تبیان، دستیار زندگی
سرانجام روزی می‌رسد که این تکنولوژی‌ها را نه تنها در لپ‌تاپ بلکه در موبایل ها و تبلت های مان هم خواهیم دید. هیچکدام از شما دنیای پردازنده های با قدرت مگاهرتز را به خاطر دارید؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از پردازنده 50 هسته‌ای تا گرافیک 2 هسته‌ای


سرانجام روزی می‌رسد که این تکنولوژی‌ها را نه تنها در لپ‌تاپ بلکه در موبایل ها و تبلت های مان هم خواهیم دید. هیچکدام از شما دنیای پردازنده های با قدرت مگاهرتز را به خاطر دارید؟

جدیدترین پردازنده اینتل با 50 هسته رونمایی شد

اینتل پردازنده جدیدش را که در کنفرانس سوپرکامپیوتینگ سیاتل رونمایی کرده، Knights Ferry نامگذاری کرده است. این پردازنده کوچک دارای قدرت پردازشی معادل یک ترافلاپ است. برای مقایسه، جالب است بدانید که سریعترین پردازنده Core i7 اینتل تنها 109 گیگافلاپ قدرت محاسباتی دارد.

از پردازنده 50 هسته‌ای تا گرافیک 2 هسته‌ای

البته Knights Ferry را نمی توان به عنوان مغز یک کامپیوتر به کار گرفت. اما می توان آنها را همانند پردازنده های کمکی قابل برنامه ریزی، برای انجام کارهای فوق سنگین در خدمت CPU اصلی کامپیوتر در آورد. ولی شکی نیست که این تعداد هسته، آینده پردازشگرها محسوب می گردند و مسابقه برای قرار دادن تعداد بسیار زیاد هسته در یک پردازنده کلید خورده است.

**************

AMD پردازنده 16 هسته ای با معماری بولدوزر عرضه می کند

ای ام ادی پردازنده های سری 6200 Opteron و 4200 را با فناوری Bulldozer معرفی کرد. این پردازنده ها با نام های رمز Interlagos و Valencia شناخته می شوند. پردازنده های سری Opteron 6200 دارای 16 هسته یا ترکیب 8 هسته دوتایی و چهار کانال حافظه هستند. CPUهای سری Opteron 4200 نیز دارای 8 هسته یا 4 هسته دو تایی و 2 کانال حافظه می باشند. پردازنده های Opteron ای ام دی بیشتر در سرورها استفاده می شوند.

بازده Opteron 6275 در مقایسه با رقیب اینتلی خود Xeon X5670 حدود 84 درصد بالاتر است. پهنای باند حافظه این پردازنده نیز حدود 73% از X5670 بیشتر است. به این ترتیب پردازنده جدید AMD با معماری بولدوزر گزینه مناسبی برای Cloud ها خواهد بود چون مصرف پایین تر و قدرت بالاتری نسبت به پردازنده های Xeon اینتل دارد.

از پردازنده 50 هسته‌ای تا گرافیک 2 هسته‌ای

AMD همچنین اعلام کرد که در سال 2012 سری Opteron 3000 را نیز با مصرف پایین تر و برای سرویس های هاستینگ و سرورهای کوچک عرضه خواهد کرد. اولین پردازنده این سری با نام رمز Zurich و 8 هسته در سال 2012 وارد بازار خواهد شد. این پردازنده سوکت AM3+ و معماری بولدوز خواهد داشت. شرکت هایی که سرویس های میزبانی وب را ارائه می کنند همواره به دنبال راه حل های ارزان، کم مصرف و پر قدرت هستند به همین دلیل AMD امیدوار است پردازنده های سری Opteron 3000 نظر این شرکت ها را به خود جلب کند.

**************

6 ماه تا عرضه‌ی اولین کارت گرافیک‌های 2 هسته‌ای سری AMD HD 7000 با سیلیکون‌های 28 نانومتری

در مورد کارت گرافیک های سری 7000 یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان کارت گرافیک AMD اخبار مختلفی شنیده بودیم، به نظر می رسد که اوایل سال بعد میلادی شاهد عرضه ی این محصولات باشیم، حتی احتمال عرضه ی برخی مدل ها در اولین ماه سال 2012 هم وجود دارد!

بهتر است صبر کنیم چرا که حتی شایعاتی در مورد قوی ترین محصول سری 7000 شنیده می شود، به عبارت دیگر HD 7990 که قوی ترین کارت گرافیک 2 هسته ای خواهد بود، احتمالا همزمان با CeBIT سال 2012 یعنی ماه مارس (حدود 6 ماه دیگر) عرضه شود.

HD 7990 کارت گرافیکی بر مبنای پردازنده های گرافیکی Tahiti است که متشکل از 2 هسته ی پردازشگر گرافیکی است که در کارت گرافیک تک هسته ای HD 7950 یا HD 7970 به کار رفته اند. این کارت گرافیک قدرتمند احتمالا از سیستم خنک کاری محفظه ی مایع (Liquid Chamber) استفاده خواهد کرد، تکنولوژی جدیدی AMD برای خنک کاری کارت گرافیک های HD 7950 و HD 7970 در نظر گرفته است.

از پردازنده 50 هسته‌ای تا گرافیک 2 هسته‌ای

بنابر اظهارات Sunnyvale سیستم خنک کاری جدید نسبت به تکنولوژی قبلی یعنی محفظه ی بخار یا Vapor Chamber برتری های مختلفی دارد، البته تولید آن هم راحت تر است.

معماری به کار رفته در کارت گرافیک های سری 7900 نسل بعدی معماری کارت گرافیک است که کمپانی AMD استفاده می کند، نام آن NGC یا Next Generation Core است و برای بهبود کارایی و سرعت پردازش کارت گرافیک ابداع شده است، مخصوصا در استفاده ی کارت گرافیک در کاربرد های غیر گرافیکی یا GPGPU ، بهینه تر از معماری فعلی VLIW4 یا very-long instruction word است. اصطلاح GPGPU مخفف General-purpose computing on graphics processing units یا پردازش با اهداف کلی با استفاده از واحد پردازش گرافیکی است و در انجام محاسبات غیر گرافیکی با کارت گرافیک کاربرد دارد.

قبل از اینکه مدل های تک هسته ای سری 7900 روانه ی بازار شود، مدل های رده متوسطی با استفاده از فرآیند ساخت 28 نانومتری عرضه می شود و در واقع اولین کارت گرافیک هایی هستند که با سیلیکون های 28 نانومتری عرضه خواهند شد. البته این مدل های رده متوسط از معماری نسل قبل یعنی همان VLIW4 که در مدل های سری 6900 به کار رفته، استفاده می کنند.

کمپانی رقیب NVIDIA که بزگرترین تولید کننده ی کارت گرافیک در جهان است نیز نسل بعدی کارت گرافیک های خود با کد Kepler را با استفاده از تکنولوژی 28 نانومتری خواهد ساخت. این محصولات نیز قرار است در سال 2012 عرضه شوند و بر اساس گزارشات، در آخرین ماه سال 2011 به طور رسمی معرفی می شوند.

لازم به ذکر است که فرآیند ساخت چیپ با سیلیکون های باریک تر منجر به تولید محصولاتی با فرکانس کاری بالاتر و با مصرف انرژی کمتر می شود. در حال حاضر فرآیند ساخت 32 نانومتری در مورد چیپ های گرافیکی و پردازنده متداول است.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از:

نارنجی، زومیت، گویا