تبیان، دستیار زندگی
برخی افراد، مهربان و قابل ‌اعتماد به نظر می‌رسند،‌ حتی اگر هیچ حرفی نزده باشند، به نظر می‌رسد که مردم این تفاوت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش ژن‌ها در مهربانی و عصبانیت


برخی افراد، مهربان و قابل ‌اعتماد به نظر می‌رسند،‌ حتی اگر هیچ حرفی نزده باشند، به نظر می‌رسد که مردم این تفاوت را به درستی تشخیص می‌دهند. اگر جز این دسته نیستید، شاید ژن‌های شما موثر هستند.


ژن

ژنی که باعث می‌شود مهربان‌تر به نظر برسید 

آیا افرادی که در اطراف شما هستند،‌ شما را فردی مهربان می‌دانند؟ معمولا در برخوردهای اول، مهربان و قابل‌ اعتماد به نظر می‌رسید یا برعکس؟ دانشمندان می‌گویند این که شما چه‌قدر مهربان به نظر برسید، به یک ژن خاص مربوط می‌شود. نکته جالب این‌جاست که دیگران می‌توانند بگویند که شما دارای این ژن هستید یا نه،‌ حتی اگر با آن‌ها یک کلمه هم حرف نزده باشید!

نسخه‌های متعددی برای ژنی که عملکرد گیرنده‌های هورمون اکسی‌توسین را تعیین می‌کند،‌ وجود دارد. الکساندر کوگان از دانشگاه تورنتو در کانادا به اتفاق همکارانش، در مطالعه اخیر خود بررسی کرده که آیا این تنوع ژنی می‌تواند روی رفتار افراد تاثیر بگذارد یا نه.

دلیل انتخاب این موضوع برای مطالعه این بوده که سطوح بالاتر هورمون اکسی‌توسین باعث می‌شود مردم اجتماعی‌تر به نظر برسند.

گروه کوگان در مطالعه خود از 116 داوطلب خواستند 23 فیلم بدون صدا را که هر کدام 20 ثانیه طول می‌کشید، تماشا کنند. هر فیلم، فردی را نشان می‌داد که همسرش، داستانی از یک تجربه شخصی ناراحت‌کننده را برایش تعریف می‌کرد و نحوه عکس‌العمل فرد نسبت به این داستان به تصویر کشیده شده بود. از داوطلبان شرکت‌کننده در مطالعه خواسته شده بود به افرادی که در فیلم‌ها می‌دیدند، ‌از نظر میزان مهربانی و قابل اعتماد بودن،‌ امتیاز بدهند.

نتیجه جالب بود. افرادی که نسخه موسوم به جی.جی ژن گیرنده اکسی‌توسین را داشتند، در مقایسه با افرادی که نسخه‌های موسوم به جی.ای یا ای.ای را داشتند، مهربان‌تر به نظر رسیده بودند. اما تفاوت آن‌ها در چیست؟

افرادی که ژن جی.جی دارند، با تفاوت معناداری،‌ بیشتر از حالت‌های همدلانه غیرکلامی مانند لبخند زدن یا سر تکان دادن استفاده کرده بودند. کوگان انتظار دارد این همان عاملی باشد که روی قضاوت بیننده‌ها تاثیر گذاشته است.

البته برای تایید این نظریه،‌ به مطالعات بیشتر در مورد تاثیر ژن‌های گیرنده اکسی‌توسین بر روی رفتار نیاز داریم.

تحقیقات روی ژن هایی که مغز را تحت تاثیر قرار می دهند به دانشمندان کمک خواهد کرد تا بهتر دریابند چگونه وضعیت ژنتیکی و روحی و نهایتا سلامت در زنان و مردان با هم ارتباط دارند

ارتباط ژن ها و عصبانیت

آیا شما اکثر اوقات عصبانی می شوید؟ مطالعات جدید می گوید شما باید ژن های خود را مقصر بدانید. محققان آلمانی می گویند ژنی که DARPP-32 نامیده می شود ممکن است به توضیح این که چرا برخی افراد با کوچکترین تحریکی به شدت خشمگین می شوند، در حالیکه برخی دیگر قادر هستند تا خونسرد باقی بمانند، کمک کند.

محققان از دانشگاه بن از 800 نفر از مردم خواستند تا پرسشنامه ای در ارتباط با این که آن ها چطور با عصبانیت خود کنار می آیند را پر کنند. این تیم همچنین تست DNA از افراد به عمل آوردند تا مشخص شود این افراد کدام گونه از ژن DARPP-32 را دارا هستند.

این ژن به میزان مختلف بر "دوپامین" که یک ماده شیمیایی در مغز است که با عصبانیت و پرخشاگری مرتبط هست، تاثیر می گذارد.

محققان دریافتند افرادی که دارای گونه TT یا TC از شکل ژن هستند، به طور قابل توجهی از افرادی که دارای گونه CC هستند عصبانی تر می باشند. آن ها همچنین متوجه شدند افرادی که بیشتر عصبانیت خود را نشان می دهند، دارای سلول های خاکستری کمتری در "آمیگدال" بخشی از مغز که کمک می کند تا ما تعادل احساسی خود را حفظ کنیم، هستند.

کروموزوم انسان

عصبانیت زنان جنبه ژنتیکی دارد

بسیاری از بیماری‌های قلبی زنان که ریشه در عصبانیت و خشم آنان دارد، ناشی از عوامل ژنتیکی است.

تحقیقات روی ژن هایی که مغز را تحت تاثیر قرار می دهند به دانشمندان کمک خواهد کرد تا بهتر دریابند چگونه وضعیت ژنتیکی و روحی و نهایتا سلامت در زنان و مردان با هم ارتباط دارند.

محققان در تلاش هستند عوامل موثر بر بیماری قلبی را دریابند. بر این اساس محققان دریافته اند احتمال وجود ژن هایی که دربرگیرنده های سروتونین در سلول های مغزی است، در زنان عصبی بیشتر است. در واقع این ژن پروتئین مهمی را می سازد که به ارتباط سلول های عصبی با هم کمک می کند.

مطالعات دیگر نشان داده، هیجانات انسان تحت تاثیر ژن هایی قرار دارد که سایر جنبه های پردازش سروتونین مغز را کنترل می کنند. محل این ژن روی کروموزوم X است، بنابراین مردان یک ژن و زنان که دارای دو کروموزوم X هستند دو کپی از این ژن را دارند. افزایش سطوح خشم و نفرت با عوامل ژنتیکی ارتباط دارد که ممکن است در ایجاد برخی بیماری های مزمن نقش داشته باشند.

ژن عصبانیت در مردان

پزشکان با انجام مجموعه آزمایش های بالینی توانستند ژن عصبانیت را در مردان شناسایی کنند.

مردان عصبانی و پرخاشگری که تا کنون یک بار رفتار خشونت‌آمیز همراه با ضرب و جرح انجام داده‌ و زندان را تجربه کرده‌اند، در بدنشان این ژن را دارند.

این آزمایش بر روی دویست هزار پسربچه و مرد 5 تا 45 ساله که در روز بیش از سه بار رفتار خشونت‌آمیز بروز می‌دهند، انجام گردید و منجر به شناسایی ژن عصبانیت و پرخاشگری شد.

پزشکان بر این باورند با شناسایی این ژن، والدین می‌توانند پیش از تولد فرزندان‌ پسرشان، ژن عصبانیت و پرخاشگری را اصلاح کنند تا شدت بروز خشونت و جرم را در زندگی آینده جوانشان کاهش دهند.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان


منابع:

کنجکاو

خبرآنلاین

مهر

تلگراف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.