تبیان، دستیار زندگی
التهاب مویرگ های سطح چشم به علت جریان زیاد خون و نرسیدن اکسیژن کافی به قرنیه چشم به وجود می آید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان قرمزی چشم


التهاب مویرگ های سطح چشم به علت جریان زیاد خون و نرسیدن اکسیژن کافی به قرنیه چشم به وجود می آید.


قرمزی چشم

خستگی چشم، خستگی مفرط، فشارخون بالا، کمبود ویتامین B2 و B6، مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و واکنش های آلرژی زا، علت شایع این حالت هستند.

به طور عمده قرمزی چشم باعث ایجاد درد، قرمزی، خشکی و خارش می شود.

توصیه های زیر برای بهبود، کاهش و جلوگیری از قرمزی چشم مفیدند:

علت عمده قرمزی چشم نرسیدن اکسیژن کافی به قرنیه است، بنابراین چینی ها در این گونه موارد استفاده از گیاه ژینکوبیلوبا را که انتقال اکسیژن و ماده مغذی به چشم را افزایش می دهد و به طور موثر این ناراحتی را برطرف می کند، تجویز می کنند.

مصرف ویتامین B کمپلکس برای چند روز مشکل را برطرف خواهد کرد.

در این موارد، کمپرس دم کرده برگ های تمشک مفید است.

کمپرس مخلوطی از شیره آلوئه ورا و شیر را به مدت 20 دقیقه روی چشم بگذارید.

روزانه، ناشتا 2 عدد گوجه فرنگی بخورید تا قرمزی چشم برطرف شود.

چشم را خنک کنید. از کمپرس آب سرد استفاده کنید و یا با آب سرد صورت خود را بشویید تا مویرگ ها جمع شوند.

خنک‌کردن چشم، قرمزی ناشی از ویروس سرماخوردگی و ماده آلرژی‌زا را کاهش می‌دهد. حوله‌ای را در آب سرد فرو برده و آن را ده دقیقه روی چشم بگذارید.

اگر چشمتان قرمز شده است، چشم را نمالید. اگر علت آن ماده آلرژی‌زایی مثل گرده گل باشد، مالیدن چشم، آزاد شدن هیستامین (ماده‌ای که در برابر حساسیت در بدن تولید می‌شود) را تشدید می‌کند.

به‌خاطر داشته باشید که عامل قرمزی هرچه باشد، چشم به‌علت تحریک قرمز شده است و مالیدن، فقط تحریک آن را بیشتر می‌کند

برای حفظ سلامت بینایی، غذاهای حاوی ویتامین A مصرف کنید.

از مصرف مواد آلرژی زا که باعث قرمز شدن چشم می شوند، بپرهیزید.

برای مدت طولانی به تماشای برنامه تلویزیونی نپردازید.

اگر از رایانه استفاده می کنید، روی چشم فشار زیادی وارد نکنید و مدت طولانی به آن خیره نشوید.

هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از عینک آفتابی استفاده کنید.

اگر قرمزی چشم به علت خستگی چشم یا خستگی مفرط باشد، سعی کنید استراحت کافی داشته باشید.

اگر دچار ورم و عفونت ملتحمه چشم شده‌‌اید، دست‌هایتان را مرتبا بشویید. این عفونت به‌آسانی به چشم افراد دیگر منتقل می‌شود. همچنین هر چند روز یک بار حوله‌ها و ملافه بالش خود را عوض کنید. لوازم آرایش آلوده را نیز دور بریزید.

اگر دچار ورم ملتحمه چشم شده‌اید، باید هفت تا ده روز قطره آنتی‌بیوتیک در چشم بریزید تا باکتری‌ها کشته شوند. این قطره را پزشک تجویز می‌‌کند و باید دوره درمانی آن را کامل کنید، گرچه قرمزی زودتر از بین برود. پلک پایین را بکشید، به بالا نگاه کنید و قطره را بین پلک و کره چشم بریزید. یک دقیقه چشم را ببندید.

لنزها را خارج کنید. ماندن لنز در چشمی که قرمز شده است محل مناسبی برای رشد باکتری فراهم می‌کند. اگر بعد از برداشتن لنز هنوز قرمزی باقی مانده است، نزد پزشک بروید.

بهداشت لنز را رعایت کنید. برای جلوگیری از التهاب قرنیه، باید هر بار که لنزها را بر می‌‌دارید آنها را تمیز و ضدعفونی کنید. فقط از فرآورده‌های مخصوص شستشوی لنز استفاده کرده و جعبه نگهداری لنز را هم تمیز کنید. هیچ‌گاه از محلول‌های خانگی یا آب دهان برای این کار استفاده نکنید.

اگر لنز دارید، شب‌ هنگام لنزها را بردارید. گذاشتن مداوم لنز در چشم، قرنیه را ساییده و ایجاد خراش‌هایی بر آن می‌کند که عفونی می‌شوند

لنز سدی در برابر اکسیژن است و رشد باکتری را تحریک می‌کند. برداشتن لنزها در هنگام شب، استراحتی به آن داده و شانس عفونت را کم می‌کند.

در مواقعی كه لنز به طور مناسب روی قرنیه قرار نگرفته است، چند ساعت پس از قرار گرفتن در چشم، به دلیل آنكه فرآیند اكسیژن رسانی به سهولت انجام نمی‌شود، فرد احساس جسم خارجی در چشم خود كرده و چشم دچار قرمزی می‌شود.

قبل از گذاشتن لنز آرایش کنید. استفاده از افشانه‌های آرایشی را پیش از گذاشتن لنز در چشم انجام دهید. برای کم کردن شانس عفونت هم از لوازم آرایشی غیرچرب و محلول در آب مصرف کنید. پیش از پاک‌کردن آرایش هم لنزها را درآورید.

از وسایل بی‌بو استفاده کنید. برای تسکین قرمزی، آبریزش و خارش چشم از دستمال، لوازم آرایش، صابون و پاک‌کننده‌های بدون بو استفاده کنید. ممکن است به بوی موجود در این وسایل حساسیت داشته باشید.

قطره ضداحتقان چشمی مصرف کنید. در قرمزی ناشی از آلودگی یا گرده گل می‌توانید قطره‌های ضداحتقان چشمی مصرف کنید که مویرگ‌ها را منقبض می‌کنند. بعضی از این ها حاوی داروی ضدحساسیت هستند که با خارش و تورم ناشی از آلرژی مقابله می‌کند. اما مصرف بیش از سه روز این قطره‌ها ممکن است قرمزی را تشدید کند، چون رگ‌ها با گشاد شدن بیش از حد به دارو واکنش نشان می‌دهند. اگر بعد از دو روز استفاده از قطره ضداحتقان، چشم هنوز قرمز است یا ترشح زیاد دارد، نزد پزشک بروید.

فراوری: زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


منابع :

سلامت نیوز

ویستا

جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.