد. پژمان لشگری پور معاون فرهنگی بنیاد فارابی در این باره می گوید: «همواره حمایت از تولید آثار در زمینه کودک به طور بسیار جدی مورد حمایت دولت و بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفته است که متاسفانه این نوع حمایت، به یک عادت تبدیل شده و متاسفانه تولید آثار در زمینه سینمای کودک به یک حرکت مقطعی و معطوف به جشنواره محدود شده بود.به همین دلیل اقدامات زیادی برای رشد سینمای کودک صورت گرفت که یکی از این کارها گروه بندی فعالیتها و اختصاص کرسی های تخصصی به گونه های مختلف سینمایی بود» وی درباره تبعات اجرای این گروه بندی ها توضیح می دهد: «یکی از گروه ها،گروه کودک و نوجوان است. این گروه بندی باعث شد تا فیلمنامه خوانی و بررسی فیلمنامه ها در یک گروه تخصصی انجام شود و همین موضوع باعث شد تا نگاه به سینمای کودک به سمت تخصصی شدن پیش برود.» لشگری پور با اشاره به لزوم برنامه ای مدون در اکران برای فیلمهای کودک، درباره اکران در سینمای کودک می افزاید: «در سینمای کودک باید به  مرحله تولید پایدار در عرصه این گونه سینمایی برسیم و همچنین نمایش آثار هم با یک حرکت ثابت صورت بگیرد.به این معنی که در چرخه اکران سینمای ایران به توانیم به جایگاه مشخصی برای اکران آثار سینمای کودک دست پیدا کنیم.» معاونت فرهنگی فارابی درباره تاثیر اجرای برنامه های یاد شده در برگزاری جشنواره بیست و پنجم فیلم کودک می گوید: «جشنواره بیست و پنجم بیشتر از هر زمان دیگری به سمت رقابتی شدن پیش رفته چرا که در سالهای گذشته خودمان فیلم تولید می کردیم،نشان می دادیم،قضاوت می کردیم و جایزه می دادیم اما امسال تنوع تولید کنندگان به شکلی شده که بنیاد فارابی در میان سایر تولید کنندگان قرار گرفته و شرایطی پیش آمده که به طور جدی تر و واقعی تر شاهد رقابت در بین تولید کنندگان مختلف باشیم.»

مریم قاضی زاده

بخش سینما و تلویزیون تبیان