تبیان، دستیار زندگی
قطعا اساس تامین محصولات کشاورزی باید در ابتدا محصول داخلی باشد. به دلیل حساسیت خاص بخش کشاورزی باید حمایت های ویژه ای هم از این بخش صورت گیرد. اما خبر زیر چیز دیگری می گوید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واردات مرکبات با وجود تولید داخلی


قطعا اساس تامین محصولات کشاورزی باید در ابتدا محصول داخلی باشد. به دلیل حساسیت خاص بخش کشاورزی باید حمایت های ویژه ای هم از این بخش صورت گیرد. اما خبر زیر چیز دیگری می گوید...

مرکبات

دبیر اتحادیه بارفروشان تهران با بیان اینکه محصول مرکبات شمال کشور تازه وارد بازار می‌شود، از ورود 22 تریلی پرتقال و نارنگی ترکیه‌ای به کشور خبر داد.

علی حاج فتحعلی گفت: ورود 22 تریلی مرکبات ترکیه‌ای که بیش از 400 تن می‌شود نشانگر این است که مسئولان می خواهند تیشه به ریشه تولید بزنند

وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال ورود قاچاق این محصولات وجود دارد، گفت: زمانی که محموله بارنامه، برگه گمرکی و مجوز باید داشته باشد احتمال قاچاق بسیار ضعیف است.

حاج فتحعلی گفت:‌ تعداد 22 تریلی محصول وارداتی ترکیه دیروز با نظام خاصی در پارکنیگ بزرگ میدان تره‌بار مرکزی لنگر انداخته و کارگران همه آن را تخلیه کردند.

دبیر اتحادیه بارفروشان تهران گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم پرتقال داخلی 600 و در نهایت به قیمت 1400 تومان پرتقال جنوب درشت و شیرین عرضه می‌شود اما پرتقال ترکیه‌ای که به ظاهر شکیل و با بسته‌بندی مناسب است به قیمت کیلویی 2 هزار الی 2500 تومان و نارنگی به قیمت 1200 الی 2 هزار تومان در میدان تره‌بار مرکزی عرضه می‌شود.

زمانی که محموله بارنامه، برگه گمرکی و مجوز باید داشته باشد احتمال قاچاق بسیار ضعیف است

حاج فتحعلی گفت: شواهد حاکی است که بخشی از این واردات ثبت‌سفارش‌های قبل است که وارد کنندگان آن را نگه داشته و الان وارد می‌کنند و بخشی دیگر از طریق هماهنگی با گمرک "سرو" نزدیک گمرک بازرگان انجام می‌شود.

مرکبات

وی تصریح کرد: دولت برای نجات تولید کنندگان داخل باید ثبت‌ سفارش‌های قبل را باطل کرده و به گمرک نظارت بیشتری داشته باشد.

دبیر اتحادیه بارفروشان تهران افزود:‌ در صورتی که محصول داخلی گرانتر هم باشد اما ارزی از کشور خارج نمی‌شود و نفع آن برای تولیدکننده است که دوام و پایداری تولید را در بر خواهد داشت.

حاج فتحعلی با بیان اینکه این واردات با تعرفه نود درصد وارد کشور می‌شود، گفت: این مسئله نشان از سود وارد کنندگان است که حتی با تعرفه بالا هم اقدام به واردات می‌کنند البته بخشی هم به صورت غیر رسمی وارد می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ بسیاری مردم به دنبال ظاهر زیبا و بسته‌بندی مناسب هستند بنابراین این محصولات بازار بیشتری دارد.

در صورتی که محصول داخلی گرانتر هم باشد اما ارزی از کشور خارج نمی‌شود و نفع آن برای تولیدکننده است که دوام و پایداری تولید را در بر خواهد داشت

دبیر اتحادیه بارفروشان تهران خاطرنشان کرد: در حالی که قرار بود به جای صادرات نفت صادرات میوه داشته باشیم اما معلوم نیست این چه مدیریتی است که همزمان با آمدن محصولات داخلی به بازار محصولات خارجی با چنین حجم وارد می‌شود.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : خبرگزای فارس